شناسهٔ خبر: 64436840 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

راه‌اندازی پارک مشترک فناوری در سمرقند/ ایجاد توان صادراتی برای ۱۰ درصد دانش بنیان‌ها

معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با بیان اینکه ۱۰ درصد از شرکت های دانش بنیان توان اثبات شده صادراتی دارند، گفت: به منظور بین المللی سازی فعالیت شرکت‌های دانش بنیان، توافق‌نامه‌ای برای ایجاد پارک فناوری مشترک با ازبکستان منعقد شده است.‌

صاحب‌خبر -

دکتر مهدی الیاسی در حاشیه یازدهمین نمایشگاه ایران ساخت در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه فعالیت در زمینه بین المللی سازی شرکت‌های دانش بنیان از ۱۰ سال قبل آغاز شده است، افزود: ایجاد مراکز نوآوری و صادرات در کشورهای هدف با عنوان آی-هیت در کشورهایی چون کنیا و ازبکستان از جمله این اقدامات است.

به گزارش ایسنا، آی-هیت کشور ازبکستان بسیار فعال است و تیم ایرانی نیز در این مرکز مستقر شده اند ضمن آنکه مرکز نوآوری ازبکستان با کشورهای منطقه، آفریقایی و امریکای جنوبی مانند کوبا تفاهم نامه های صادراتی منعقد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۱۰ درصد از شرکت‌های دانش بنیان توان صادراتی اندازه گیری شده دارند، اظهار کرد: مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی توان صادراتی شرکت ها را مورد ارزیابی قرار داده است و نتیجه نشان داد که ۱۰ درصد از شرکت ها به طور فعال می توانند صادرات داشته باشند از این رو ما بستر حضور این شرکت ها را در بازارهای بین المللی، نمایشگاه ها و رویدادهای بین المللی در کشورهای مختلف با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی فراهم می کنیم.

الیاسی ادامه داد: با این اقدامات روند بین المللی سازی شرکت های دانش بنیان را نسبت به قبل تداوم بیشتری یافته است.

معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، با اشاره به بازدید هیات ازبکستانی از نمایشگاه تجهیزات ساخت ایران خاطر نشان کرد: برگزاری جلساتی میان این هیات با ۲۰ شرکت دانش بنیان از برنامه های این هیات در ایران است. این نشست های مشترک روز شنبه ۱۶ دی ماه در مرکز آی-هیت تهران برگزار خواهد شد.

وی در خصوص ایجاد پایگاه های صادراتی در سایر کشورها توضیح داد: برخی از کشورهای دانش بنیان در اروپا، چین و ترکیه دفاتری را راه اندازی کرده اند.

معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از راه اندازی پارک مشترک ایران با ازبکستان خبر داد و افزود: این پارک فناوری مشترک قرار است در سمرقند ایجاد شود.

این برنامه ریزی بر اساس سفر اخیر معاون علمی ریاست جمهوری به این کشور توافق شد و بازدید هیات ازبکستانی از این نمایشگاه در راستای این تفاهم نامه بوده است.

وی زمینه فعالیت این پارک مشترک فناوری را در ۳ حوزه سلامت، اقتصاد دیجیتال و صنایع فرهنگی عنوان کرد و ادامه داد: در این پارک شرکت های ایرانی می توانند مستقر شوند و با تولید محصولات خود اقدام به تجاری سازی آن کنند.

الیاسی با اشاره به اقدامات انجام شده برای ایجاد این پارک، گفت: مذاکرات تفاهم نامه ایجاد پارک را انجام دادیم ضمن آنکه هیاتی از ایران از دانشگاه ملی سمرقند بازدید صورت گرفت و زمین و فضای اختصاص یافته به این پارک فناوری در حال نهایی سازی است و به زودی این فضا آماده سازی می شود.

به گفته این مقام مسؤول برخی از شرکت ها داوطلب استقرار در این پارک هستند ضمن آنکه چند شرکت ایرانی در پارک فناوری تاشکند مستقر شده اند.

به گفته وی یکی از شرکت های تولید کننده پهپادهای کشاورزی در این پارک مستقر شده اند.

الیاسی با اشاره به ظرفیت های کشور ازبکستان برای استقرار شرکت های ایرانی اظهار کرد: این کشور دارای ۳۶ میلیون جمعیت است و نرخ رشد جمعیتی خوبی دارد و پیش بینی مسؤولان آنها این است که این کشور در آینده ۶۰ میلیون نفر جمعیت خواهد داشت؛ ضمن آنکه تعاملات ایران با این کشور توسعه یافته است.

معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، تولید در کشور مقصد وابسته به عوامل زیادی دانست و یادآور شد: ما از طریق مراکز نوآوری و آی-هیت در مناقصه های کشورهای افریقایی کشور کنیا شرکت می کنیم؛ چرا که معتقدیم مسیر بین المللی شدن یک مسیر مداومی است و لحظه ای نیست  و نیاز به شبکه سازی دارد.

وی تاکید کرد: شبکه ای که در کشور ازبکستان ایجاد کردیم ارتباطات خوبی با حوزه های خوبی ایجاد شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما