شناسهٔ خبر: 64143799 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

آمریکا نگران «دلارزدایی» بریکس

یک مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا معتقد است که تلاش بریکس برای «دلارزدایی» باید آمریکا را نگران کند.

صاحب‌خبر -

توماس هیل (Thomas Hill)، یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا معتقد است آمریکا باید نگران پیوستن اعضای جدید به بریکس باشد، زیرا آن‌ها ممکن است « دلارزدایی » را تقویت کنند.

به گزارش وبگاه مارکِتس اینسایدر، هیل در مطلبی که برای اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک نوشت ضمن اشاره به پذیرش عضویت مصر از سوی بریکس هشدار داد: کشور‌های شمال آفریقا ممکن است به برخی از «تهاجمی‌ترین مدافعان» دلارزدایی تبدیل شوند.

وی افزود: واضح است که متحدان سنتی آمریکا مانند مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در حال بررسی راه‌هایی برای دلارزدایی هستند و پکن به پیشبرد این روند کمک می‌کند.

در سال جاری میلادی، بریکس که در اصل متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بود، برنامه‌هایی را برای کاهش سلطه دلار بر سامانه مالی جهان مطرح کرد. این ائتلاف اقتصادی در ماه اوت شش عضو جدید پذیرفت و فرصتی برای هماهنگی جهانی بیشتر ایجاد کرد.

هیل نوشت: بریکس با پذیرش عضویت مصر می‌تواند بر دلارزدایی الجزایر و تونس از طریق رهبری مصر در داخل رژیم‌های تجاری موجود تأثیر بگذارد.

آمریکا نگران «دلارزدایی» بریکس

وی افزود: بریکس از طریق مصر، امارات و عربستان سعودی به گافتا (منطقه تجاری آزاد اعراب) و بازار مشترک آفریقای شرقی و جنوبی دسترسی خواهد داشت. در حال حاضر، گسترش شبکه ارتباطات تجاری بریکس بر ۹۰ کشور تأثیر گذاشته است.

هیل معتقد است: نشانه‌های تغییر آشکار شده است. در ماه اکتبر (مهر، آبان) مصر برای پرداخت بخشی از بدهی خود، اوراق قرضه به یوان منتشر کرد و بانک روسیه اکنون پوند مصر را در میان ارز‌های مورد استفاده برای تعیین نرخ روبل قرار می‌دهد.

 

نظر شما