شناسهٔ خبر: 64228981 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

ادعای نادرست درباره اخذ مالیات جدید در بازار طلا

در پی انتشار یک ویدئو در خصوص ثبت اطلاعات مربوط به معامله و مالیات‌گیری از طلا، سازمان امور مالیاتی در پاسخ اعلام کرد: هیچ مالیات جدیدی بر صنف طلا وضع نشده و ثبت کد ملی خریدار هنگام خرید طلا هم الزامی نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر شاهد انتشار یک ویدئو با مضمون مالیات بر خرید و فروش طلا بودیم که موجب شد برخی از کاربران در فضای مجازی نسبت به پیامدهای این تصمیم جدید دولت نگران شوند.
مطابق با اظهارنظر فرد حاضر در این ویدئو (احتمالاً یکی از فروشندگان جزء اتحادیه طلا و جواهر تهران) از ابتدای دی‌ماه، تمام مردم موظف هستند طلای موجود خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند.
از سوی دیگر این فرد مدعی شده که تمامی مشتریان بازار طلا و جواهر باید در هنگام معامله، کارت ملی خود را ارائه کنند تا اطلاعات در سامانه جامع تجارت ثبت شود. به بیانی دولت از ابتدای چرخه یعنی سازندگان تا انتهای آن، یعنی مصرف‌کننده نهائی، طلای کشور را مورد رصد قرار داده است.
این فرد در انتها مدعی شده است که مردم در هنگام فروش طلا باید 25 درصد از سود فروش خود را به عنوان مالیات بر عایدی سرمایه پرداخت کنند. به عبارت دیگر اگر یک فرد 100 میلیون طلا خریداری نماید و پس از مدتی آن را 200 میلیون تومان به فروش برساند، می‌بایست 25 میلیون مالیات به دولت پرداخت کند.
نکته عجیب اینجاست که برخی از رسانه‌های رسمی کشور در کنار صفحات مجازی ویدئو فوق را بازنشر داده‌اند، همچنین طیف کثیری از بلاگرهای اقتصادی، ویدئو یا متنی مشابه با اظهارات این فرد را منتشر کرده‌اند.
نکته بعدی این ویدئو به درج اطلاعات در سامانه جامع تجارت مربوط می‌شود. در این‌ خصوص نیز باید گفت مطابق با اطلاعیه جدید سازمان امور مالیاتی، از ابتدای دی‌ماه برخی از اشخاص حقیقی باید صورت‌حساب الکترونیکی صادر کنند، از قضا فعالان صنف مصنوعات طلا، جواهر و پلاتین نیز ملزم به این قانون شدند.
البته اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و هوشمندسازی نظام مالیاتی از سال‌های گذشته مورد تأکید دولت‌ها بوده و ارتباطی با افزایش پایه‌های مالیاتی جدید ندارد.
اخذ مالیات 25 درصد از طلا کذب است
ناگفته نماند که هوشمندسازی نظام مالیاتی قطعاً برای برخی از اعضای اتحادیه طلا و جواهر که با پنهان‌سازی صورت معاملات خود به دنبال فرار مالیاتی بوده‌اند، گران تمام خواهد شد؛ چرا که بالاجبار باید مالیات قانونی خود را پرداخت نمایند.
مطابق با اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان امور مالیاتی، متوسط مالیات اصناف و مشاغل کشور پنج میلیون تومان بوده و بیش از 55 درصد از اصناف نیز مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.
از طرف دیگر 86 درصد از مشمولان مالیات نیز رقمی کمتر از 15 میلیون تومان پرداخت می‌کنند.
روابط عمومی سازمان امور مالیاتی هم روز گذشته در پاسخ به برخی شایعات و ابهامات در خصوص مالیات طلا اعلام کرد: هیچ مالیات جدید یا افزایش نرخی در حوزه مالیات ستانی از صنف طلا وضع نشده و همچنین اصل طلا و جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات از مالیات بر ارزش افزوده معاف است.
طبق بیانیه این نهاد، هیچ مالیات جدید یا افزایش نرخی در حوزه مالیات ستانی از صنف طلا وضع نشده و اخذ مالیات 25 درصد از طلا کذب است. ضمن اینکه از نظر سازمان مالیاتی ثبت کد ملی خریدار هنگام خرید طلا الزامی نیست.

برچسب‌ها:

نظر شما