شناسهٔ خبر: 64006731 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

ابراز نگرانی کاخ سفید از گزارش‌ «استفاده اسرائيل از فسفر سفید» /« از اسرائيل پرس و جو می کنیم»!

مهمات آغشته به فسفر سفید برای ایجاد دیوار دود، علامت دادن به نیروهای خودی و یا به آتش کشیدن سنگر و ساختمان‌های دشمن به کار می‌رود اما استفاده از آنها در مناطق غیرنظامی و به عنوان یک اسلحه آتش‌زا ممنوع است. این مواد به سوختگی شدید در بدن و گاهی مرگ منجر می‌شود.

صاحب‌خبر -
در پی گزارش روزنامه واشنگتن پست درباره استفاده اسرائیل از فسفر سفید آمریکایی در حمله به جنوب لبنان، کاخ سفید از احتمال استفاده غیر‌قانونی از این نوع مهمات ابراز نگرانی کرده است.
 
به گزارش بی بی سیس؛ روز دوشنبه روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد شواهدی به دست آورده که نشان می‌دهد اسرائيل در حمله‌ای در ماه اکتبر به ضهیره در جنوب لبنان از فسفر سفید آمریکایی استفاده کرده است. پیشتر سازمان عفو بین‌الملل گفته بود این حمله باید به دلیل استفاده از فسفر سفید به عنوان یک جنایت جنگی احتمالی مورد تحقیق قرار بگیرد. ۹ غیرنظامی در این حمله مجروح شدند.
 
روز دوشنبه جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفته است آمریکا قطعا درباره «گزارش‌ها در خصوص استفاده اسرائيل از فسفر سفید ساخت آمریکا در جنوب لبنان» نگران است و «برای دریافت اطلاعات بیشتر از اسرائيل پرس و جو خواهد کرد.»
 
آقای کربی گفت «فسفر سفید کاربرد مشروع نظامی هم دارد و هر زمانی که این ماده از سوی آمریکا در اختیار ارتش دیگری قرار می‌گیرد توقع کامل ما این است که در همین موارد مشروع به کار برود.»
 
مهمات آغشته به فسفر سفید برای ایجاد دیوار دود، علامت دادن به نیروهای خودی و یا به آتش کشیدن سنگر و ساختمان‌های دشمن به کار می‌رود اما استفاده از آنها در مناطق غیرنظامی و به عنوان یک اسلحه آتش‌زا ممنوع است. این مواد به سوختگی شدید در بدن و گاهی مرگ منجر می‌شود.
 
وزارت خارجه فلسطین در ۱۱ اکتبر اعلام کرد اسرائيل در حمله به غزه از فسفر سفید استفاده می‌کند
اسرائيل در حمله به غزه از فسفر سفید استفاده می‌کند
 
واشنگتن پست در گزارش امروز خود که با ارائه شواهد به دست آمده از تحقیقات محلی از جنوب لبنان به دست آمده نوشته است این مهمات بخشی از کمک چند میلیارد دلاری هر ساله ارتش امریکا به اسرائيل است که خوراک جنگ اسرائيل در غزه در پی حمله ۷ اکتبر حماس به این کشور است.
 
تصاویر و ویدیوهایی که از سوی سازمان عفو بین‌الملل راستی‌آزمایی شده و مورد بازبینی واشنگتن پست قرار گرفته با نشانه‌های مشخص فسفر سفید که دودی به شکل روبان‌های سفیدرنگ از خود به جا می‌گذارد تطبیق می‌کند.
 
به نوشته این روزنامه نیروهای اسرائيلی در ۱۶ اکتبر سال جاری برای ساعات متمادی ضهیره را با این مهمات هدف حمله قرار دادند و ساکنان این منطقه کوچک با ۲۰۰۰ سکنه به این روزنامه گفته‌اند تنها ساعت ۷ صبح روز بعد توانسته‌اند خانه خود را ترک کنند. اغلب آنها از شهر فرار کردند و در جریان آتش بس حماس و اسرائيل به محل زندگی خود بازگشتند.
 
فسفر سفید در تماس با اکسیژن شعله ور می‌شود و دمای آن به ۱۵۰۰ درجه می‌رسد. موادی که از این نوع مهمات در بدن به جا می‌ماند در کنار سوختگی شدید می‌تواند اندام‌های داخلی بدن را آسیب بزند و گاهی به مرگ فرد منجر شود.
 
گزارش‌های دیگری از استفاده اسرائيل از این نوع مهمات در غزه نیز منتشر شده است.
 
خبرگزاری رویترز گزارش داده است که یوآو گالانت در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره استفاده از این نوع مهمات مدعی شده است «ارتش اسرائيل و کلیه نهادهای امنیتی این کشور بر اساس قوانین بین‌المللی عمل می‌کنند.»

نظر شما