در دنیایی که هر ریال درآمد، مهم است و خریداران باهوش دائماً به دنبال راههایی برای استفاده بهینه از درآمد محدودشان هستند، تخفیف گرفتن یکی از اولین گزینههاست که اشکال مختلفی دارد و یکی از آنها کش بک است. کَش بَک (Cashback) که با نام بازگشت وجه نیز شناخته میشود، یکی از روشهای نسبتاً جدید کسب و کارها برای حفظ وفاداری مشتریان و جذب مشتریان بیشتر است. در واقع، در کشبک، مشتریان بعد از خرید یک خدمت یا کالا از یک کسب و کار، درصدی از مبلغ خرید خود را در قالب وجه نقد یا اعتباری یا جایزه دریافت خواهند کرد که به حساب آنها واریز خواهد شد. کش بک استراتژی است که با هدف تشویق مشتری به استفاده مجدد از کالا یا خدمات یک کسب و کار ارائه میشود و همانطور که گفته شد، انواع مختلفی دارد.
در کنار مزایای متعددی که کش بک برای کسب و کارها دارد و خریداران را وفادارتر و تشویق به خرید بیشتر میکند، برای مشتریان به وضوح سودآور است. با بازگشت بخشی از مبلغ خرید به حساب مشتری (به هر شکلی)، به وضوح هزینههای مشتری کاهش یافته و قدرت خرید او بیشتر خواهد شد و در ادامه سبد خرید او نیز گسترش خواهد یافت. هر چه مقدار خرید یک مشتری و وفاداریش به یک کسب و کار یا برند بیشتر شود، میزان بازگشت مبلغ خرید در قالب فرآیند کش بک بیشتر خواهد شد و به دنبال آن سود بیشتری به مشتری خواهد رسید که در ادامه به سود خانوار خواهد بود، زیرا میتواند سبد خریدش را بزرگتر کند.
در واقع استراتژی کش بک باعث میشود که مشتریان برای بهرمندی بیشتر از این جایزه، خرید بیشتری داشته باشند که به شکل قابل درکی سبد خانوار را توسعه داده و به شکلی مستقیم رفاه را تحت تاثیر قرار میدهد. کش بک میتواند تجربه خرید مشتری را نیز بهبود بخشیده و رویکرد مصرف کنندگان به عادتهای خرید را به شکل مثبتی متحول خواهد کرد. در واقع این گونه استراتژیها افراد را برای خرید بیشتر توانمندتر کرده و مزایای ملموس آن، رفاه مالی افراد و خانواده را افزایش میدهد. این مکانیزم به مشتریان کمک میکند خرید بهتری داشته و همزمان مشتریان وفاداری را در اختیار کسب و کارها قرار میدهد که درآمد آنها را بیشتر و در ادامه توسعه اقتصادی را در کلیت آن در پی خواهد داشت.
نکته اینجاست که اگر بدانید کسب و کار یا فروشگاه مورد نظرتان از استراتژی کش بک استفاده میکند، ترغیب خواهید شد محصولات بیشتری بخرید و بدین ترتیب سبد خرید شما بزرگتر میشود. برای مثال تصور کنید قصد خرید گوشی هوشمند را دارید و بعد از خرید آن از یک فروشگاه متوجه میشوید مقداری از هزینهای که کردهاید به صورت نقدی یا اعتباری در قالب کش بک به شما یا حسابتان بازگشته است. در این شرایط ترغیب خواهید شد که محصولات جانبی گوشی هوشمند مانند هندزفری، شارژر یا قاب و هر وسیله دیگری که مرتبط با آن گوشی هوشمند باشد را نیز از همان فروشگاه خریداری و هزینه کمتری پرداخت کنید.
نکته دیگر اینکه فروشگاههایی که قابلیت کش بک دارند، حس مثبتی به مشتری خود القا کرده و میتوانند کالاهای مورد علاقه مشتری را شناسایی و فروشهای ویژه خود را به وی یادآوری کنند که این موضوع نیز خود یک بازی برد-برد برای دو طرف خواهد بود و همزمان هزینههای دو طرف نیز کاهش خواهد یافت. اما کش بک فقط به معنای بازگشت درصدی اندک از هزینه خریدتان نیست. این استراتژی مشتری را قادر میسازد که تصمیمات هوشمندانهتری در حوزه خرید داشته باشد. قبل از خرید، فروشگاه دارای قابلیت کش بک را چک میکنید تا ببینید که آیا پیشنهاد ویژهای وجود دارد یا خیر. این بدان معناست که چیزی را که نیاز دارید با قیمتی مناسب خرید کرده و همزمان بودجهتان را نیز در کنترل خواهید داشت.
جالب اینکه اکنون کسب و کارهای بسیاری از فروشندگان وسایل الکترونیکی گرفته تا خواروبارفروشی ها و حتی آژانس های سفر از قابلیت کش بک استفاده می کنند و بدین ترتیب گستره وسیعی از سرویس ها و کالاها پوشش داده می شوند. این تنوع ها بدین معناست که فارغ از اینکه چه چیزی می خرید، فرصت کش بک در انتظار شماست. مانند این است که یک فروشنده شخصی دارید که همیشه بهترین معاملات و خریدها را برایتان پیدا می کند. در دنیایی که ثبات اقتصادی اولویت بسیاری از افراد و خانواده هاست، قابلیت کش بک می تواند به ایجاد انعطاف پذیری مالی کمک کند. چه پس انداز برای روزهای سخت چه ایجاد فرصت برای خرید چیزی ویژه باشد، این مبلغ بازگشت خرید یا جایزه اعتباری می تواند چیزی ارزشمند به اهداف مالی شما اضافه کند. علاوه بر این، در برخی موارد، با معرفی دوستان و خانواده برای پیوستن به جمع مشتریان این برند خاص یا فروشگاه، جوایز بیشتر و بزرگتری در قالب کش بک دریافت خواهید کرد.
بامن پلتفرمی در زنجیره فروش کالا و خدمات است که مجموعهای متنوع از خدمات سلامتی پزشکی، تفریحی، ورزشی، رستوران و کافی شاپ، خرید بلیت سینما و شارژ سرویسهای اینترنتی را در سراسر ایران در اختیار مشتریان وفادار خود قرار میدهد. بامن به واسطه ارتباط گسترده و خوبی که با شبکه فروشندگان و خریداران دارد توانسته شرایط را برای وفاداری مشتریان به کسب و کارها فراهم کرده و همزمان قدرت خرید مشتریان را افزایش داده و تجربه خرید بهتر و هوشمندانهتری را برایشان رقم بزند.
بامن اپلیکیشنی فعال در حوزه کش بک است که کاربران میتوانند به صورت رایگان در آن ثبت نام کرده و با معرفی شماره کارتهای بانکی خود، بخشی از هزینه خرید را دریافت کنند. در واقع با عضویت در بامن میتوانید از فروشگاهها و کسب و کارها با تخفیف خرید کنید و بخشی از هزینهای که پرداخت کردهاید به کیف پولتان بازخواهد گشت. بامن با تخفیفهایی که ارائه میدهد باعث میشود که خریدهای روزانهتان را با کیفیت بالاتر و قیمت مناسبتری انجام دهید و برای این کار فقط کافی است شماره کارت یا کارتهایی که با آن خرید میکنید را در اپلیکیشن بامن وارد کنید تا مبلغی از خریدتان را به عنوان اعتبار به حساب شما بازگردانده شود. در واقع با خرید از فروشگاههای عضو بامن، امتیازی تحت عنوان منکس به شما داده میشود که در ادامه میتوانید از آن به شیوههای مختلفی استفاده کنید که هزینههای خرید شما را کاهش خواهد داد. منکس امتیازی است که بامن در ازای هر خرید به کاربران خود پرداخت کرده و هر منکس معادل ۱۰ تومان است. با منکسهای خود و بدون پرداخت هیچ پولی میتوانید به فروشگاه آنلاین بامن رفته و کالاهای کاربردی آن را خریداری کنید. لازم به ذکر است که میتوانید تا سقف ۷ کارت بانکی را در اپلیکیشن بامن ثبت کنید و در این زمینه محدودیتی نخواهید داشت.
بامن از طریق ارائه خدمات مختلف ضمن کمک به حفظ کیفیت زندگی کاربران از طریق افزایش قدرت خرید آنها و بهبود کیفیت و کمیت سبد خریدشان، یک باشگاه مشتریان وفادار برای کسب و کارها فراهم میکند که هر دو طرف معامله از آن منتفع خواهند شد. بامن همواره در تلاش است تا هر روز تعداد بیشتری از فروشگاه های حضوری و آنلاین در سراسر کشور را پوشش دهد تا مشتریان گزینههای بیشتر و بهتری برای خرید کردن و دریافت تخفیف در اختیار داشته باشند.
∎