شناسهٔ خبر: 64076724 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

دیوان امیری اعلام کرد؛

شیخ نواف، امیر کویت درگذشت + زندگی نامه

دیوان امیری کویت امروز (شنبه) از درگذشت امیر این کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «پارسینه»، دیوان امیری کویت در بیانیه‌ای اعلام کرد که شیخ نواف احمد جابر الصباح، امیر این کشور درگذشت. شیخ نواف به دنبال وخامت حالش از اواخر ماه نوامبر به بیمارستان منتقل شده بود و در زمان مرگ ۸۶ سال داشت.

شیخ نواف در سال ۲۰۰۶ به عنوان ولیعهد کویت معرفی شد و در سال ۲۰۲۰ جانشین برادر ناتنی خود شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح شد که در سپتامبر همان سال در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

همچنین برادر ناتنی و ولیعهد وی، شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح که ۸۳ سال سن دارد، به عنوان امیر کویت منصوب خواهد شد.

شیخ نواف در سال ۱۹۳۷ به دنیا آمد. او پنجمین پسر شیخ احمد الجابر الصباح بود که از سال ۱۹۲۱ تا زمان مرگش در سال ۱۹۵۰ رهبری کویت را بر عهده داشت.

کشور کویت تحت تأثیر بحران‌های سیاسی مکرر بین شخصیت‌های خاندان حاکم با پارلمانی است که چندین بار منحل شده است. این کشور ظرف سه سال گذشته شاهد تشکیل هفت دولت بود.

از زمانی که کویت در سال ۱۹۶۲ سیستم پارلمانی را پذیرفت، شورای قانونگذاری حدود ۱۲ بار منحل شده است. نمایندگان پارلمان توسط مردم انتخاب می شوند، اما وزرای دولت کویت توسط خاندان حاکم الصباح که بر فضای سیاسی مسلط هستند، منصوب می‌شوند. بی ثباتی سیاسی در کویت باعث شده است که سرمایه گذاران تمایل زیادی به حضور در این کشور که یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان است، نداشته باشند.

شیخ نواف قبل از اینکه قدرت را به دست بگیرد، چندین دهه در جایگاه های ارشد حکومت قرار داشت. او در زمان حمله ارتش عراق در سال ۱۹۹۰، به عنوان وزیر دفاع کویت خدمت می‌کرد. او همچنین زمانی در منصب وزارت کشور در مواجهه با چالش‌های گروه‌های مسلح فعال بود.

شیخ نواف در میان خاندان حاکم الصباح محبوب بود، به فروتنی شهرت داشت و تا حد زیادی بی حاشیه بود.

نظر شما