شناسهٔ خبر: 6427546 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین قدیمی | لینک خبر

چگونه هزینه‌های تجارت ایران ارزان می‌شود؟

به تازگی از سوی برخی اعضای اتاق بازرگانی تهران اعلام شده‌ که با لغو تحریم‌ها هزینه‌های تجاری بین 25 تا 30 درصد کاهش پیدا می‌کند. اما دلیل اصلی افزایش هزینه‌های تجاری چه بود که با لغو تحریم‌ها این هزینه‌ها کاهش پیدا می کند؟

صاحب‌خبر -

محمد لاهوتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره کاهش هزینه‌های تجاری پس از لغو تحریم‌ها با بیان این که بر اساس آمارهای اعلام شده و اعداد و ارقامی که ما به عنوان نمایندگان بخش خصوصی کسب کرده‌ایم با لغو تحریم‌ها قیمت تمام شده کالاها صاداتی بین 25 تا 30 دصد کاهش پیدا می‌کند، افزود: یکی از بزرگترین موانع و مشکلات تجاری در زمان تحریم‌ها قفل شدن سوئیفت و نبود امکان استفاده از سیستم بانکی بوده‌است.

لاهوتی با بیان این که در زمان تحریم ما مجبور به استفاده از صرافی‌ها و چرخش پول بودیم، اظهار کرد: این موضوع پنج تا 10 درصد به هزینه‌های صادراتی اضافه می‌کرد.به گزارش اقتصاد نیوز،عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر این که همچنین تحریم حمل‌ونقل بر هزینه‌های تجاری اضافه می‌کرد، گفت: این هزینه‌ها به این جهت بود که ما مجبور بودیم برای صادرات کالاهای ایرانی از کشو‌های دیگر اقدام می‌کردیم و پس از انتقال کالاها به آن کشور‌ها مجددا عمل صادرکردن کالا به کشور هدف را انجام می‌دادیم.

 وی با اشاه به این که صادرکنندگان ایرانی در زمان تحریم قادر به دریافت LC نبودند، اظهار کرد: در این شرایط صادرکنندگان ناگزیر بودند شرکت‌هایی را در خارج از کشور پیدا کنند که کالاهای ایرانی را به اسم خودشان به فروش برسانند. در این شرایط ایرانی‌ها نه اسنادی را برای مالکیت کالاهای خود داشتند و نه به عنوان فروشنده نامی از آنها برده می‌شد.

 به گفته لاهوتی، این شرکت‌ها تضمینی به ایرانی‌ها برای کالاهیشان نمی‌دادند و در حالی که کالا را در اختیار داشتند صاحب آن نبودند و نه‌تنها ریسک این سرمایه‌گذاری بالا بود بلکه این شرکت‌ها هفت تا 10 درصد پورسانت دریافت می‌کردند.

 عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان این که گشایش اعتبار برای واردکنندگان در زمان تحریم‌ها انجام نمی‌شد، بیان کرد: مبادلات تجاری از طریق یوزانس انجام نمی‌شد و واردکنندگان باید برای خرید کالاهای خود پول را یکجا پرداخت می‌کردند.

 وی افزود: سیستم بانکی در زمان تحریم‌ها ضمانت نمی‌کرد و بنابراین فروشنده خارجی تحویل به موقع کالا نداشت و به تعهدات خود پایبند نبود. 85 درصد از کالاهای وارداتی ما واسطه‌ای، نیمه‌ساخته و خط تولید است. در حالت غیر تحریم این کالاها خریداری می‌شود و به صورت یوزانس پول آن پرداخت می‌شود. در این شرایط کالاهایی خریداری می‌شود و بانک‌های واسطه تضمین‌هالای لازم را برای پرداخت پول انجام می‌دهند که به طور مثال زمان پرداخت کالای خریداری شده چند ماه یا چند سال باشد نه یکجا.

لاهوتی با اشاره به این که در این شرایط هزینه‌های صادراتی افزایش می‌یابد، گفت: با برداشته شدن تحریم بانک مرکزی و بازشدن سوئیفت می‌توان از شرایط گشایش اعتبار و LC استفاده‌کرد. ریسک تجارت کاهش و کالا با نام شرکت سوم صادر نمی‌شود.

نظر شما