شناسهٔ خبر: 64389737 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

تبلیغات

تفریحاتی که باید در گیلان تجربه کنید

استان گیلان با طبیعت بکر و دیدنی‌های زیبا همیشه یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر است.

صاحب‌خبر -

استان گیلان با طبیعت بکر و دیدنی‌های زیبا همیشه یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر است.

استان گیلان جاذبه‌های تفریحی- طبیعی و تاریخی بسیاری دارد. از این‌رو در هنگام سفر به این استان، گزینه‌های متنوع و متفاوتی از جاذبه‌ها را برای گردش خواهید داشت. در ادامه می‌خواهیم اطلاعات مختصری در خصوص تفریحاتی که باید در گیلان تجربه کنید، در اختیارتان قرار دهیم. 

تفریحاتی که باید در گیلان تجربه کنید

ماسوله

ماسوله، شهری کوچک و زیبا با قدمتی ۸۰۰ تا ۱,۰۰۰ ساله است که در جنوب غربی استان گیلان قرار دارد و یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز استان گیلان به شمار می‌آید. خانه‌های این شهر به‌صورت پلکانی و روی یک تخته سنگ یک‌پارچه ساخته شده‌اند. همچنین قدمت این معماری به دوره زندیه بازمی‌گردد.

نمای خانه‌ها در ماسوله اغلب زرد رنگ هستند؛ که با ترکیب با پس‌زمینه سبز رنگ طبیعت، این منطقه را تبدیل به نقاشی چشم‌نواز کرده است. ماسوله چهار محله اصلی، ۳۵۰ واحد مسکونی، ۱۲۰ واحد تجاری، بیش از چهار کاروان‌سرا، دو حمام خزینه‌دار، بیش از ۳۳ چشمه عمومی (خونی)، ۱۰ مسجد و پنج امامزاده دارد. در این شهر همچنین امکانات رفاهی متعددی برای رفاه حال گردشگران مهیا شده است که پارکینگ، فروشگاه مواد غذایی و بوفه، انواع رستوران، کافی‌شاپ، عابر بانک و سرویس بهداشتی عمومی نمونه‌ای از آن‌ها هستند.

از جاذبه‌های طبیعی ماسوله می‌توان به رودخانه و آبشار ماسوله رودخان، آبشار توریشوم، آبشار لارچشمه، آبشار کوشم، آبشار خرم بو یا خربو، قلعه شاه معلم، ییلاق کوربار ماسوله، ییلاق للندیز، ییلاق آندره، چشمه آب معدنی علی زاخونی و پارک جنگلی اشاره کرد. علاوه بر این جاذبه‌های تاریخی این شهر نیز شامل موزه مردم شناسی، موزه حیات وحش، موزه میراث فرهنگی، موزه مجاور بقعه «عون بین علی»، بقعه عون بن علی، امامزاده هاشم، محوطه باستانی، کاروان‌سراهای قدیم، بازار سنتی شهر و معماری پلکانی خانه‌ها هستند. 

در سفر به شهر ماسوله می‌توانید در هتل‌هایی نظیر آرام، آریا، مهران و هتل آپارتمان نوید اقامت داشته باشید و در رستوران‌هایی همچون سفره‌خانه سنتی بام ماسوله، خانه معلم، رستوران و سفره‌خانه سنتی بامداد، نمونه سنتی برادران روحی، ماه سالار کوه، لار چشمه، شب‌های ماسوله، هزار پله، آریا، آرام، سفره‌خانه سنتی طلوع و تکایاکا، از غذاهای سنتی این منطقه لذت ببرید.

سورتمه تالش

سورتمه تالش یکی از مدرن‌ترین و مجهزترین سورتمه‌های ریلی کشور است که در پارک جنگلی سیاهداران قرار دارد. این سورتمه با استانداردهای ایمنی بسیار بالا و با استفاده از اصول مهندسی روز دنیا، با همکاری شرکت آلمانی ویگاند، در سال ۱۳۸۹ شمسی افتتاح شد و در حال حاضر (سال ۱۴۰۲) عنوان یکی از پرطرفدارترین تفریحات شهر تالش و همچنین استان گیلان را از آن خود کرده است.

سورتمه تالش از ابتدای حرکت، مسیری به طول ۱,۰۵۵ متر (یک کیلومتر و ۵۵ متر) را در جنگل سیاهداران طی می‌کند و به ایستگاه پایانی می‌رسد. در تمام طول مسیر چشم‌انداز مناظر سرسبز و دل‌انگیز جنگل سیاهداران از یک سو و از سویی دیگر منظره رویایی دریا باعث لذت بیشتر این تفریح می‌شود.

واگن‌های سورتمه تالش در دو نوع و اندازه یک‌نفره و دونفره هستند که برای استفاده از سورتمه دونفره حداکثر وزن ۱۲۰ کیلوگرم مشخص شده است. همچنین شخصی که وزن بیشتری دارد باید در قسمت عقب واگن قرار بگیرد و اهرم‌‌های کنترل سرعت و ترمز نیز در قسمت عقبی تعبیه شده است.

از امکانات تفریحی و رفاهی سورتمه تالش می‌توان به رستوران، بوفه، آلاچیق، پارکینگ، فضایی گسترده برای پیاده روی و تماشای طبیعت و سرویس بهداشتی نام برد.

تفریحاتی که باید در گیلان تجربه کنید

بازار بزرگ رشت

بازار بزرگ سنتی رشت که شامل میدان بزرگ، میدان کوچک، کاروانسراها و چهارسوق‌های متعدد است در میدان شهرداری و خیابان امام خمینی این شهر قرار دارد. قدمت برخی از کاروانسراهای موجود در بازار به دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی بازمی‌گردد. این بازار یکی از جذاب‌ترین و بی نظیرترین جاهای دیدنی رشت به حساب می‌آید.

بازار رشت از بخش‌های بسیاری نظیر طاقی بزرگ و کوچک، طاقی سعادت، کاروانسرای محتشم، کاروانسرای چینی‌چیان، کاروانسرای ملک تشکیل شده است. در این بازار انواع و اقسام خوراکی‌های محلی خوش‌رنگ و خوشمزه همچون سبزیجات و میوه‌های تازه، زیتون، رشته خشکار، ماهی و... عرضه می‌شوند. علاوه بر این تعداد زیادی فروشگاه‌های صنایع دستی نیز وجود دارند. زیبایی و آرامش بازار رشت به‌قدری است که پیاده‌روی در این مکان، حق مطلب از سفر به استان گیلان را به‌جا می‌آورد.

تالاب انزلی

تالاب انزلی یکی از دیدنی‌های بی‌نظیر این شهر و استان گیلان محسوب می‌شود که در جنوب غرب انزلی قرار دارد. این تالاب دارای پوشش گیاهی و جانوری مهمی است؛ بر همین اساس نیز در سال ۱۳۵۴ شمسی در فهرست تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر ثبت شد که البته یکی از نخستین تالاب‌های بین‌المللی ثبت شده در ایران محسوب می‌شود. 

صرف غذاهای خوشمزه گیلانی در رستوران‌هایی نظیر نگین مرداب و نیلوفر آبی، ماهیگیری، تماشای طبیعت چشم‌نواز، عکاسی، پرنده‌نگری، قایق‌سواری و... تفریحاتی هستند که می‌توانید در تالاب انزلی تجربه کنید. به‌خصوص قایق‌سواری در دل تالاب و عکاسی در کنار لاله‌های مردابی یا پسته‌های دریایی این تالاب، خاطره‌ای دل‌نشین خواهد بود.

تالاب انزلی دیدنی‌های بسیاری دارد. پناهگاه حیات وحش سرخانکل، پناهگاه حیات وحش سکله، منطقه محافظت شده سیاه کیشم همچنین جزایر میانی نظیر میان پشته بزرگ و کوچک، قلم گوده بزرگ و کوچک، میان پشته کول، میان گوده، اکبر آباد و چراغ پشتانو جزو جاذبه‌های این تالاب محسوب می‌شوند.

منطقه تفریحی گیسوم

منطقه تفریحی گیسوم یکی از مکان‌های فوق‌العاده و بکر اسالم و استان گیلان است که در جنوب شرق اسالم قرار دارد. این منطقه شامل پارک جنگلی و ساحلی بکر است و جزو معدود جاذبه‌هایی در کشور به شمار می‌آید که جنگل و دریا در فاصله کمی از یکدیگر قرار دارند. در این مجموعه برای رفاه حال مسافران و گردشگران، امکانات تفریحی و رفاهی متعددی نظیر انواع تفریحات دریایی، زمین بازی کودکان، آلاچیق، بازار، رستوران، سوپرمارکت، پارکینگ و سرویس بهداشتی مهیا شده است.

شیطان کوه

شیطان کوه به‌نوعی قلب شهر لاهیجان است که در خیابان طلای سبز این شهر قرار دارد. این مکان یکی از مشهورترین جاذبه‌های دیدنی لاهیجان و استان گیلان به شمار می‌آید و به بام لاهیجان نیز معروف است. ارتفاعات شیطان کوه محلی برای استراحت و تماشای شهر لاهیجان از ارتفاعات محسوب می‌شود. همچنین در این منطقه نوشیدن یک فنجان چای لاهیجان با عطر و بویی دلپذیر، جذابیت فضا را دوچندان خواهد کرد.

امکانات رفاهی و تفریحی شیطان کوه شامل هتل، تله کابین، زیپ لاین و شهربازی، رستوران، کافه، آلاچیق برای استراحت و تماشای شهر از ارتفاعات، بوفه، فروشگاه، سوپر مارکت و سرویس بهداشتی هستند. همچنین اگر قصد اقامت در این منطقه را داشته باشید هتل جهانگردی، آبشار و ابریشمی گزینه‌های پیشنهاد می‌شوند.

تفریحاتی که باید در گیلان تجربه کنید

شیطان کوه در مجاورت خود جاذبه‌هایی دارد که هرکدام دیدنی و شگفت‌انگیز هستند و امکانات رفاهی و تفریحی متعددی دارند. از میان آن‌ها می‌توان به استخر لاهیجان و آبشار شیطان کوه اشاره کرد. 

نظر شما