شناسهٔ خبر: 64156369 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

كليات لايحه بودجه 1403 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد

صاحب‌خبر -
كليات لايحه بودجه 1403 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد
خبرگزاری آریا - کلیات لایحه بودجه سال 1403 کشور که هفته گذشته از سوی مجلس به تصویب نرسیده بود، با اصلاحاتی از سوی دولت، از جمله افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده برای افزایش حقوق بازنشستگان امروز به تصویب رسید.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا به نقل از شادا، گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه سال 1403 کل کشور در نشست علنی امروز چهارشنبه 29 آذر ماه مجلس شورای اسلامی در دستورکار قرار گرفت و کلیات لایحه اصلاحی بودجه سال آینده با 154 رأی موافق، 60 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع با حضور 222 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.
هفته گذشته، بررسی کلیات بودجه 1403 در دستورکار مجلس قرار گرفته بود که با وجود تصویب در کمیسیون تلفیق، در نهایت نمایندگان کلیات لایحه را رد کردند و لایحه برای بررسی و اعمال اصلاحات به دولت ارجاع شد.
روز گذشته کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، با اصلاحاتی که دولت اعمال کرده بود، کلیات لایحه بودجه 1403 را برای دومین بار تصویب کرد.
بودجه سال 1403 کل کشور به مبلغ 6 هزار و 479 هزار میلیارد تومان شامل منابع عمومی به مبلغ 2 هزار و 737 هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت‌های دولتی به مبلغ 3 هزار و 742 هزار میلیارد تومان است.
منابع بودجه عمومی نیز شامل منابع عمومی به مبلغ 2 هزار و 462 هزار میلیارد تومان و درآمد اختصاصی به مبلغ 275 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
با تصویب کلیات لایحه بودجه 1403 در صحن مجلس، کمیسیون‌های تخصصی به مدت پنج روز فرصت دارند تا پیشنهادات خود را به جزئیات لایحه اعلام کنند و به مدت 10 روز هم جزئیات در کمیسیون تلفیق بودجه مورد بررسی قرار گرفته و گزارش آن به صحن مجلس ارائه می‌شود.
سخنگوی کمیسیون تلفیق امروز نیز کلیات لایحه بودجه 1403 را قابل دفاع دانست و توضیح داد: این کمیسیون با کلیات لایحه موافق است و باید با دولت همکاری شود تا بودجه سال آینده هرچه زودتر تصویب شود. پس از رد کلیات لایحه بودجه، کمیسیون تلفیق مواردی مانند تعیین منابع برای افزایش حقوق بازنشستگان را مورد بررسی قرار داد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1403 متذکر شد: یک واحد درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده برای بودجه سال آینده در نظر گرفته شده بود که 50 هزار میلیارد تومان منابع درآمدی حاصل از آن برای افزایش حقوق بازنشستگان تخصیص یابد. در خصوص خرید تضمینی گندم حدود 120 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد که رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست کمیسیون تلفیق توضیحات لازم را در این خصوص ارائه داد.
وی گفت: در بودجه سال آینده 15 میلیارد دلار ارز ترجیحی برای تامین ارز دارو و خرید کالاهای اساسی پیش‌بینی شده است. همچنین برای بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، مقرر شد که دولت 20 درصد از بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کند تا همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی انجام شود.

نظر شما