شناسهٔ خبر: 64423233 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

فواید و مضرات آلبالو که حتما باید بدانید

آلبالو میوه‌ای تابستانه است که با ظاهر گرد و بافت گوشتی ترش مزه‌ای که دارد، هر ساله مورد استقبال مشتریان در بازارهای داخلی و خارجی قرار می‌گیرد و ضمن طعم بی نظیری که دارد می‌توان از آن به عنوان تازه خوری و یا از فرآورده‌های آن همچون آلبالو خشکه، مربا، لواشک، آبمیوه و.... استفاده کرد

صاحب‌خبر -

 

در سال‌های اخیر با توجه به افزایش آگاهی مردم نسبت به خواص و فواید و همچنین مضرات آلبالو برای بدن، مشاهده می‌کنیم که خرید و فروش نهال آلبالو بسیار رایج شده است و با توجه به قیمت نهال آلبالو در نهالستان‌های مورد تایید جهاد کشاورزی که بسیار مقرون به صرفه است، امر احداث باغ آلبالو بسیار متداول شده است و به جرات می‌توان گفت که دلیل اصلی آن قیمت نهال آلبالو و فواید بی نظیر آن برای سلامت بدن انسان است.

آلبالو میوه‌ای تابستانه است که با ظاهر گرد و بافت گوشتی ترش مزه‌ای که دارد، هر ساله مورد استقبال مشتریان در بازارهای داخلی و خارجی قرار می‌گیرد و ضمن طعم بی نظیری که دارد می‌توان از آن به عنوان تازه خوری و یا از فرآورده‌های آن همچون آلبالو خشکه، مربا، لواشک، آبمیوه و.... استفاده کرد تا بدن از خواص آن بهره ببرد، البته ناگفته نماند که با توجه به طبع سرد این میوه ممکن است استفاده بیش از حد آن نیز به اندام‌های مختلف بدن ضرر برساند که در ادامه مقاله بیشتر به خواص و مضرات این میوه و همچنین نحوه و میزان مصرف آن خواهیم پرداخت.

نکاتی در رابطه با خواص و فواید آلبالو برای بدن

احتمالا تا کنون در انتهای فصل بهار میوه‌های تازه رسیده را روی نهال آلبالو مشاهده کرده‌اید و وسوسه شده‌اید که طعم ملس این میوه خوش رنگ و لعاب را بچشید، آیا از خواص و فواید آلبالو برای بدن آگاهی دارید؟ آیا می‌دانید که آلبالو میوه‌ای است غنی از ویتامین‌های C,K,E که برای سلامت پوست، استخوان‌ها و افزایش سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است؟

متخصصان تغذیه همواره توصیه کرده‌اند که در فصل تابستان که این میوه در همه جا یافت می‌شود از مصرف آلبالو تحت عنوان یک ماده خوراکی ارزشمند از لحاظ منابع مغذی و مفید غافل نشوید، چرا که ضمن افزایش سیستم ایمنی بدن، می‌تواند از التهابات سیستم گوارشی و همچنین عفونت‌های سیستم تنفسی و حتی فشار و چربی خون موجود در رگ‌های شما بکاهد و بر سلامت بیش از پیش شما عزیزان بیافزاید.

خرید نهال آلبالو امری بسیار سهل و رایج شده‌است؛ چرا که با توجه به افزایش روزافزون طرفداران این محصول، با احداث باغ آلبالو شما هیچ‌گاه ضرر نخواهید کرد، به شرطی که در این مسیر از مشاوره افراد باتجربه و متخصص کنار خود بهره ببرید.

۳ نکته در رابطه با خواص دارویی آلبالو

همانگونه که می‌دانید در صورتی که محصول آلبالو از درختانی سالم و باکیفیت برداشت شوند،میوه‌‌هایی مرغوب و سالم خواهند بود که غنی از پتاسیم، فیبر، آنتی اکسیدان و مواد معدنی موردنیاز بدن خواهند بود که در ادامه مقاله به خواص دارویی آلبالو اشاره خواهیم کرد و متوجه خواهید شد که هر یک از این موارد گفته شده چگونه به سلامت بدن کمک خواهند کرد.

۱. آلبالو و سیستم گوارشی: گفته شد که آلبالو سرشار از فیبر طبیعی مورد نیاز بدن است که به سلامت سیستم گوارشی و حفظ پرزهای روده کمک شایانی می‌کند و در صورتی که در رژیم غذایی به سر می‌برید خوردن آلبالو می‌تواند برای مدن طولانی شما را سیر نگاه داشته و سلول‌های چربی‌ اضافه بدن شما را نیز بسوزاند.

۲. آلبالو و سلامت قلب: ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که چه رابطه‌ای میان خوردن آلبالو و سلامت قلب وجود دارد؟ گفته شد که آلبالو سرشار از پتاسیم است و پتاسیم نیز ماده‌ای است معدنی که برای عملکرد بهتر دریچه های قلب و همچنین گردش خون در رگ‌ها لازم است، به همین دلیل آلبالو را میوه‌ای مفید برای سلامت قلب و کاهش فشار خون موجود در دیواره رگ‌ها می‌دانند.

۳. آلبالو و خواص ضد سرطانی: ترکیبات فنلی و کاروتنوئیدی که امروزه تحت عنوان آنتی اکسیدان‌های مفید برای بدن شناخته می‌شوند به عنوان عامل اصلی در پیشگیری از تکثیر بی رویه سلول‌های سرطانی هستند که با خوردن آلبالو که خود غنی از این آنتی اکسیدان‌ها است می‌تواند در روند پیشگیری و یا بهبود سرطان‌هایی همچون سرطان پانکراس، سرطان روده بزرگ و ... از آن بهره ببرید.

مصلح آلبالو در طب سنتی چیست؟

در طب سنتی به بررسی طبع مواد غذایی پرداخته می‌شود به این دلیل که طبع ماده غذایی بایستی با طبع بدن افراد سازگار باشد در غیر این صورت مزاج افراد بهم ریخته خواهد شد و بایستی به دنبال درمان آن گشت، در این قسمت از مقاله قصد داریم بدانیم که با توجه به طبع سرد و تر میوه این میوه، مصلح آلبالو در طب سنتی چیست؟

در قسمت‌های قبلی مقاله گفته شده که آلبالو دارای خواص خنک کنندگی و ضد التهابی است که توصیه شده است در هنگام بالارفتن دمای بدن (تب) از آن استفاده شود تا دمای بدن کاهش یافته و خنک شود، زیرا در چنین شرایطی اوضاع گوارشی و خلق و خو فرد بهبود یافته و حتی دیگر حالا خشم و استرس که در اثر بالا رفتن دمای بدن ایجاد شده بود، در فرد دیده نخواهد شد.

در صورتی که قصد مصرف میوه آلبالو را به صورت خام و تازه خوری دارید بایستی از عسل، خرما و یا شیره انگور برای اصلاح طبع آن استفاده کنید و در صورتی که آن را به صورت پخته مورد استفاده قرار می‌دهید می‌توانید از گلپر و ادویه جات گرم برای اصلاح طبع آن استفاده نمایید.

آیا از مضرات آلبالو برای بدن آگاهی دارید؟

احتمالا تاکنون برایتان پیش آمده است که با خوردن بیش از حد آلبالو دچار سوزش معده، نفخ، تهوع و یا علائم گوارشی دیگری شده باشید! در چنین شرایطی ممکن است شما دچار زخم معده یا واکنش‌های آلرژیک شده باشید که بایستی در اثر مضرات آلبالو به پزشک مراجعه نمایید.

حال ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که مصرف آلبالو برای چه کسانی مضر است؟

۱. افراد درگیر با بیماری‌های مزمن کلیوی که نباید پتاسیم بالا دریافت کنند.

۲. افرادی که دارای طبع سرد هستند و با خوردن آلبالو دچار سردی خواهند شد.

۳. خانم‌های باردار و شیرده (به علت نفاخ بودن آلبالو)

۴. افرادی که دائما افت فشار دارند.

۵. افرادی که سندروم روده تحریک پذیر و یا یبوست دارند.

میزان و طریقه مصرف آلبالو در روز چگونه باید باشد؟

در صورتی که تمایل بسیاری به مصرف میوه آلبالو دارید می‌توانید در فصل بهار و تابستان تازه خوری کنید و برای فصول سرد سال نیز مقداری از آن را فریز کرده و یا به صورت آلبالو خشک و لواشک و... مصرف نمایید اما پیش از آن باید بدانید که طریقه مصرف آلبالو به چه اندازه و چه شکل باید باشد؟

در وهله اول توصیه می‌شود که آلبالو را در ساعات اولیه صبح با معده خالی مصرف نکنید و اگر افت فشار دارید حتما آن را با مقداری نمک میل نمایید.

پس از خوردن آلبالو فورا آب ننوشید؛ چرا که سبب نفخ شدید و سوزش معده خواهید شد.

به منظور بهره گیری از خواص درمانی بیشتر آلبالو استفاده از دمنوش و چای آلبالو نیز بسیار مفید خواهد بود.

در طول روز مجاز به مصرف ۱۰۰ الی ۲۰۰ گرم آلبالو خواهید بود.

کلام آخر

در بخش انتهایی مقاله باید بدانید که قیمت نهال آلبالو در نهالستان‌های مختلف متفاوت خواهد بود و شما باغدار عزیز همواره به دنبال نهالستان معتبری خواهید بود که تحت نظارت جهاد کشاورزی قیمت‌های منصفانه‌ای داشته باشند و در ارائه خدمات و مشاوره نیز پیشرو و در خدمت باغدار باشند، مفتخریم به معرفی نهالستان بزرگ پالیز نهال به آدرس اینترنتی paliznahal.ir که در زمینه تولید و فروش نهال آلبالو و احداث باغات آلبالو می‌تواند راهنمای بسیار خوبی برایتان باشد.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

نظر شما