شناسهٔ خبر: 64418329 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

انتقاد کارشناس پیشکسوت از خلأ مدل دقیق هواشناسی بومی

صاحب‌خبر -
 
کارشناس پیشکسوت هواشناسی با بیان این‌که سازمان هواشناسی اطلاعات کشورهای دیگر را به خورد دولت و ملت ما می‌دهد راهکارهایی را برای کاهش پیش‌بینی‌های اشتباه سازمان هواشناسی ارائه کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، پیش‌بینی‌های اشتباه سازمان هواشناسی از بارش‌های پاییز امسال باعث شده است سطح اعتماد به این سازمان تخصصی بین افکار عمومی کاهش یابد. چند سالی است که مردم پس از اظهارات برخی کارشناسان این سازمان به‌خصوص در رادیو و تلویزیون درخصوص پیش‌بینی آب‌وهوا کشور بلافاصله می‌گویند: «منتظر بروز اتفاقات به‌عکس باشیم!»
اواخر آذرماه امسال سحر تاجبخش مسلمان؛ رئیس سازمان هواشناسی در نشست خبری با اشاره به این‌که پیش‌بینی‌ها با استفاده از شواهد و مدل‌های عددی اعلام می‌شود، افزود:‌ از مدل‌های کشورهای فرانسه، آلمان، انگلستان و ژاپن استفاده می‌کنیم. این مدل‌ها نیز افزایش بارش‌ها در پاییز امسال را فرانرمال نشان می‌داد.
سازمان هواشناسی مدل هواشناسی ندارد
در همین رابطه حسین اردکانی؛ کارشناس پیشکسوت هواشناسی گفت: سازمان هواشناسی یک مدل بومی که بر مبنای آن پیش‌بینی‌ها را انجام دهند ندارند و از چند مدل خارجی استفاده می‌کنند. آنها از مدل‌های هواشناسی کشورهای دیگر «یک چیزی را در می‌آورند و آن را به خورد دولت و ملت می‌دهند.»
وی با تأکید بر این‌که‌ «باید مدل بومی هواشناسی داشته باشیم»، تصریح کرد:‌ برای این کار باید مدیر داشته باشیم. الان در بخش هواشناسی ما فقدان مدیر داریم؛ نه اجرائی نه تحقیقاتی. به‌عنوان مثال رئیس یک پژوهشگاه مرتبط با هواشناسی در پست مدیریتی که کار می‌کند تخصص ندارد. او فقط یک تخصص ماهواره دارد که توانسته است با آن رئیس یک پژوهشگاه شود.
کارشناس هواشناسی با بیان اینکه «با این وضعیت 20 سال دیگر هم به الگوی بومی پیش‌بینی هواشناسی نمی‌رسیم» خاطر نشان کرد:‌ برای پیش‌بینی درست اولین کاری که باید انجام دهیم این‌که متخصص‌هایی پیدا شوند که اقلیم منطقه را مدل بدهند. تمام اطلاعات 30 ساله منطقه است و اولین قدم این است که مدل بدهید، سپس در بازه‌های زمانی که داریم پیش‌بینی‌های یک‌ماهه یا سه‌ماهه، پیش‌بینی‌های فصلی و... انجام شود.
او با یادآوری این‌که «دورپیوند داریم و باید بدانیم کدام دورپیوندها در کدام ماه روی ایران اثرگذار است»، افزود: فکر می‌کنم اگر ما واقعاً بخواهیم به این کارها برسیم حداقل 5 سال طول می‌کشد، مدل اختصاصی ایرانی و یک مدل ملی خواهیم داشت ولی بعد از آن مدل هواشناسی باید کالیبره شود اپدیت شود و ضرایب تغییر کند و علت خطاها شناسایی شود.
 فواید جدی گرفتن شبه علم
براساس اعلام سازمان هواشناسی کشور، تاجبخش؛ رئیس این سازمان در سخنانی که به نظر می‌رسد در واکنش گفت‌گوهای برخی کارشناسان هواشناسی با رسانه‌ها مطرح شده، گفت: پژوهش و تحقیق یکی از اصلی‌ترین‌ مؤلفه‌های دانش و دستیابی به علم است و سه عامل مهم تفکر، تعقل و تدبر در تحقق آن مؤثر است. علم یک نوع مطالعه ساختاری است که از ابزارهایی مثل مشاهدات، تجربیات، آزمایش‌ها و تحلیل‌ها استفاده می‌کند و برپایه تحقیق است اما شبه علم بر پایه تبلیغ حاصل می‌شود.
او اضافه ‌کرد: وقتی شبه‌علم وارد رسانه؛ جایی که جامعه هدف بسیار وسیعی دارد که همه آنان هم متخصص نیستند می‌شود از آنجایی که ساده بیان می‌شود، جذابیت دارد. شاید بدترین نتایجی که شبه علم می‌تواند داشته باشد ارائه راه‌حل‌های اشتباه برای تصمیم‌گیران کشورها است و این موضوع گاهی هزینه‌های سنگینی بر کشورها، جوامع و ملت‌ها وارد می‌کند.
گفتنی است،برخی کارشناسان در تابستان 1401 در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها نسبت به وقوع سیل هشدار داده بودند که اگر این شبه علم، جدی گرفته می‌شد تبعات و تلفات سیل امامزاده داوود‌(ع) قابل پیشگیری یا کاهش بود.  

 

برچسب‌ها:

نظر شما