شناسهٔ خبر: 64409774 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

مطالبات بر زمين‌ مانده‌ی گلستان

صاحب‌خبر -

احسان مکتبی، صاحب امتياز روزنامه گلشن مهر (گلستان) در این روزنامه نوشت: براساس شنيده ها هيات دولت در روزهاي پنجشنبه و جمعه به گلستان سفر مي‌کند، سفر قبلي جناب رييس جمهور در اسفند 1400 انجام شد، در آن زمان گلشن مهر خلاصه اي از مطالبات اصلي شهروندان گلستان را منتشر کرده بود. در خلال اين دو سال برخي از آن مطالبات محقق شده يا نزديک به تحقق است که جاي قدرداني دارد، اگر چه بر اساس شنيده ها و برخي اطلاعات ميداني روند تخصيص اعتبارات براي سفر قبلي رييس جمهور و انجام طرحها متاسفانه رقم نازلي را نشان مي دهد و به هر دليل هنوز تا تخصيص حتي پنجاه درصدي اعتبارات سفر دوسال پيش و هزينه آنها راه زيادي باقي مانده است، اما توجه به خليج گرگان و تلاش براي احياي آن، تلاش براي رونق اقتصادي اينچه برون و منطقه آزاد تجاري عليرغم فقدان اطلاع رساني دقيق و متقن، از اموراتي است که شايسته تقدير است اما در اين ميان موارد بسياري نيز هنوز پا برجاست.

نکته مهمتر آنکه برخي اتفاقات ديگر در اين دو سال نشان داده است که بحران ها بيش از آنچه تصور مي کنيم در کمين گلستان هستند. براي نمونه عيني شدن ريزگرد مساله اي بود که تا دو سال گذشته براي عامه شهروندان قابل درک نبود اما امروز هست و بايد برنامه ريزي اساسي در اين باره به انجام رساند و مهمترين اقدام نيز توجه به مساله بيابان در گلستان است که مطابق آمار نزديک به سيصد هزار هکتار است. بياباني که بيش از صد و بيست هزار هکتار آن در شرايط بحراني است و با اين پيشرفت لاک پشتي که بر اساس برنامه ريزي معمولي درخت کاري يعني ساليانه هزار يا دوهزار هکتار در برابر حجم بيابان زايي انجام مي شود، راهي به دهي نخواهيم برد و بايد هيات دولت، با تصميمي جدي، برنامه اي اساسي در جهت مقابله با بيابان زايي در گلستان به انجام رساند تا محيط زيست گلستان به سوي فاجعه بيشتر حرکت نکند.

نکته اساسي ديگر فرونشست زمين در گلستان است که بر اساس واقعيات عيني در حال وقوع است و داده هاي علمي نيز آن را تاييد مي‌کند، به گونه اي که سازمان هاي مسوول هشدارهاي لازم را داده اند، علت آن نيز آشکار است استفاده از آب هاي زير زميني و خالي کردن شريانهاي حياتي زمين براي مصارف کشاورزي و تامين اقتصاد کشاورزان علت اصلي آن است و با توجه به اينکه نيمي از جمعيت گلستان در روستاها زندگي مي کنند و اصلي ترين اشتغال آنها کشاورزي است بنابراين به صورتي طبيعي مصرف آب کشاورزي افزايش يافته و باعث شده است کيفيت آب شرب از سمت غرب کاهش يابد و خطر شور شدن آب ها و شوره زار شدن زمين هاي کشاورزي استان را تهديد نمايد. مساله پر اهميت ديگر آنکه هم اينک نيز برخي زمين هاي کشاورزي در شمال گلستان شور شده اند و توان توليد خود را از دست داده اند.

راه حل چنين اتفاقي هم اصلاح الگوي کشت کشاورزي و تبديل وضعيت کشاورزي معيشتي به کشاورزي اقتصادي و تجاري است. فعاليت هاي بخش کشاورزي و استمرار حمايت هاي سنواتي، حمايت و بسترسازي طرح هاي مشارکتي مدرن با سرمايه گذاري داخلي و خارجي با استفاده از فناوري و تکنولوژي پيشرفته در بخش کشاورزي با تأکيد بر توليدات گلخانه اي بزرگ و واحدهاي پرورش آبزيان متراکم مي تواند راه علاج باشد، در کنار اين مطالبات اساسي بايد اجراي طرح هاي جلوگيري از تخريب جنگل ها و مراتع و تبديل کاربري زمين هاي کشاورزي و توجه ويژه به حفاظت از محيط زيست گلستان اشاره کرد که مساله اي حياتي براي استان گلستان است، فرسايش فاجعه بار خاک به عنوان يک منبع تجديد ناپذير باعث بروز چندين سيل خانمان سوز در دهه گذشته بوده است که تنها راه مقابله با آن نيز تنها حفاظت از خاک و محيط زيست (آب، خاک، جنگل و هوا) به عنوان منابعي غيرقابل تجديد هستند. شايد ضرورت داشته باشد که دولت به منظور حفظ محيط زيست در کنار اقتصاد خانوار، استقرار صنايع مادر به منظور ايجاد درآمد و اشتغال پايدار در گلستان را براي مقابله با رشد بيکاري و توليد اشتغال براي شهروندان در دستور کار قرار دهد.

دارا بودن يک ميليون هکتار اراضي ملي کم بازده و کويري در شمال گلستان، براي استقرار صنايع مادر مناسب است، فقدان طرح هاي صنعتي ملي – با توجه به درآمد سرانه استان که نيمي از درآمد سرانه کشوري است، مؤيد اين موضوع است که استقرار اين صنايع مي تواند با توجه به ضريب بيکاري تحصيل کردگان راهگشا باشد و فشار را از محيط زيست گلستان و آبهاي زير زميني بردارد. در نهايت اميد است اين سفر و سفرهايي از اين دست به توسعه متوازن در گلستان مدد رساند.»

انتهای پیام

نظر شما