شناسهٔ خبر: 64517444 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سخنگوی دولت: اقساط وام نهضت ملی مسکن کاهش یافت

صاحب‌خبر -

شفقنا- دکتر علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری که امروز برگزار شد، ضمن گرامیداشت قیام ۱۹ دی مردم قم اظهار کرد: پیرو دستور رئیس جمهور و پیگیری ها و جلسات معاون اول، تفاهم میان دولت و نظام بانکی حاصل شد و با تایید و ابلاغ شورای پول و اعتبار اقساط ماهانه وام نهضت ملی مسکن به حدود ۵ میلیون تومان در دوسال ابتدایی بازپرداخت این وام کاهش می یابد.

اصلاحیه آیین‌نامه صدور گواهینامه ابلاغ شد

وی بیان کرد: مطابق مصوبه جدید، ۱۶ساله‌ها هم گواهینامه موتور سیکلت‌های مندرج در جدول زیر را دریافت می‌کنند. در راستای تحقق دولت الکترونیک، تمام مراحل ثبت‌نام متقاضی به‌صورت برخط انجام می‌شود. به‌منظور فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم، این ابلاغیه از یک سال دیگر اجرایی خواهد شد.

آیین‌نامه واردات خودروهای نو اصلاح شد 

آقای بهادری جهرمی سخنگو اعلام کرد: با همکاری‌های اجزای مختلف دولت، آیین‌نامه واردات خودروهای نو اصلاح شد و ظرف روزهای آتی ابلاغ خواهد شد و بر این اساس واردات و ترخیص خودروهای نوی حمل نقل عمومی و خودروهای برقی و هیبریدی نیز با تسهیل بیشتری انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: آیین نامه اجرایی بند (ث) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور راجع به صدور ثبت پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد نیز تصویب شد و خودروهایی که تا زمان ابلاغ آیین‌نامه در مناطق آزاد وارد شدند و جزو خودروهای ممنوعه نبودند، امکان واردات آن‌ها به سرزمین اصلی فراهم شد. امیدواریم با این امور به تامین نیاز بازار خودرو و رقابتی شدن بازار کمک جدی می‌شود.

ابعاد مختلف حادثه تروریستی کرمان در حال بررسی است

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در مورد حادثه تروریستی کرمان، گفت: مجددا این حادثه تروریستی را به خانواده های شهدا و مجروحین تسلیت عرض میکنم.

با وجود اینکه گروهک تروریستی داعش وابسته به رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای مسئولیت این حادثه تروریستی را برعهده گرفته اما حادثه تروریستی کرمان ابعاد پیچیده سیاسی و امنیتی دارد.

وی ادامه داد: با توجه به تصمیم گیری که در جلسه شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته، مقرر شد دستگاه های امنیتی، نظامی و قضایی ابعاد مختلف حادثه را بررسی کنند. طبیعتاً باید منتظر ارائه گزارش نهایی از سوی آنها باشیم.

آقای بهادری جهرمی درباره نحوه تعیین رشد حقوق کارمندان در لایحه بودجه سال آتی خاطر نشان کرد: نرخ رشد اقتصادی در ۶ ماه اخیر بالغ بر ۶ درصد بود، نرخ رشد در پاییز امسال هم نرخ قابل قبولی بود، نرخ تشکیل سرمایه ثابت در سال های گذشته منفی بود ولی قبل از نیمه اول سال ۱۴۰۱ مثبت شد. نرخ تورم هم رو به کاهش بوده است‌ لذا با همین منوال پیش بینی ها حفظ و ثبات نرخ رشد اقتصادی موجود است و تلاش می‌کنیم به سمت نرخ رشد ۸ درصد برویم البته در برخی فصول سال از ۷ درصد عبور کرده ایم نرخ تشکیل سرمایه هم به ۷ و ۶ دهم درصد رسیده است پیش بینی های ما هم ناشی از کاهش نرخ تورم برای سال آینده است.همکاری دولت و مجلس برای تصویب قانون برنامه و بودجه قابل توجه است هر چه امکان تامین منابع بیشتر شود، امکان جلوگیری از تورم بیشتر است هر چه هزینه ها بیشتر شود، تورم هم افزایش می یابد که امیدواریم هزینه ها کاهش یابد.

وی درخصوص تامین خودروهای عمومی درون شهری گفت: بر اساس برنامه زمان بندی ۲ هزار اتوبوس برقی درون شهری برای شهرداری تهران از چین خریداری می شود که دولت در تامین ارز آن همکاری با شهرداری را دارد علاوه بر آن امکان تولید داخل ۴ هزار اتوبوس برقی هم وجود داد، در حوزه درون شهری تاکسی های برقی هم از طریق واردات و تولید داخل در دستور کار است ایستگاه های شارژ برق نصب شده است، منابع ارزی خودرورهای برقی با همکاری شهرداری و صمت و بانک‌مرکزی تامین می‌شود.در حوزه برون شهری نیز اعم از هواپیما، قطار و اتوبوس پیش بینی لازم برای تامین ناوگان اندیشیده شده است.

وی به دیدار اخیر رییس‌جمهور با احزاب اشاره و تصریح کرد: شخص آقای رییس جمهور جلسات متعددی با فعالان سیاسی داشته است. در نشست اخیر هم استقبال خوبی شد و نشست گرمی بود، با توجه به نقش احزاب و گروه های سیاسی در گرم تر کردن انتخابات امیدواریم این نشست ها در پرشورترکردن انتخابات پیش رو موثر باشد نگاه همدلانه و نقش احزاب مختلف در اعتلای ایران اسلامی، انگیزه حضور در انتخابات را برای مردم افزایش می دهد.

امکان بهره‌برداری از داده‌های ماهواره‌ای ایران در هواشناسی وجود دارد

آقای بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درخصوص استفاده از داده های ماهواره ای برای پیش بینی هواشناسی، گفت: با توسعه فضایی که در طی دو سال و نیم اخیر صورت گرفته و پرتاب‌های فضایی متعددی که داشتیم، توانایی‌های فضایی ایران در حوزه های مختلف افزایش یافته است.

وی افزود: ما در مرکز فضایی ماهدشت تصاویر ماهواره ای با کاربردهای هواشناسی را روزانه دریافت می‌کنیم. این تصاویر در بحث هواشناسی و پیش بینی نیز قابل استفاده هستند. این اطلاعات در اختیار سازمان هواشناسی هست. مسئولین مربوطه از سازمان هواشناسی بارها از مرکز ماهدشت بازدید داشته اند و می توانند که این تصاویر را به صورت برخط در صورت نیاز بگیرند.

وی درباره حضور زنان در مناصب مدیریتی دولت، گفت: نگاه دولت در انتصابات توجه به شایستگی های مدیریتی و پرهیز از نادیده گرفتن توانایی‌های بانوان در انتصابات مدیریتی است. زنان نیمی از جامعه هستند و حتما در عرصه های اجتماعی و علمی و اجرایی متناسب با شأن و توانایی های خود می توانند موثر باشند.

وی ادامه داد: هرجا که زنان توانمند و شایسته برای تصدی مناصب مدیریتی در سطوح ملی و استانی باشند باید به آنها اعتماد شود. هم‌اکنون بانوان بسیاری در جایگاه‌های مختلف مدیریتی از جمله معاون و دستیار رییس‌جمهور تا سفیر و دبیر ستادهای ملی مشغول به فعالیت هستند و دولت از پیشرفت و ارتقاء جایگاه ایشان استقبال می‌کند.

وی عنوان کرد: رویکرد این دولت و شخص آقای رئیس جمهور این است که هیچ زن توانمندی نباید به خاطر زن بودن از مسؤلیت کنار زده شود.این رویکرد در قانون اساسی و قوانین عادی هم ملاحظه می‌شود. دولت از ابتدا توجه ویژه‌ای به حضور بانوان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی داشته است که برگزاری کنگره بانوان تأثیرگذار یکی از نمودهای آن است. امیدواریم که بتوانیم بیش از گذشته حداکثر بهره‌برداری را از ظرفیت عظیم بانوان ایرانی در دولت داشته باشیم.

ادامه دارد…

نظر شما