شناسهٔ خبر: 64437956 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی خبر داد

نشانه‌گذاری ۵۰۰۰ اصله درخت در اطراف تهران

در یک سال اخیر حدود ۵۰۰۰ اصله درخت نشانه‌گذاری شده است که باید به مرور قطع و با پایه‌های مقاوم‌تر جایگزین شوند. این کار از ۳۰ سال قبل باید انجام می‌شد و تا امروز جنگل‌کاری‌ها مقاوم‌سازی می‌شدند.

صاحب‌خبر -
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه به مرور زمان باید تمام جنگلکاری اطراف تهران مقاوم‌سازی شوند، گفت: طی یک سال اخیر حدود ۵۰۰۰ اصله درخت نشانه‌گذاری شده که باید به مرور قطع و با پایه‌های مقاوم‌تر جایگزین شوند.
 
نقی شعبانیان در  گفت و گو با ایسنا افزود: همه استان‌ها کم و بیش جنگلکاری تک‌گونه‌ای و همسان دارند. درختان در بعضی استان‌ها مثل جنگلکاری اطراف تهران به سن دیرزیستی رسیده‌اند و بیش از ۵۰ سال از عمر آن‌ها می‌گذرد و به انواع آفات به‌ویژه آفت پوست‌خوار دچار شده‌اند. آن‌ها باید در قالب یک طرح مشخص قطع و با گونه‌های مقاوم جایگزین شوند. این کار از ۳۰ سال قبل باید انجام می‌شد و تا امروز جنگل‌کاری‌ها مقاوم‌سازی می‌شدند.
 
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تاکید کرد: در بعضی استان‌ها سن درختان کمتر است و از الان باید برنامه‌ای داشته باشیم که از رسیدن آن‌ها به سن دیرزیستی و تبعات ناشی از آن  پیشگیری کنیم تا مجبور نباشیم تعداد زیادی درخت را قطع کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: این جنگل‌ها باید از تک گونه‌ای بودن خارج و با گونه‌های مقاوم‌تر جایگزین شوند تا هم اختلاف سنی و هم ترکیب گونه‌ای ایجاد شود. وقتی یک گونه کشت می‌کنیم، با ورود یک آفت همه درختان درگیر می شوند ولی اگر گونه‌ها مختلف باشد، آفت به یک گونه اثر می‌کند اما گونه دیگر نسبت به آن مقاوم است.
 
این کار اتفاق نیفتاده و الان آفات به تعداد زیادی از جنگل‌کاری‌ها حمله کرده است بنابراین در قالب یک طرح مشخص ۱۰ ساله‌ تلاش کرده‌ایم بخشی از گونه‌های پیر و آفت‌زده را با گونه‌های مقاوم جابجا و از تک‌گونه‌ای بودن خارج کنیم.
 
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه اظهار کرد: این طرح از سال گذشته تهیه و امسال بعضی از پایه‌ها نشانه‌گذاری و برداشت شده است و طی ۱۰ سال همه آن‌ها جابجا می‌شود.
 
وی اضافه کرد: همه استان‌ها جنگلکاری تک‌گونه‌ای و همسان را کم و بیش دارند. بعضی استان‌ها مثل جنگلکاری اطراف تهران به سن دیرزیستی رسیده‌اند و بیش از ۵۰ سال از عمر آن‌ها می‌گذرد و دچار انواع آفات شده‌اند. به مرور زمان باید تمام جنگلکاری اطراف تهران مقاوم‌سازی شود.
 
در یک سال اخیر حدود ۵۰۰۰ اصله درخت نشانه‌گذاری شده است که باید به مرور قطع و با پایه‌های مقاوم‌تر جایگزین شوند.  در بعضی استان‌ها سن کمتر است و از الان برنامه‌ای داشته باشیم که از رسیدن آن‌ها به سن دیرزیستی و تبعات ناشی از آن  پیشگیری کنیم تا مجبور نباشیم تعداد زیادی درخت قطع کنیم
 
شعبانیان با اشاره به منتشر شدن تصاویری در فضای مجازی درباره حمل چوب با قاطر در جاده گفت: استفاده از قاطر هزینه زیادی برای سازمان منابع طبیعی داشت اما این کار را انجام دادیم چون نمی‌خواستیم خودروهای چوب‌کشی مانند تراکتور وارد عرصه شوند. میزان آسیب قاطر به طبیعت بسیار کمتر از خودروست بنابراین چاره‌ای جز استفاده از آن‌ها نداریم.

نظر شما