شناسهٔ خبر: 64378361 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

آزادسازی میکی ماوس پس از ۹۵ سال

مهر : میکی ماوس به عنوان یک نماد طولانی در نبرد حق نشر، سرانجام وارد مالکیت عمومی شد. میکی و مینی از روز گذشته یکم ژانویه ۲۰۲۴ به مالکیت عمومی درآمدند. از این به بعد، دیزنی دیگر نمی‌تواند تنها ناشر انحصاری شخصیت‌های اولیه خود باشد. از این پس کاریکاتوریست‌های زیرزمینی، فیلم‌سازان، رمان‌نویسان، ترانه‌سراها و هرکس دیگری، آزاد خواهد بود در هر پروژه‌ای از این دو شخصیت بهره بگیرد. میکی ماوس مدت‌زمانی طولانی نماد نبرد بر سر کپی‌رایت بود. حالا ۹۵ سال پس از اولین باری که او در فیلم کوتاه «کشتی بخار ویلی» دیده شد، می‌گذرد.

صاحب‌خبر -

دیزنی البته پس از این همچنان راه‌هایی برای محافظت از میکی ماوس خواهد داشت و تا چند سال دیگر حق انحصاری نسخه‌های مدرن‌تر این شخصیت را حفظ خواهد کرد. گفته می‌شود آزادی عمل کمتری درباره میکی ماوس در مقایسه با وینی پو وجود دارد، زیرا میکی در تملک یک علامت تجاری پرقدرت است. سال ۲۰۰۷، استودیوی انیمیشن والت‌دیزنی تصویری از «قایق بخار ویلی» را به عنوان لوگوی خود انتخاب و با این کار ادعای خود مبنی‌بر ارائه اولین نسخه میکی را تقویت کرد. برخی این ایده را رد می‌کنند که دیزنی بتواند از قانون علامت تجاری برای متوقف کردن بیان خلاق استفاده کند؛ زیرا علائم تجاری برای معرفی برندها در نظر گرفته شده و تا زمانی که هنرمندان سعی نکنند آثار خود را به عنوان محصول دیزنی معرفی کنند، نباید با مشکل آرم تجاری روبه‌رو شوند.

نظر شما