هواپیما حالا یکی از رایج ترین روش های سفر است. با این حال، حقایق زیادی در مورد آن وجود دارد که بسیاری از ما از آن ها بی خبریم.
۱- خلبان ها یک ابزار سرّی دارند
خلبان ها یک چکش اضطراری در دسترس دارند که از آن می توانند در مواقع اضطراری برای باز کردن درهای کابین در هنگام آتش سوزی یا شکستن پنجره استفاده کنند. این چکش همچنین برای زمانی که نیاز به زنده ماندن در محیطی دشوار مانند جنگل باشد نیز به کار می آید.
۲- چرا صندلی ها آبی رنگ اند؟
اولین بار چند دهه قبل بود که از صندلی های آبی رنگ درون هواپیماها ساخته شد و حالا اغلب خطوط هوایی از این رنگ برای صندلی هواپیماهای خود استفاده می کنند. به گفته ی دانشمندان، رنگ آبی برای اغلب افراد تداعی گر اطمینان و امنیت است، چیزی که حتی برای مسافرانی که ترس از پرواز ندارند هم اهمیت زیادی دارد.
انتخاب رنگی آبی برای صندلی های هواپیما یک دلیل کاربردی هم دارد، اینکه این رنگ کثیفی ها را کمتر نشان می دهد و بنابراین در مقایسه با رنگ های روشن تر، از صندلی های آبی به مدت بیشتری می توان استفاده کرد. با این حال، از آنجایی که افراد کمتری استطاعت استفاده از پرواز فرست کلاس را دارند، خطوط هوایی برای آن ها بیشتر از صندلی های رنگ روشن استفاده می کنند، چرا که پارچه ی آن ها دیرتر خراب می شود.
جالب است بدانید که در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی، بعضی خطوط هوایی از صندلی های قرمز رنگ استفاده می کردند. با این حال، مجبور به تغییر رنگ آن به آبی شدند، چرا که معلوم شد رنگ قرمز، پرخاشگریر مسافران را بیشتر می کند.
۳- در هواپیما دستبند هم هست
خلبان ها در زمان پرواز از اختیارات بخصوصی برخوردارند، چرا که مسئولیت هواپیما برعهده ی آن هاست.کاپیتان بیشترین قدرت را دارد و حتی اگر لازم ببیند می تواند مسافران را دستگیر کند. اگر کسی در هواپیما مشکل ساز شود و بعد از هشدارهای مکرر، کماکان به رفتار پرخاشگرانه ادامه دهد، کاپیتان این اختیار را دارد که با پلیس تماس بگیرد و همچنین از خدمه ی هواپیما بخواهد که آن مسافر را دستگیر کن.
۴- چرا صندلی ها یا پارچه ای هستند یا چرمی؟
صندلی های هواپیماها یا پارچه ای اند یا از چرم مصنوعی. در هواپیماهایی که برای پروازهای طولانی مانند پروازهای بین قاره ای مورد استفاده قرار می گیرند، صندلی ها معمولاً پارچه ای هستند، چون به پوست اجازه ی نفس کشیدن می دهند، به همین دلیل مسافران عرق نمی کنند یا اذیت نمی شوند. اما صندلی های چرم مصنوعی برای پروازهای کوتاه مناسب اند، چرا که رنگ و رو رفته نمی شوند و اگر خوراکی یا نوشیدنی ای روی شان بریزد، لک نمی شوند.
۵- هوای داخل هواپیما از کجا می آید؟
تا به حال از خود پرسیده اید هوایی که در هواپیما تنفس می کنید از کجا می آید؟ این هوا در حقیقت از بخش کمپرسور موتورها به داخل هواپیما تزریق می شود. شاید به همین خاطر باشد که برخی تصور می کنند هواپیما داخل هواپیما کثیف است. با این حال، جای نگرانی نیست: این هوا اول تصفیه و خنک می شود. و فیلترها هم ۹۵ درصد باکتری ها را می گیرند.
۶- در کابین خلبان ۲ عدد طناب اضطراری وجود دارد که با آن می توان از پنجره از هواپیما بیرون آمد. این طناب ها چند متری طول دارند و گره دار هم هستند، ویژگی ای که به خلبان ها کمک می کند راحت تر از طناب پایین بیایند.
۷- چرا جای صندلی ها با محل قرارگیری پنجره ها تناسب ندارد؟
تا به جال پیش آمده در هواپیما کنار پنجره بیافتید اما نتوانید از پنجره چیزی ببینید؟ آیا به خاطر محل قرارگیری پنجره بوده؟ این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که خطوط هواپیمایی سعی می کنند درون هواپیما تا جایی که ممکن است صندلی نصب کنند. شرکت های هواپیماسازی به خطوط هواپیمایی یاد می دهند که صندلی ها را چطور درست بچینند اما معمولاً کسی این اصول را رعایت نمی کند.
۸- معنای مثلث های سیاه رنگ
شاید در بعضی هواپیماها آن مثلث ای کوچک سیاه رنگ را دیده باشید. این مثلث ها نقاطی را نشان می دهند که بال های هواپیما از آنجا بهتر دیده می شوند. اگر خلبان ها از شکل بال ها مطمئن نباشند، ممکن است به وارسی چشمی نیاز باشد.
۹- اتاق خوابی برای استراحت خدمه
در پروازهای طولانی بالاتر از ۶ ساعت، خدمه ی هواپیما هم مانند مسافران نیاز به استراحت دارند. به همین دلیل معمولاً ۲ اتاق خواب مخفی وجود دارد که خدمه در آن ها می توانند در زمان خستگی چرت کوتاه بزنند.
یکی از این اتاق خواب ها در سر هواپیما قرار دارد و دیگری در انتهای آن. این اتاق ها معمولاً در بالا قرار دارند و راه دسترسی به آن ها از طریق یک پلکان است.
۱۰- یک حمام و دستشویی هم هست
در هواپیماهای تجاری بزرگ تر در کنار این اتاق خواب ها حمام و دستشویی هم وجود دارد که خدمه ی هواپیما می توانند بعد از یک چرت کوتاه از آن ها استفاده کنند. حتی در آنجا هم ابزارهای اضطراری برای مواقع خطر وجود دارد.
تصور کنید که باید یک پرواز ۱۴ تا ۱۶ ساعته داشته باشید. احتمالاً در انتهای پرواز ظاهر یا بوی خوبی نخواهید داشت. به همین دلیل، در پروازهای طولانی همیشه چند خدمه ی اضافه وجود دارد تا جایگزین آن هایی شوند که مشغول استراحت هستند. به علاوه، داشتن استراحت برای تمامی خدمه اجباری است.
۱۱- ماسک اکسیژن برای مواقع اضطراری
پرواز با هواپیما معایبی هم دارد. در برخی مواقع اضطراری، مانند زمانی که فشار هوای داخل هواپیما مناسب نیست، همه به اکسیژن نیاز دارند. مسافران ماسک های اکسیژن خودشان را دارند، بنابراین خلبان ها هم باید مال خودشان را داشته باشند.
در کابین خلبان، ماسک هایی در سمت چپ هر خلبان وجود دارد که اندکی پیچیده تر از ماسک های مسافران هستند و ماندگاری بیشتری هم دارند چرا که خلبان ها باید بتوانند مشکل را برطرف کنند و هواپیما را به سلامت به زمین بنشانند.
۱۲- دوربین کابین خلبان
خلبان ها دائماً با برج مراقبت در ارتباط هستند اما بعضی کابین های خلبان به دوربین هایی هم مجهزند که تصویر خلبان ها را ضبط می کنند. خلبان ها از این موضوع آگاه اند و این دوربین ها اطلاعات پرواز را هم ثبت می کنند. از این تصاویر بعداً می توان به دلایل مختلف استفاده کرد.