شناسهٔ خبر: 64297271 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

اردوغان؛

دانشگاه‌های ترکیه، پذیرای دانشمندان حامی فلسطین است

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت که دانشگاه‌های کشورش به روی دانشمندان جهان که از نوار غزه دفاع می‌کنند و در دانشگاه‌های فعلی خود با فشار مواجه هستند، باز است.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنانی که در روز چهارشنبه در یک مراسم توزیع جوایز علمی و دانشگاهی در مجتمع ریاست جمهوری در آنکارا ایراد شد، اظهارداشت: دانشمندانی که به وجود بی‌عدالتی در غزه اذعان دارند، امروز مورد فشار و تهدید قرار می‌گیرند، همانطور که 80 سال پیش در آلمان نازی چنین بود.
 
اردوغان خطاب به دانشمندانی که به دلیل دفاع از کرامت انسانی در غزه تحت فشار هستند گفت: درهای دانشگاه‌های ترکیه به روی شما باز است.
 
رئیس جمهور ترکیه همچنین تاکید کرد که "همه سازمان‌هایی که به عنوان مدافع دموکراسی فعالیت می‌کنند، از شورای امنیت گرفته تا نهادهای رسانه‌ای، اتحادیه اروپا تا سازمان‌های مطبوعاتی، در آزمون غزه شکست خورده‌اند."
 
شایان ذکر است که در دسامبر امسال، لیز ماگیل، رئیس دانشگاه آمریکایی پنسیلوانیا، پس از روزها انتقاد و فشار پس از شهادت وی در جلسه استماع کنگره ایالات متحده در مورد اتهامات "افزایش یهودی ستیزی" در محوطه دانشگاه، استعفای خود را اعلام کرد.
 
رؤسای پیشین دانشگاه هاروارد نیز حمایت خود را از کلودین گی، رئیس کنونی، اعلام کردند که پس از انتقاد از این که تظاهرات طرفدار فلسطین را در محدوده «آزادی اندیشه» قرار داد، استعفای خود را اعلام کرد.
 
اردوغان با انتقاد از حملات اسرائیل به نوار غزه و سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در این زمینه، گفت: تفاوت بین شما (نتانیاهو و ارتش وی) و هیتلر (رهبر نازی‌های آلمان) چیست؟ انجام این کار بسیار وحشتناک تر از کاری است که هیتلر انجام داد.

 

نظر شما