شناسهٔ خبر: 64332145 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

چگونه ایرانیان صهیونیست، حامیان فلسطین را ساکت می کنند؟/ اقلیتی کوچک اما پرسروصدا

چند فعال ایرانی-آمریکایی به "میدل ایست آی" گفتند که با فشاری که اقلیت ایرانیان صهیونیست ساکن آمریکا ایجاد کرده اند با وجود حمایت از فلسطین می ترسند که نظر خود را به طور علنی ابراز کنند، چون حتی با تهدیدات جانی مواجه می شوند.

صاحب‌خبر -

چند فعال ایرانی آمریکایی به وبگاه "میدل ایست آی" گفتند که آمریکاییان ایرانی تبار حامی اسرائیل در آمریکا، برای به حاشیه راندن و ساکت کردن هرصدای حامی فلسطین تلاش می کنند.

به گزارش عصرایران، میدل ایست آی در گزارشی به قلم " عمر فاروق" نوشت: تقریبا یک سال پیش، پس از آنکه مهسا امینی 22 ساله، در بازداشت پلیس جان خود را از دست داد، اعضای جامعه اپوزیسیون ایرانیان مقیم آمریکا در تظاهرات های گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران، متحد شدند. 

یک سال بعد، این جامعه "دیاسپورا" در شکاف تلخی قرار دارد. این بار موضوع مورد بحث، جنگ اسرائیل علیه غزه است.

از 7 اکتبر، همین گروه از ایرانی‌ - آمریکایی هایی که پارسال در تظاهرات علیه جمهوری اسلامی بسیج شده بودند، با پرچم‌های اسرائیل به خیابان‌های شهرهای آمریکا آمده‌اند و خواهان نابودی حماس شده‌اند.

چگونه ایرانیان صهیونیست، حامیان فلسطین را ساکت می کنند؟/ اقلیتی کوچک اما پرسروصدا

حمایت شدید از اسرائیل در میان برخی از اعضای جامعه ایرانی-آمریکایی ده ها سال است که وجود دارد. با این حال، در چند ماه گذشته شاهد افزایش شدید این حمایت از سوی یک اقلیت کوچک بوده ایم که به دنبال ساکت کردن هرگونه صدای طرفدار فلسطین هستند.

چند فعال ایرانی-آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن به میدل ایست آی گفتند که با فشاری که این گروه ایجاد کرده اند با وجود حمایت از فلسطین می ترسند که نظر خود را به طور علنی ابراز کنند، چون حتی با تهدیدات جانی مواجه می شوند. 

یکی از فعالان ایرانی که از ترس حمله ایرانیان طرفدار اسرائیل، نخواست نامش فاش شود، به میدل ایست آی گفت: "این یکی از مواردی است که باعث ایجاد شکاف بزرگ در جامعه شده است."

او گفت:" و من فکر می‌کنم ریشه این وضعیت نفرت آنها از دولت ایران است. آنها به طور خودکار هر موضع و از هر چیزی که همراستا با دولت جمهوری اسلامی ایران باشد، متنفرند و برعکس." 

این فعال ایرانی از زمانی که شروع به سخنرانی در حمایت از اعتراضات مربوط به مهسا امینی کرده بود، به بسیاری دیگر از فعالان و تولیدکنندگان محتوا در "دیاسپورا" نزدیک شده بود.

او گفت: " قبل از حمله 7 اکتبر، یک حس اجتماعی در بین تولیدکنندگان محتوای ایرانی و فعالان ایرانی وجود داشت. همه ما برای یک هدف تلاش می کردیم که آزادی زنان ایران بود."

"چطور جرات می کنی"

یکی دیگر از فعالان ایرانی گفت که آنها همیشه می‌دانستند که بخش‌هایی از جامعه ایرانی وجود دارند که از ایدئولوژی صهیونیستی حمایت می‌کنند، اما تا زمان حملات 7 اکتبر از عمق نفوذ ایرانیان صهیونیست در بین دیاسپورای ایرانی ساکن آمریکا آگاه نبودند.

اسرائیل با اعلان جنگ به غزه به عملیات طوفان الاقصی واکنش نشان داد و با بمباران ویرانگر و سپس تهاجم زمینی، حمله به غزه را آغاز کرد که تا کنون بیش از 21 هزار فلسطینی را که اکثر آنها زن و کودک هستند، کشته است.

زمانی که این فعال ایرانی شروع به انتشار محتوایی برای حمایت از فلسطین و انتقاد از جنگ اسرائیل در غزه کرد، گفت که بسیاری از ایرانیان شروع به "آنفالو" کردن او کردند و سپس او را به حمایت از تروریسم متهم کردند.

حماس هنگام آغاز حمله 7 اکتبر، از متحدان خود در محور مقاومت، ائتلاف ضد اسرائیلی متشکل از دولت ها و گروه های شبه نظامی به رهبری ایران، خواست تا به جنبش فلسطین در مبارزه با اسرائیل کمک کنند.

در حالی که ایران حمایت خود را از حمله به اسرائیل اعلام کرده است، اما تهران تاکنون از مداخله مستقیم در جنگ اجتناب کرده است. این کشور تاکید کرده است که متحدانش به میل خود عمل کنند و خودش هیچ مداخله مستقیمی انجام نداده است.

این فعال سیاسی گفت: " بعد به نوعی مساله این ایرانی ها تبدیل به ربط دادن دو موضوع نامرتبط با هم شد: "چطور جرات می‌کنی آزادی زنان ایرانی را بخواهی، اما از نوار غزه که توسط شبه‌نظامیان حماس اداره می‌شود، حمایت می‌کنی."

این فعال ایرانی گفت:" من به اتفاقات مختلفی که در سراسر جهان روی می دهد نگاه می کنم و وقتی بی عدالتی می بینم، درباره آن صحبت می کنم. اولویت من این نیست که چه کسی از حماس حمایت مالی می کند، اولویت من این است که مردم غزه و کرانه باختری اشغالی چه بر سرشان می آید."

پهلوی، ایران و اسرائیل

روابط ایران و اسرائیل به دوران شاه محمدرضا پهلوی برمی گردد، اما ریشه خصومت کنونی ایران و اسرائیل به انقلاب اسلامی 1979 بازمی گردد.

اندکی پس از انقلاب که شاهد سرنگونی سلسله پهلوی بود، مهاجرت دسته جمعی یهودیان ایرانی به اسرائیل رخ داد و جمعیت یهودیان ایران از 100 هزار نفر به حدود 20 هزار نفر کاهش یافت.

اسرائیل و ایران از زمان انقلاب به دشمنان کینه توز تبدیل شده‌اند و در حالی که وارد جنگ مستقیم نشده‌اند، دو کشور در عرصه‌های اطلاعاتی و جاسوسی با یکدیگر در نبرد هستند.

اسرائیل همچنین تلاش کرده است تا به مسائل داخلی ایران، مانند اعتراضات سال گذشته به بهانه مهسا امینی، نفوذ کرده و از آنها سوء استفاده کند.

یکی دیگر از فعالان ایرانی که خواست نامش فاش نشود، گفت: "اسرائیل از نظر استراتژیک با اقلیت های ایران همسو می شود و در جهت اهداف خودخواهانه خود از آنها حمایت تاکتیکی می کند. این یک تعادل ظریف است."

با توجه به خصومت بین اسرائیل و ایران پس از سال 1979، بسیاری از اعضای دیاسپورای ایرانی که در مخالفت با دولت جدید از کشور فرار کردند، با اسرائیل همسویی پیدا کردند، زیرا رژیم تل آویو نیز دارای احساسات ضد ایرانی مشابهی بود.

یکی دیگر از لحظات بزرگی که به جلب حمایت از اسرائیل در میان آوارگان ایرانی طرفدار شاه کمک کرد، زمانی بود که رضا پهلوی، پسر شاه مخلوع، در آوریل 2023 به اسرائیل سفر کرد.

یکی از فعالان ایرانی به میدل ایست آی گفت: "قبل از 7 اکتبر، رضا پهلوی به اسرائیل رفت و با نتانیاهو ملاقات کرد. این موضوع نظر بسیاری از ایرانیان دیاسپورا (شاخه سلطنت طلب) را تغییر داد و برخی از آنها که پیشتر به فلسطین آزاد علاقه داشتند، دیدگاه‌های طرفدار اسرائیل پیدا کردند."

او گفت:" برجستگی صهیونیست‌های ایرانی در شبکه‌های اجتماعی و تلاش‌های رضا پهلوی برای ائتلاف‌سازی قبل از 7 اکتبر، نفوذ صهیونیست‌ها را تقویت کرد. مهم است که این را به‌عنوان اقلیت ایرانی‌ها به رسمیت بشناسیم تا اکثریت."

یک اقلیت پر سر و صدا

بخش‌های طرفدار اسرائیل از جامعه ایرانی-آمریکایی شامل فعالان پرسروصدایی مانند مصی علی‌نژاد است که در سال 2021 نسبت به سفر به اسرائیل ابراز علاقه کرد. 

با این حال، چندین فعال ایرانی که با میدل ایست آی صحبت کردند، گفتند که این افراد تنها اقلیتی کوچک از جامعه بزرگتر ایرانی-آمریکایی هستند.

آنها می گویند دلیل اینکه به نظر می رسد اکثر ایرانیان مقیم آمریکا طرفدار اسرائیل هستند این است که اکثر کسانی که از فلسطین حمایت می کنند می ترسند صحبت کنند.

یکی از فعالان ایرانی که خواست نامش فاش نشود، گفت: " حضور پر سر و صدای صهیونیست‌های ایرانی در فضای مجازی و در راهپیمایی‌ها ممکن است تصور گمراه‌کننده‌ای ایجاد کند. در واقعیت، بسیاری از ایرانی‌ها می‌ترسند صحبت کنند و با این دیدگاه همسو نیستند. داشتن سروصدای زیاد در رسانه های اجتماعی به طور دقیق نشان دهنده فضای واقعی نیست."

یکی از ویدئوهایی که توسط یک سازنده محتوا در فضای مجازی منتشر شد، از صهیونیست‌های ایرانی به دلیل پخش تبلیغات در حمایت از اسرائیل انتقاد کرد. این کار او منجر به ایجاد کمپینی از طرفداران اسرائیل شد که با محل کار او تماس گرفتند و خانواده او را به عضویت در حماس، که یک گروه تروریستی در ایالات متحده است، متهم کنند.

در موقعیتی دیگر، یک فعال در رسانه های اجتماعی که در حمایت از فلسطین صحبت می کرد، در معرض کمپین های هجومی از جمله درخواست از پلیس برای تحقیق در مورد حساب های بانکی اش قرار گرفت.

فعال دیگر گفت: "صهیونیست‌های ایرانی که در فضای مجازی فعال هستند، اقلیت کوچک و بسیار پر سر و صدایی هستند، زیرا من افراد زیادی را در جامعه خود می‌شناسم که طرفدار فلسطین هستند."

 

 

نظر شما