شناسهٔ خبر: 64190693 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

«جام‌جم» از جزئیات سفر استانی رئیس‌جمهور گزارش می‌دهد

ایستگاه‌ دوردوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور به استان گلستان رسید. در این سفر بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌هایی که درسال‌های قبل معوق مانده بود پس ازشناسایی در دوراول سفرهای استانی با تخصیص اعتبار و پیگیری‌های لازم به مرحله افتتاح رسیدند.

صاحب‌خبر -
همچنین درپی این سفر استانی علاوه‌بر افتتاح پروژه‌های کلیدی، دستاوردهای بسیاری اعم از برخورداری کامل نواحی این استان از اینترنت پرسرعت رقم خورد. در این گزارش قصد داریم به جزئیات اقدامات انجام گرفته در این استان بپردازیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.
سفر به استان گلستان هم مانند سفرهای استانی دیگر با محوریت دیدارهایی با مردم و رفع مشکلات انجام شد. یکی از اقدامات دولت در این سفر استانی، برخورداری 38 منطقه و شهر گلستان از اینترنت پرسرعت فیبرنوری بود. در همین راستا و به گفته عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گلستان، نخستین استانی بوده که همه شهرهای آن زیر پوشش فیبرنوری قرار گرفته و سرعت اینترنت در این استان تا 950 مگابایت بر ثانیه رسیده است.
 
نجات خلیج گرگان
یکی دیگر از اقدامات مهم دولت در استان گلستان، لایروبی کانال آشوراده بوده است. این موضوع در حالی بوده که خلیج گرگان از طریق سه کانال آشوراده، چپقلی و خزینی با دریای خزر ارتباط دارد. کاهش تراز سطح آب دریای خزر (حدود دو متر) منجر به خشک شدن کانال خزینی و آشوراده شده و تنها راه ارتباطی خلیج گرگان با دریای خزر کانال چپقلی بود. به همین سبب خشک شدن این خلیج در صورت عدم لایروبی آشوراده بحثی جدی تلقی می‌شد.اگر خشک شدن خلیج گرگان ادامه می‌یافت، چالش‌های بزرگی برای کشور و این استان در حوزه زیست‌محیطی ایجاد می‌کرد. درواقع این اتفاق موجب می‌شد میزان آب خلیج گرگان در سال آینده کمترین اندازه ممکن را تجربه کند و در سال 1404 احتمال خشک شدن خلیج گرگان جدی می‌شد. همین امر می‌توانست موجب تشکیل حداقل 60 هزار هکتار کانون ریزگرد نمکی شود.با این حال اما در دور اول سفر رئیسی جمهور به این استان در سال 1400 با دستور رئیس دولت، وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی با یاری قرارگاه خاتم‌الانبیا عملیات احیای خلیج‌گرگان را با لایروبی کانال آشوراده آغاز کردند. احیای این خلیج از طریق تسهیل تبادل آب بین دریای خزر و خلیج گرگان و همچنین فراهم ساختن امکان تردد شناورهای صیادی، نظامی و تفریحی بین خلیج گرگان و دریای خزر و مسیرهای منتهی به اسکله چوبی بندرگز، بندر ترکمن و اسکله تجاری بندر ترکمن و جزیره آشوراده برای فعالیت‌های گردشگری دریایی، کسب و کارهای امور شیلاتی و اقدامات امنیتی، از اهداف اجرای این پروژه محسوب می‌شوند.همچنین جلوگیری از سرعت خشک‌شدن خلیج گرگان و تبعات ناشی از ایجاد و پراکنده شدن ریزگردها، جلوگیری از افزایش شوری آب خلیج گرگان و در نتیجه ایجاد نمکزار و شوره‌زار، احیا و رونق صنایع و مشاغل دریایی در راستای معیشت مردم وجلوگیری از بیکاری از دیگر اهداف این پروژه بوده‌اند.
   
خانه‌دار شدن مردم در شب یلدا
دور اول سفر رئیس دولت به استان گلستان دستاوردهای بسیاری را در حوزه‌های راه و مسکن به همراه داشت. البته این موضوع در دور دوم سفر حجت‌الاسلام رئیسی ناکام نماند و همزمان با شب یلدا، 3545 واحد مسکونی (1854 واحد شهری و 1500 واحد روستایی) تحویل متقاضیان این استان شد. همچنین طی این سفر، عملیات احداث 10هزار و هفت واحد مسکونی (5000 واحد شهری و 5007  واحد روستایی) آغاز شد. برهمین اساس مهدی ملک، مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با بیان این‌که پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان حدود ۱۷۸هزار میلیارد ریال پروژه قابل افتتاح و آغاز عملیات اجرایی را در دست اقدام دارد، اظهار کرد: از این رقم ۹۵هزار میلیارد ریال آماده بهره‌برداری و ۸۲هزار میلیارد ریال شروع عملیات اجرایی هستند.
   
احیای مراتع و بیابان‌زدایی
استان گلستان دارای 862 هزار هکتار مرتع و 452 هزار هکتار عرصه جنگلی بوده که 306 هزار هکتار از مراتع آن در نزدیکی با کشور ترکمنستان است. با این حال این اراضی در معرض بیابانی شدن قرار داشته که 130هزار هکتار آن در منطقه برداشت بیابانی و 70هزار هکتار دارای کانون‌های بحرانی داخلی قرار گرفته است.کارشناسان معتقدند تغییر اقلیم، دام مازاد، چرای بی‌رویه، عدم مدیریت صحیح اراضی زراعی، افزایش تقاضا و عدم کفایت میزان حقا‌به به محیط زیست رودخانه اترک، مجاورت با صحرای قره قوم ترکمنستان، بستر قدیمی دریای خزر و بالا بودن سفره‌های آب شور و نوسانات شدید مویینگی ازجمله عوامل مهمی بوده که در بیابان‌زایی و گرد و غبار در این استان نقش مهمی را ایفا می‌کنند.درهمین راستا چهار طرح بوته‌کاری در گنبدکاووس و آق‌قلا، سه طرح مدیریت روان‌آب و تحویل 133پنل خورشیدی در شهرستان‌های مرزی مراوه تپه و گنبدکاووس اجرایی شده که در 1217 هکتار حوزه آبخیز استان، بیش از 62 میلیارد ریال هزینه شده است.
   
اجرای طرح‌های گردشگری
با سفر رئیس جمهور وهیأت دولت به استان گلستان، عملیات اجرایی 12طرح گردشگری با سرمایه بخش خصوصی آغاز شد. شواهد حاکی است که حجم سرمایه‌گذاری این طرح‌ها افزون‌بر 1577 میلیارد ریال بوده که شامل سه هتل، دو مجتمع گردشگری، شش اقامتگاه بوم‌گردی و یک واحد سفره‌خانه سنتی می‌شود. پس از اجرا و بهره‌برداری از این طرح‌ها، زمینه اشتغال بیش از 130هزار نفر فراهم خواهد شد.
   
افتتاح 29 پروژه آب و برقی
دراین سفر،‌29 طرح درحوزه آب وفاضلاب وهمچنین برق افتتاح شد. 9مورد ازاین طرح‌ها درحوزه آب وفاضلاب بودو 20طرح درحوزه برق بامجموع اعتبار59هزارمیلیارد ریال درگنبدکاووس بوده است. طرح‌هایی‌همچون بهره‌برداری از تصفیه‌خانه،‌چندین طرح آبرسانی و ژست‌های تقویت شبکه برق خاط انتقال، نمونه‌هایی از این طرح‌ها بوده‌اند.

رفع نقاط حادثه‌خیز
یکی دیگر از اقداماتی که در دور دوم سفرهای رئیس دولت به استان گلستان انجام شد، بهره‌برداری از جاده بندر ترکمن ـــ آق‌قلا بود. این پروژه همزمان با سفر رئیس‌جمهور از محل مصوبات سفر اول هیأت دولت به این استان و در سال‌های 1401 و 1402 بیش از 22هزارو400 میلیارد ریال در قالب 120پروژه راهداری آماده بهره‌برداری، افتتاح و آغاز عملیات اجرایی بود.
برهمین اساس عادل مصدقی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان با بیان این‌که تعریض و بهسازی جاده آق‌قلا و بندرترکمن با همکاری اداره‌کل راه و شهرسازی و اداره‌کل راهداری گلستان انجام شده است، بیان کرد: محور بندرترکمن ـــ آق‌قلا به جاده مرگ مشهور بود که با همت جهادی دولت سیزدهم باند جنوبی این محور به طول ۳۰کیلومتر در دور دوم سفر رئیس جمهور به گلستان افتتاح شد.همچنین مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گلستان با بیان این‌که تعریض و بهسازی باند شمالی محور بندرترکمن ـــ آق‌قلا از سوی اداره‌کل راه و شهرسازی گلستان آغاز شده است، گفت: بهسازی و روکش آسفالت راه‌ها به طول ۲۰۰ کیلومتر، احداث و توسعه راه‌های روستایی به طول ۶۷ کیلومتر، افتتاح مجتمع خدمات رفاهی امام رضا(ع) در ورودی غرب استان گلستان از جمله‌ پروژه‌های اجرایی در این دولت بوده است.مصدقی از همت دولت برای رفع نقاط حادثه‌خیز استان خبر داد و افزود: گلستان ۹۵نقطه حادثه‌خیز داشت که تاکنون۳۰نقطه حادثه‌ساز با اعتبار دو میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال رفع خطر شده است. البته ۶۵ نقطه حادثه‌ساز دیگر درگلستان وجوددارد که براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده تا شهریور سال آینده اصلاح خواهد شد. 

محمد حسین کشاورزی - گروه اقتصاد 

نظر شما