شناسهٔ خبر: 64011386 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در محفل انس با قرآن تبیین کرد؛

برخی ویژگی های اهل بیت(علیهم السلام) درکلام وحی

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در محفل انس با قرآن در مجموعه حج و زیارت با اشاره به آیات سوره دهر، در باره برخی ویژگی های اهل بیت(علیهم السلام) در کلام وحی سخن گفت.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت امروز در محفل انس و معارف قرآن در جمع کارکنان مجموعه حج و زیارت به تبیین محتوای سوره دهر پرداخت و در باره برخی ویژگی های اهل بیت(علیهم السلام) در کلام وحی سخن گفت.

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت با اشاره به اینکه نام های« دهر» ، «هَل أتی» و «انسان»  هر سه از آیه نخست این سوره برگرفته شده‌است، براساس روایات در منابع شیعه  و سنی نزول این سوره را در شأن اهل بیت (علیهم‌السلام) دانست.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت محتوای سوره دهر را که هفتاد و ششمین سورۀ قرآن است و ۳۱ آیه دارد، دارای پنج بخش دانست و گفت: آفرینش و خلقت انسان، پاداش و توصیف نیکان، دلایل استحقاق این پاداش برای ابرار، اهمیت قرآن و راه اجراى احکام آن وحاکمیت مشیت الهى پنج بخش این سوره است که برخوردار از محتواى عمیق، متنوع و جامعى است.

وی با اشاره به آیه سوم سوره دهر"إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا- ما به حقیقت راه (حق و باطل) را به او نمودیم حال خواهد (هدایت پذیرد و) شکر (این نعمت) گوید و خواهد (آن نعمت را) کفران کند" اظهار داشت: خداوند حجت را بر انسان تمام کرده و راه درست را نشان داده است برخی می پسندند و دنبال می کنند و برخی نیز امتناع می ورزند ، این دو در همیشه تاریخ بویژه که شیطان دنبال انحراف همه افراد می باشد حتی در رابطه با فرزندان و نزدیکان معصومین مانند فرزند حضرت نوح، زید برادر امام رضا(ع) و فرزند امام صادق(ع) هم بوده و خود را نشان داده است.

وی با بیان اینکه خداوند بر مبنای اختیار حق انتخاب به هر انسان داده است، افزود: امکان دارد فرزند یک فرد متدین ، بی بندو بار و فرزند یک فرد لاابالی ، پاک و متعهد شود.

حجت الاسلام والمسلمین نواب در ادامه با استناد به آیات سوره دهر به تبیین ویژگی ها و اوصاف ابرار پرداخت و با اشاره به ارتباط آن با ماجرای بیماری امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام) و نذر حضرت زهرا(س) و امام علی (ع) برای شفای آن بزرگواران و دادن غذای خود و خانواده به نیازمند، یتیم و اسیر که زمان افطار به در خانه آن حضرت مراجعه کردند، گفت: از ویژگی های ابرار این است که به پیمان وعهدی که با خداوند می بندند، عمل می کنند. 

وی تاکید کرد: بسیار مهم است انسان در زندگی اجتماعی و خانوادگی و اداری نیز به عهدی که می بندد وفادار باشد و به همه قرارها و قراردادها کند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان سخنان خود وحشت از قیامت، ایثار، اخلاص و صداقت، خوف از خدا و قیامت و بی توقعی از سپاسگزاری دیگران  را از دیگر ویژگی های ابرار برشمرد و امنیت در قیامت و ملاقات با باریتعالی در حال شادمانی و سرور، آسایش و آرامش در بهشت و برخورداری از حریر بهشتی، بهره مندی از سایه سار بهشت و هوا و فضای مطلوب و برخورداری از نعمت های فراوان و خدمتکارانی پرطراوت و شاداب در گرداگرد خویش را برخی از پاداش هایی ذکر کرد که خداوند در آخرت به ابرار عنایت می فرماید.

انتهای پیام/

 

نظر شما