شناسهٔ خبر: 64443088 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

رسانه امنیتی عراق: همکاری با آمریکا در حمله به الحشد الشعبی را تکذیب می‌کنیم

صاحب‌خبر -

شفقنا- رسانه امنیتی عراق هر گونه همکاری نیروهای این کشور با نیروهای آمریکایی در جریان حمله پهپادی اخیر به یکی از مقرهای الحشد الشعبی را تکذیب کرده و طرح چنین ادعایی از سوی سخنگوی پنتاگون را خطرناک خواند.

به گزارش شفقنا، خبرگزاری رسمی عراق (واع) بعد از ظهر امروز (جمعه) در پایگاه اینترنتی خود نوشت که رسانه امنیتی این کشور با صدور بیانیه ای، ادعای اخیر «پاتریک رایدر»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مبنی بر همکاری نیروهای امنیتی عراق با نیروهای کشورش برای انجام حمله پهپادی دیروز (پنج شنبه) به مقر تیپ دوازدهم سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی) در خیابان فلسطین در شرق بغداد را به شدت تکذیب کرد.

رسانه امنیتی عراق در بیانیه خود ضمن تاکید بر این که اظهارات شبیه ادعای اخیر سخنگوی پنتاگون خطرناک است و تلاشی برای بر هم زدن اوراق به شمار می آید، عنوان کرد: حمله دیروز همانند حملات اخیری که سایت های امنیتی را هدف قرار دادند، به طور مستقیم (از سوی آمریکا) و بدون اطلاع هیچ یک از طرف های نظامی یا امنیتی عراق انجام شد.

در بیانیه رسانه امنیتی عراق همچنین آمده است: علاوه بر این، عضو رابط نیروهای ائتلاف بین المللی (مدعی مبارزه با تروریسم به رهبری آمریکا) در عراق نیز پس از استعلام از وی، به معاون فرمانده عملیات مشترک (عراق) اطلاع داد که از پیش در جریان انجام این حمله قرار نگرفته است.

بنا بر اعلام این رسانه، حمله اخیر به مقر نیروهای الحشد الشعبی در شرق بغداد در چارچوب تخلفات نیروهای ائتلاف بین المللی در دوره گذشته به ویژه تردد هواپیماهای بدون سرنشین و جنگی آن در آسمان عراق قرار می گیرد و فرماندهی عملیات مشترک نیز این تخلفات را مستند کرده است.

رسانه امنیتی عراق در ادامه نیز خاطر نشان ساخت: حمله دیروز به کل روابط میان نیروهای عراقی و ائتلاف بین المللی آسیب می رساند و نقض آشکار مجوز قانونی است که این ائتلاف برای آن ایجاد شده است.

این رسانه همچنین تاکید کرد: نیروهای مسلح عراق با تشکیلات مختلف خود، با روحیه یک تیم واحد تحت فرماندهی و دستورات فرمانده کل نیروهای مسلح فعالیت کرده و می کند و همواره در آمادگی کامل برای دفاع از کشور و نهادهای قانونی آن و رسیدگی به تمامی تخلفات و نقض های قانونی به سر می برند.

شایان ذکر است که «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق نیز پیش از ظهر امروز طی سخنانی در مراسم چهارمین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «ابومهدی المهندس»، نایب رئیس الحشد الشعبی و شماری از همرزمان آنها، به حمله پهپادی اخیر آمریکا به مقر تیپ دوازدهم این سازمان پرداخت.

السودانی در سخنان خود در این مراسم که در شهر بغداد و توسط الحشد الشعبی برگزار شد، اقدام نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا در حمله مکرر به پایگاه های این سازمان در مناطق مختلف عراق را خطرناک توصیف کرده و خاطر نشان ساخت: نیروهای الحشد الشعبی یک موجودیت رسمی وابسته به دولت و تابع آن و بخش جدایی ناپذیری از نیروهای مسلح ما به شمار می آیند.

نخست وزیر عراق همچنین عنوان کرد: ما بارها تاکید کردیم که در صورت بروز هر گونه تخلف یا تعرضی از سوی هر یک از طرف های عراقی یا این که قوانین کشور نقض شود، دولت عراق تنها طرفی است که حق دارد دلایل این تخلفات را پیگیری کند. دولت صلاحیت اجرای قانون را دارد و همه باید از طریق آن کار کنند و هیچ کس حق ندارد به حاکمیت عراق تجاوز کند.

السودانی در این باره افزود: حملاتی که نیروهای امنیتی ما را هدف قرار می دهند و از ماهیت و مفاد مجوز منجر به ایجاد ائتلاف بین المللی فراتر می روند را محکوم می کنیم. بر توانایی و آمادگی دولت جهت اتخاذ تصمیم های مناسب برای حفظ حاکمیت، امنیت و ثبات عراق تاکید می کنیم و این کار مسئولیت، تعهد و وظیفه اصلی دولت در چارچوب قانون اساسی است.

نخست وزیر عراق همچنین موضع قاطع و اصولی خود مبنی بر پایان دادن به حضور نیروهای ائتلاف بین المللی در کشورش به دلیل پایان دلایل توجیه حضور آنها را مورد تاکید قرار داده و اعلام کرد که دولت به دنبال آن است تا زمان آغاز گفت و گوی دو کشور در این باره از طریق کمیته مشترک ویژه تعیین مقدمات پایان نهایی حضور نیروهای ائتلاف مشخص شود.

السودانی ضمن تاکید بر این که دولت وی از تعهد خود مبنی بر پایان حضور نیروهای ائتلاف بین المللی در عراق عقب نشینی نخواهد کرد، خاطر نشان ساخت که دولت از هر آن چه بتواند حاکمیت ملی بر خاک، آسمان و آب های کشورش را تکمیل کند نیز غفلت نخواهد کرد.

خبر اصلی را در واع ببینید

نظر شما