شناسهٔ خبر: 64030779 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

امیدواریم داور دیگر در جشن حریف شرکت نکند

نکونام: از جنس خودشانیم و همه چیز را بلدیم

جواد نکونام با حضور در نشست خبری پیش از دربی پایتخت، پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، زمان زیادی تا نخستین حضور جواد نکونام در دربی پایتخت به عنوان سرمربی استقلال باقی نمانده است. نکو که پیش‌فصل پر فراز و نشیبی را سپری و با انواع و اقسام مشکلات دست و پنجه نرم کرد، حالا باید یکی از بزرگترین دیدارهای دوران مربیگری خود را تجربه کند.

در شرایطی که قرار شده بود جواد نکونام صبح امروز راهی سازمان لیگ شود تا در نشست خبری پیش از بازی حضور یابد، زمان کنفرانس مطبوعاتی او به ظهر امروز و کمپ مرحوم ناصر حجازی تغییر یافت و او پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

1966048

در زیر مشروح صحبت‌های سرمربی استقلال در نشست خبری پیش از دربی شماره 102 را می‌خوانیم:

امیدوارم برای هواداران استقلال بازی جذابی باشد
در مورد بازی فردا باید بگویم که دربی نیز مانند تمام بازی‌هاست، سعی می‌کنیم تیم حریف را آنالیز کنیم و از نقاط ضعف و قوت‌شان شناخت کافی داشته باشیم و بدانیم فردا برای این بازی چه برنامه‌ای خواهیم داشت. در بازی فردا نیاز به تمرکز بالایی داریم و این نکته را به بچه‌ها هم گوشزد کرده‌ام. خیلی باید حواسمان جمع باشد و با تمرکز بازی کنیم و امیدوارم بازی جذابی برای هوادارانمان باشد و ان‌شاءالله بتوانیم با یک بازی خوب، نتیجه بگیریم.

شیطنت‌هایی استقلال را از راهش دور می‌کند
اهمیت پیروزی در دربی برای دو مدعی قهرمانی؟ مدعی‌های قهرمانی یک بحث کاملا جدا است. روی صحبت من با هواداران خودمان است و اول فصل به آنها گفتم که بعضی وقت‌ها سرمان کلاه می‌رود و شیطنت‌هایی صورت می‌گیرد که ما را از راه خودمان دور می کند. از روز اول هم گفتیم برنامه ما مشخص است و با توجه به تغییر مدیریت و برخی اتفاقات که افتاد، نتوانستیم شرایط ایده‌آلی داشته باشیم.

1966047

وقتی به صدر آمدیم فشارها شروع شد
آن موقع هیچکس خواسته‌ای نداشت و اینگونه نبود که بگویند باید استقلال قهرمان شود، اما تا تیم ما به صدر جدول آمد، فشارها شروع شد. نمی‌دانم چرا درمورد تیم‌های دیگر که این همه بازیکن گرفتند‌ و حداقل از پایان فصل قبل تا الآن نسبت به ما شرایط بهتری داشته و دارند و حتی الآن یار می‌گیرند و لیست‌شان خالی یا پر می‌شود تا بازیکن جدید بگیرند، چنین صحبتی نمی‌شود. با این وجود تا تیم به صدر آمد همه در مورد تیم ما شروع کردند به صحبت کردن. نه اینگونه نیست.

ویدئو: 319274

فشارهای سال قبل باعث شد استقلال از هدفش دور شود
من یک صحبت فوتبالی انجام بدهم. سال قبل، لیست بازیکنان بزرگسال تیم‌های باشگاهی ما در فصل قبل، 20 بازیکن بود. ضمن اینکه سه بازیکن زیر 25 سال و شش بازیکن زیر 23 سال وجود داشت. اما امسال 19 بازیکن بزرگسال داریم که هم بازیکن زیر 25 و هم زیر 23 سال حذف شده است. با تمام شرایطی که تیم‌ها سال قبل داشتند، همین فشارها باعث شد تا استقلال از هدفش دور شود.

روز اول گفتم که نباید سرمان کلاه برود
فشار ناشی از صدرنشینی غیرمنتظره روی دربی؟ آنهایی که می‌گویند استقلال باید قهرمان شود و دربی یا فلان بازی را ببرد، می‌خواهند به تیم فشار بیاورند و ما از این موضوع آگاه داریم. روز اول به هواداران گفتم سرمان نباید کلاه برود. مثالی برای سال قبل زدم و گفتم وقتی استقلال یک بر صفر جلو بود، گفتند فوتبال حمله‌ای و هجومی. آن هم با تیم خوبی که استقلال سال قبل داشت.

ویدئو: 319273

این فشارها از سمت دشمنان استقلال است
امسال تیم خوبی داریم اما با کمترین یار‌. اینها فشارهایی است که سعی می‌کنند از بیرون روی ما بیندازند. به هواداران می‌گویم باید خیلی باهوش باشیم، اینها دشمنان استقلال هستند. فوتبال قانون دارد و برای موفقیت نیاز به ابزار دارید. ما هیچ ابزاری نداشتیم و بازیکنانمان را هم از دست داده‌ایم. خودتان می‌دانید شرایط ما ایده‌آل نبوده است. بازیکنان زحمت کشیدند، بازی‌ها را برده‌اند و تمام وجودشان را در هر بازی گذاشته‌اند. شاید باورتان نشود، اینکه ما ندانیم چند امتیاز داریم و چه کار کرده‌ایم، چون هر بازی برایم مهم است و به بچه‌های تیم گفتم باید برای هر بازی بجنگیم و زحمت بکشیم. هر اتفاقی رخ دهد، خدا را شکر می‌کنیم.

1966050

هاشمی‌نسب حرف‌هایش را رک و صریح می‌زند
صحبت درباره هاشمی‌نسب در نشست خبری گل‌محمدی و خوب نبودن بازیکنان با همدیگر در دربی آخر؟ به دربی‌های دیگر کاری ندارم چون شرایط خاص خودش را داشته است. همه مهدی هاشمی‌نسب را می‌شناسند و نیازی به صحبتی نیست. رک و صریح حرفش را می‌زند و تا موقعی که کسی عملی انجام ندهد، هاشمی‌نسب عکس‌العملی نشان نمی‌دهد‌. بازی پارسال یا ۲ روز قبل هم تمام شده و فردا یک بازی جدید با شرایط جدید داریم که برای هر ۲ تیم کاملا متفاوت است.

ویدئو: 319275

تیم‌هایی که در لیگ قهرمانان بودند سود بردند
مشکل‌ساز شدن غیبت دو بازیکن مصدوم؟ قطعا همین‌طور است‌. وقتی در ابتدای فصل دوست داشتم تیم من پرمهره باشد، حتی با حضور بازیکنان جوان به این دلیل بود که این روزها و شرایط را می‌دیدم. در تعطیلات لیگ نه تنها تیم ما بلکه همه تیم‌ها مصدوم داشتند. این وسط فقط تیم‌هایی سود بردند که در بازی‌ها حضور داشتند یا در لیگ قهرمانان بازی می‌کردند.

دو بازیکن مصدوم ما امروز تمرین کردند
ما تا یک بازی را برگزار می‌کردیم، دو هفته استراحت می‌دادند. نمی‌دانم چرا باید این اتفاق بیفتد. نه تیم ما و نه فولاد هیچ کداممان بازیکن ملی پوش نداشتیم و در لیگ قهرمانان هم نیستیم، ولی از سازمان لیگ خواستیم یک روز زودتر با فولاد بازی کنیم، ولی این اتفاق نیفتاد. این شرایط واقعا در لیگ امسال به استقلال ضربه زد. خودتان می‌دانید در این شرایط ما مصدوم دادیم. خدا را شکر امروز ۲ بازیکن از چهار مصدوم ما تمرین کردند. تا فردا صبر می‌کنیم تا تصمیم‌گیری کنیم.

ویدئو: 319276

ما هم دنبال هوادار متمول هستیم
«شما در ابتدای فصل، شرایط سختی را در استقلال تجربه کردید و با بی‌پولی و کمبود بازیکن مواجه شدید. اما برخلاف شما، پای هوادار متمول به تیم رقیب باز شد و حتی برخی از بازیکنان حریف نیز به این موضوع اعتراف کردند. اما فقط یک امتیاز از رقیب کسر شد و گفتند استقلال سقف را رعایت نکرده ولی ما (رقبا) رعایت کرده‌ایم. نظر خودتان را می‌خواستم بدانم. آیا واقعا استقلال هوادار متمول دارد که بتواند کمک کند؟»

1966052

نکونام در پاسخ به این سوال گفت: دنبالش هستیم (با خنده). درباره اینکه خودشان (پرسپولیسی‌ها) تأیید کرده‌اند، صحبتی ندارم و توانستند و استفاده کرده‌اند. حالا اینکه یک امتیاز را (کسر از پرسپولیس) کمیته انضباطی تصمیم می‌گیرد. من نظر خودم را می‌گویم، با این سقف بودجه و سقف تعداد بازیکن، فوتبال ما چند سال بیشتر دوام نمی‌آورد. چون شرایط خوب نیست و برای فوتبال باید قانون فوتبالی بنویسیم.

حداقل پنج تیم سقف بودجه را رعایت نکرده‌اند
باید قانونی بنویسیم که روی آن فکر شده باشد و به فوتبال کمک کنیم. باید بتوانیم کنترل کنیم. هر بازیکنی قیمتش مشخص است و می‌توانند پول زیاد بدهند و می‌توانند پول کم بدهند. اما اگر بتوانیم مدیریت کنیم، این شرایط به وجود نمی‌آید که الان یک سال است لیگ‌مان درگیر سقف و کف قرارداد است و همه هم به یکدیگر اعتراض می‌کنند. ولی من صراحتاً می‌گویم حداقل پنج تیم این قانون را رعایت نکرده‌اند.

ویدئو: 319277

امیدواریم داور دیگر در جشن حریف شرکت نکند
«در هفته‌های اخیر صحبت‌های زیادی شده و هجمه‌های زیادی علیه نیمکت تیم شما مطرح می‌شود. اگر بخواهیم یک مثال دم دستی بزنیم، در دربی قبل اخراج ساپینتو نشان می‌دهد فعالیت نیمکت‌ها چگونه است. خیلی از تیم‌ها نیز به نیمکت رقیب فردای شما اعتراض دارند. نگرانی‌ای در مورد رفتارها و واکنش‌های نیمکت‌ها دارید؟»

نکونام در پاسخ به این سوال گفت: نه، قطعا ما هیچ نگرانی‌ای نداریم، چون ما جنس خودشان هستیم و همه چیز را بلد هستیم. درمورد دربی قبل هم گفتم چون برای گذشته است، هیچ صحبتی نداریم و فقط امیدواریم اتفاقاتی مانند آن داور که قاتی جشن حریف بود، تکرار نشود (با خنده).

خوشحالیم که VAR وجود دارد
برگزاری دربی با VAR؟ زمانی که داشتم از تمرین می‌آمدم، گفتند که در این بازی VAR هست. ما خوشحالیم و امیدواریم که VAR در همه بازی‌ها باشد و قانون به بهترین شکل ممکن برگزار شود و همه بتوانیم در شرایط عادی با هم بازی کنیم.

1966055

این سوالات خط‌دهی شده است
کنایه سان‌روف (سقف باز) به استقلال در نشست خبری گل‌محمدی؟ تکلیف ما مشخص است و همه چیز تیم ما گویاست. کسانی که می‌آیند سوالاتی می‌پرسند که به باشگاه ما بی‌احترامی می‌کنند، مطمئن باشید خط‌دهی شده است و ما خودمان اینها را متوجه می‌شویم و مشکلی نداریم ولی احترام‌ها باید حفظ شود و به همدیگر بی‌احترامی نکنیم. زمانی که بازیکنان دو تیم وارد زمین می‌شوند، قیمت‌ها و همه چیز معلوم است. تأییدیه کمک هوادار متمول هم مورد تأیید است چون خودشان گفته‌اند. همه چیز روی میز باز است. اینکه یک امتیاز، یا چهار امتیاز کم می‌شود، با کسانی است که در این فوتبال تصمیم گیرنده هستند.

در تمام بازی‌ها داور تعیین‌کننده است
می‌خواهم درباره نقش داور در این مسابقه صحبت کنید. فصل قبل یک درگیری در زمین پیش آمد، آقای گل‌محمدی به سینه داور کوبید ولی اتفاقی رخ نداد اما آقای ساپینتو اخراج شد. خودتان بگویید داور در این بازی چقدر تعیین‌کننده است و چه نقشی دارد؟

نکونام در پاسخ به این سوال گفت: در تمام بازی‌ها داور تعیین‌کننده است و فقط به یک بازی محدود نمی‌شود. شما بروید ببینید اشتباهاتی که از اول لیگ برای همه تیم‌ها اتفاق افتاده را بررسی کرده و ببینید چند تا تیم ضرر کردند، چطوری ضرر کردند و چه تیم‌هایی سود بردند. کاملا مشخص است.

همیشه و در همه سال‌ها داوری به ضرر استقلال بوده
وقتی که VAR در فوتبال باشد، حداقل دیگر این اتفاقات نمی‌افتد و امتیازات به صورت واقعی تقسیم می‌شود. جمله من به عنوان یک هوادار یا مربی که بازی‌های استقلال را می‌دیدیم، این تیم در سال‌های قبل همیشه از داوری متضرر بوده است و همیشه در همه سال‌ها، تمام شرایط ضد و علیه استقلال بوده است. امیدوارم که با آمدن VAR به فوتبالمان، این شرایط تغییر کند.

ویدئو: 319281
1966058

با گل‌محمدی مشکلی نداریم
خوش و بش با گل‌محمدی در ابتدای بازی فردا؟ صحبت‌هایی که با هم می‌شود، ممکن است بین شما و همکاران‌تان نیز اتفاق بیفتد و چالش‌هایی را در بر بگیرد. بین ما اتفاقاتی افتاد، ولی مشکلی با همدیگر نداریم، من همیشه احترام گذاشته‌ام و خواهم گذاشت. خودتان دیدید که در همه بازی‌ها به سمت نیمکت حریف رفته‌ام و این کار با آغوش باز بوده است. قطعاً می‌دانیم این چلنج‌ها و چالش‌ها در فوتبال وجود دارد.

ما از جنس خودشانیم و بلدیم!
یکی از خبرنگاران این سوال را مطرح کرد: «در این چند روز بحث اعتراضات به هاشمی‌نسب مطرح شده درحالی‌که روی نیمکت رقیب نیز آقای افشین پیروانی بوده‌اند که معترض بوده‌اند. نظر شما چیست؟» 
نکونام در پاسخ گفت: «گفتم دیگر، ما از جنس خودشانیم و بلدیم.»

زمانی که خبرنگار مجددا از سرمربی استقلال پرسید: «پس حریفشان می‌شوید؟ (در بحث‌های حاشیه‌ای)» نکونام با لبخندی بر لب از پاسخ به آن طفره رفت.

چرا دنبال زیبایی در این دربی هستید؟
سوال پایانی نیز در مورد نگرانی بابت زیبا نشدن دربی بود. نکونام در پاسخ به این سوال که آیا استقلال فوتبال هجومی بازی می‌کند یا به دنبال پیروزی با حداقل اختلاف است، گفت: شما چرا این سؤال را از رقیب نمی‌کنید؟ خب بروید بپرسید. این همه دربی زیبا نشده است، حالا دنبال زیبایی در این دربی هستید؟ من نمی‌دانم که چه اتفاقی می‌افتد.

ویدئو: 319282

نظر شما