شناسهٔ خبر: 64461039 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آغاز سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر در خوزستان

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به آغاز سرشماری زمستانه پرندگان آبزی و کنار آبزی در این استان همزمان با سراسر کشور گفت: در سال‌های قبل پرندگانی مثل پلیکان‌ها، مار گردن، باکلان کوچک و اردک مری و ... در سرشماری ثبت شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، سید عادل مولا افزود: سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی به منظور دستیابی به آمار دقیق، تعداد گونه‌ها، ترکیب جمعیتی گونه‌ها، بررسی تغییرات احتمالی در کانون‌های جمعیتی پرندگان و اطلاع از شیوع بیماری‌هایی مانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و همچنین بررسی میزان سلامتی زیستگاه‌ها انجام می‌شود.

وی گفت: در جریان این سرشماری که از همه زیستگاه‌های آبی و تالابی استان انجام می‌شود، گونه‌های مرغابی، آبچلیک، حواصیل، فلامینگو و پلیکان و… مورد شمارش قرار می‌گیرند.

مولا ادامه داد: سال‌های قبل پرندگان شاخصی مثل پلیکان‌ها، مار گردن، باکلان کوچک و اردک مری، کفچه نوک و… در سرشماری ثبت شده است و امیدواریم امسال هم شاهد حضور پرندگان مهاجر بیشتری از نظر تعداد و تنوع در استان باشیم.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در این سرشماری کارشناسان اداره کل و واحدهای تابعه در مناطق، با بهره گیری از دوربین و تلسکوپ و هلی‌شات این مأموریت را به سرانجام خواهند رساند.

به گزارش تسنیم، خوزستان از آخرین توقف گاه‌های پرندگان مهاجر در کشور است. پرندگان مهاجر از سیبری و شرق آفریقا با گذر از شمال کشور در فصل مهاجرت وارد خوزستان می‌شوند.

خوزستان با داشتن 25 درصد از مساحت تالاب‌های کشور، سواحل دریا و خوریات و 2 هزار و 500 کیلومتر رودخانه دائمی، پذیرای بالاترین تنوع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر با حدود 46 درصد است. خوزستان به عنوان پرتنوع‌ترین استان از لحاظ گونه‌های پرنده است به گونه‌ای که از 530 گونه شناسایی شده در ایران 285 گونه در خوزستان هستند.

هرسال از اواسط دی تا اوایل بهمن سرشماری پرندگان مهاجر در سراسر کشور انجام می‌گیرد و معمولاً تالاب‌ها و آبگیرهایی که بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر در آن‌ها مشاهده می‌شود، مورد هدف این سرشماری‌ها قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/735

 

نظر شما