شناسهٔ خبر: 64265062 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بازديد وزير راه و شهرسازي از ابر پروژه ريلي کشور در سيستان و بلوچستان

صاحب‌خبر -
بازديد وزير راه و شهرسازي از ابر پروژه ريلي کشور در سيستان و بلوچستان
خبرگزاری آریا - وزیر راه و شهرسازی از تونل‌های حفر شده در مسیر ابرپروژه راه آهن خاش-چابهار به طول بیش از 450 کیلومتر در استان سیستان و بلوچستان بازدید کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، اتمام عملیات حفاری تونل‌های خط ریلی چابهار-خاش با حفر 17 کیلومتر تونل در 39 رشته در بازدید وزیر راه و شهرسازی اعلام شد.
در قطعه الف 6 راه آهن چابهار به خاش در یک مسیر 18 کیلومتری 19 رشته تونل جمعاً به طول 10.5 کیلومتر حفر شده‌است. در حال حاضر ساخت راه آهن چابهار- زاهدان تاکنون بیش از 65 درصد پیشرفت داشته و زیرسازی این ابر پروژه ریلی 78 درصد پیشرفت داشته است.
پروژه راه آهن چابهار - زاهدان، به طول 631 کیلومتر خط اصلی بخشی از کریدور ریلی شمال - جنوب در شرق کشور است که در امتداد جاده چابهار به زاهدان قرار گرفته است.
راه آهن زاهدان به سرخس، دومین اقدام در طرح جهش کریدور ترانزیتی شمال به جنوب است که تنها بندر اقیانوسی منطقه را به اصلی‌ترین مرز ترانزیت ریلی کشور یعنی سرخس متصل می‌سازد و ترکمنستان و چهار کشور دیگر آسیای مرکزی را از طریق خطوط ریلی به اقیانوس هند متصل می‌کند به گونه‌ای که می‌توان گفت این راه اقیانوس هند را به آسیای مرکزی پیوند می‌دهد.
این خط ریلی از چابهار آغاز و با عبور از ایرانشهر، خاش، زاهدان، نهبندان، بیرجند، قاین و گناباد از طریق ایستگاه کالشور در حوزه شهرستان تربت حیدریه به راه آهن بافق - مشهد متصل می‌شود و با بهره برداری از این طرح، سیستان و بلوچستان از چند مسیر به راه آهن سراسری جمهوری اسلامی و چندین کشور همسایه ایران متصل خواهد شد.
در شهریور ماه سال 1401 خط ریلی زاهدان - خاش به طول 155 کیلومتر به بهره برداری رسید و با تکمیل راه آهن خاش-چابهار، بندر شهید بهشتی به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل شود.
سرعت طرح 90 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری و 120 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری است.

نظر شما