شناسهٔ خبر: 64231813 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

دو امتیاز مهمی که از دست رفت

فوت و فن: ترقوه شکسته علیه صدرنشینی!

لیورپول دو امتیاز حساس دیگر را مقابل یک مدعی قهرمانی از دست داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، لیورپول که در بازی خانگی قبل مقابل منچستریونایتد در خانه امتیاز از دست داده بود، این بار در جدال برای صدرنشینی مقابل آرسنال در آنفیلد به تساوی رسید و فرصت رسیدن به رتبه نخست جدول را از دست داد. این اولین بار از زمان شروع کار میکل آرتتا به عنوان سرمربی آرسنال بود که بازی این تیم مقابل لیورپول در آنفیلد، رقابتی بر سر صدرنشینی بود.

در جریان مستند تلویزیونی که از عملکرد دو فصل قبل آرسنال تولید و پخش شده، در یک اپیزود که مربوط به بازی آرسنال و لیورپول در آنفیلد بود، ابتکار ویژه آرتتا برای سازگار شدن با فشار و جو بازی در آنفیلد را دیده بودیم.

آرتتا چند بلندگوی بزرگ دور زمین تمرین آرسنال گذاشته بود و با شروع تمرین، از این دستگاه‌ها صدای ضبط شده هواداران لیورپول در آنفیلد برای بازیکنان آرسنال پخش می‌شد. آرتتا می‌خواست با این کار، بازیکنانش کاملا آماده بازی پرفشار در اتمسفر ویژه ورزشگاه خانگی لیورپول شوند.

حالا پس از حدود دو سال از آن روزها، آرسنال با پیشرفت چشمگیری که زیر نظر این سرمربی اسپانیایی داشته، برای جدال صدرنشینی راهی آنفیلد شد.

1970862

بولت پرسپولیسنیمکت‌نشینی نونیز
یورگن کلوپ نسبت به بازی هفته گذشته مقابل منچستریونایتد، دو تغییر در ترکیب تیمش داشت.

در خط میانی کرتیس جونز به جای رایان گراونبرخ که در جریان آن مسابقه مصدوم شده و این بار روی نیمکت نشسته بود، بازی می‌کرد و در مرکز خط حمله هم کودی گاکپو جانشین داروین نونیز شد که نمایش ضعیفی مقابل یونایتد داشت.

بولت پرسپولیسترکیب لیورپول و آرسنال
آرسنال هم با ترکیبی آشنا بازی را شروع کرد. آرتتا به رغم انتقادات زیادی که به نمایش کای هاورتز می‌شود، بار دیگر او را در خط میانی کنار دکلن رایس و مارتین اودگارد قرار داد و در خط حمله هم مثلث گابریل ژسوس، باکایو ساکا و گابریل مارتینلی بازی می‌کردند.

هرچند هر دو تیم مصدومانی داشتند اما دست کلوپ و آرتتا روی نیمکت، برای تغییر دادن جریان بازی باز بود.

ادوارد انکتیا، لئاندرو تروزارد و جورجینیو مهره‌های ذخیره مهم آرسنال بودند و روی نیمکت لیورپول هم چند بازیکن موثر مثل نونیز، جو گومز و گراونبرخ نشسته بودند.

1970865

بولت پرسپولیسآرسنال، آنفیلد را ساکت کرد
آرسنال در دقایق ابتدایی با رویکرد هجومی خود، کاملا لیورپول را غافلگیر کرد. پرسینگ شدید آرسنالی‌ها از نزدیک دروازه لیورپول و چند قطع توپ عالی در نیمه زمین این تیم، همراه شده بود با حمله پرتعداد؛ رویکردی که در دقیقه ۵ نتیجه داد و آرسنال به یک ضربه ایستگاهی رسید و روی همین ضربه، گل زد.

ارسال اودگارد با ضربه سر گابریل مدافع میانی برزیلی قطع شد و توپ داخل دروازه لیورپول قرار گرفت. با پخش تصویر آهسته این گل، به نظر می‌رسید که گابریل کمی از مدافع لیورپول جلوتر بوده اما با بازبینی دقیق ویدئویی، سرانجام روشن شد که گل سالم بوده و آرسنال در آنفیلد جلو افتاد.

آرسنال تا چند دقیقه پس از این گل هم تیم برتر میدان بود و تا دقیقه ۲۵ بازی ۶ شوت و ۲ ضربه در چارچوب ثبت کرده بود. اما کم کم لیورپول در مالکیت توپ و چرخش آن پیشرفت کرد و توانست روند بازی را به تعادل بکشاند.

بولت پرسپولیسآرنولد؛ معمار گل صلاح
لیورپول درحالی در دقیقه ۲۹ به گل تساوی رسید که این گل نتیجه تکرار یک برنامه تاکتیکی ویژه بود؛ برنامه‌ای که در فصل جاری در دستور کار کلوپ قرار گرفته است.

الکساندر آرنولد بازی را در سمت راست خط دفاع شروع می‌کند اما در جریان بازیسازی از عقب زمین، بارها به مرکز زمین و میان دو مدافع وسط تیمش می‌رود و از آنجا با پاس بلند، بازیسازی را انجام می‌دهد.

در صحنه گل هم پاس بلند نزدیک محوطه جریمه آرسنال، به محمد صلاح رسید و او هم با حرکتی انفرادی توپ را توانست روی پای چپ خودش بیاورد و یک گل کلاسیک به سبک خودش زد.

روی این گل، شکل بازیسازی لیورپول مبتنی بر پاس‌های بلند آرنولد از کانال‌های میانی و نه از سمت راست، سرنوشت‌ساز بود؛ برنامه‌ای که کلوپ به خوبی در تیمش در فصل جاری جا انداخته است.

1970864

بولت پرسپولیسمصدومیت عجیب زیمیکاس
در ادامه نیمه اول مهم‌ترین اتفاق بازی، مصدومیت زیمیکاس، مدافع چپ لیورپول، و تعویض اجباری او با گومز بود. زیمیکاس در جریان نبرد نفر به نفر با هاورتز، به زمین افتاد و برخورد شدیدی با کلوپ داشت؛ در این صحنه عجیب، کلوپ نقش بر زمین شد و زیمیکاس هم از شدت این برخورد شانه‌اش آسیب دید و مجبور به ترک زمین شد.

به این ترتیب گزینه دوم دفاع چپ لیورپول پس از اندی روبرتسون هم آسیب دید و کلوپ مجبور شد گومز راست پا که اساسا مدافع میانی است را در سمت چپ خط دفاع به بازی بگیرد. خبر بد برای لیورپول این است که استخوان ترقوه زیمیکاس شکسته است و او برای مدتی طولانی شرایط بازی ندارد.

بولت پرسپولیسنقش تاکتیکی ویژه مدافعان کناری
با شروع نیمه دوم هرچند لیورپول فشار حملاتش را افزایش داد اما تسلط لیورپول بر جریان بازی پایدار نبود و روند بازی دوباره به سوی تعادل رفت.

نکته ویژه تا دقایق میانی این نیمه این بود که دو تیم بدون تعویض و تغییر سیستم، میل تهاجمی بیشتری نسبت به نیمه اول پیدا کرده بودند.

ویژگی فنی برجسته بازی هم نقش ویژه تاکتیکی دو مدافع کناری در بازی بود. از یک سو زینچنکو، دفاع چپ آرسنال، را در زمان مالکیت توپ تیمش، در نقش یک هافبک میانی می‌دیدیم و در سوی دیگر چنانکه درباره نقش آرنولد توضیح داده شد، این بازیکن عملا بازیساز اصلی لیورپول بود و پاس گل را هم به صلاح داد.

به این ترتیب در نبرد صدرنشینی لیگ برتر، جلوه‌ای از ویژ‌گی‌های فنی مدرن در بالاترین سطح اروپا را می‌دیدیم.

یکی از همین دو مدافع کناری یعنی آرنولد مهم‌ترین شانس گل در نیمه دوم را به دست آورد و البته آن را از دست داد؛ زمانی که آرسنال پس از یک ضربه کرنری که زد، روی ضدحمله لیورپول کاملا غافلگیر شد و لیورپولی‌ها در حالی که با ۵ بازیکن به محوطه جریمه آرسنال رسیده بودند و فقط یک مدافع و دروازه‌بان آرسنال را پیش رو داشتند، پاس صلاح به آرنولد رسید و شوت او به تیر دروازه خود و فرصت کسب ۳ امتیاز و رسیدن به صدر جدول برای لیورپول از دست رفت.

1970863

بولت پرسپولیسمورفی: لیورپول با رایس قهرمان لیگ برتر می‌شد
کلوپ در دقیقه ۶۸ سه تعویض همزمان انجام داد و با آوردن گراونبرخ، نونیز و هاروی الیوت به میدان سعی کرد تیمش را هجومی‌تر کند. آرتتا هم انکتیا و تروسارد را به میدان فرستاد و به این ترتیب تعویض‌های خود را روی بخش هجومی تیمش متمرکز کرد.

اما تساوی یک-یک برای مسابقه‌ای که در مجموع ۵ ضربه در چارچوب داشت، چندان دور از انتظار نبود. آرسنال در این بازی سریع‌ترین گل تاریخ خود در تمام رویارویی‌ها با لیورپول در آنفیلد را زد؛ در دقیقه ۳:۲۷. به این ترتیب گابریل رکورددار سریع‌ترین گلزن آرسنال در آنفیلد شد.

دنی مورفی، کاپیتان سابق لیورپول پس از این بازی با ستایش عملکرد رایس، هافبک میانی آرسنال، گفت: «اگر رایس برای لیورپول بازی می‌کرد، تیم کلوپ قطعا قهرمان لیگ برتر می‌شد.»

آرنولد یکی از ستاره‌های بازی هم تساوی را نتیجه‌ای منصفانه توصیف کرد: «فکر می‌کنم دو تیم با مرور وقایع بازی بپذیرند که تساوی نتیجه منصفانه‌ای بوده است.»

با این نتیجه آرسنال ۴۰ امتیازی شد و در صدر جدول ماند و لیورپول حالا با ۳۹ امتیاز تیم دوم جدول است. پیش از پایان سال جاری میلادی بازی‌های یک هفته دیگر از لیگ هم برگزار می‌شود و امکان ایجاد تغییر در بالای جدول وجود دارد.

منبع: بی بی سی

نظر شما