شناسهٔ خبر: 63937786 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

شرط حماس برای آتش بس

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اعلام کرد در صورت توقف حملات و جنایت‌های ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه، جنبش حماس برای از سرگیری گفتگو‌ها درباره تبادل همه اسرا و دستیابی به یک توافق جامع درباره مبادله اسرا آماده است.

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند: پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، اسماعیل هنیه روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه خبری القاهرة، با اشاره به اعلام آمادگی حماس برای احیای گفتگو‌ها درباره مبادله اسرا، تاکید کرد در سایه ادامه حملات ارتش اسرائیل و کشتار فلسطینی ها، حماس هرگز گفتگو نخواهد کرد و شرط حماس برای از سرگیری مذاکرات توقف کامل حملات و جنایت‌ها در غزه است.

هنیه خاطر نشان کرد با توجه به سیاست‌های اسرائیل در اعمال محدودیت ها، گرسنگی شهروندان ساکن شمال نوار غزه و محرومیت آنان از دستیابی به کمک‌های انسانی و امداد رسانی، یک فاجعه بی سابقه در سطوح انسانی و بهداشتی در غزه رخ می‌دهد.

هنیه خاطر نشان کرد سطح و میزان کنونی فعالیت سازمان ملل در کمک رسانی به ساکنان غزه ناکافی و غیر قابل قبول است و این کمک‌ها با حجم فاجعه انسانی که ساکنان غزه با آن روبرو هستند، همخوانی ندارد.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در ادامه، اسرائیل را به خودداری از التزام به تعهداتش در ارتباط با تبادل اسرا و بازداشت شدگان متهم و تاکید کرد جنبش حماس به تعهدات خود در مورد زنان و کودکان عمل کرده است.

وی افزود: جنگ و نبرد فعلی در نوار غزه بی سابقه است و اهداف بزرگی از مقیاس مسئله آرمان فلسطین را در بر می‌گیرد.

هنیه تاکید کرد: می‌توانم بگویم که قبل از پایان این نبرد، بخشی از اهداف مربوط به آرمان فلسطین محقق شده که از جمله آن بازگشت دوباره مسئله فلسطین به صحنه جهانی و درصدر مباحث منطقه‌ای و بین المللی است که قبل از آغاز این جنگ توجه به مسئله فلسطین در عرصه منطقه‌ای و جهانی به دلایل مختلف کمرنگ شده بود.

اسماعیل هنیه در ادامه گفت: از اهداف دیگری که در نتیجه این عملیات شجاعانه محقق شد، از بین رفتن مفهوم و ذهنیت افسانه شکست ناپذیری ارتش رژیم اشغالگر است، زیرا تعداد نیرو و کمیت و کیفیت تجهیزات نظامی ارتش اسرائیل در مقایسه با گروه‌های مقاومت در غزه؛ قابل قیاس نیست و تفاوت زیاد و فاحشی با هم دارند.

هنیه افزود: هدف سوم از این عملیات بازگرداندن اعتبار و جایگاه مسئله فلسطین در سطوح و جنبه‌های عربی، اسلامی و بشردوستانه است و ما شاهد بودیم که در همه نشست‌ها رسمی در سطح عربی چه نشست بین المللی قاهره و یا نشست سران کشور‌های اسلامی و عربی در ریاض، مسئله فلسطین بار دیگر در اولویت دستور کار همه رهبران در این نشست‌ها قرار گرفت. این اهداف از جنبه راهبردی حامل پیام روشن و شفافی است و اینکه ملت فلسطین به دنبال دستیابی به آزادی در سرزمین خود، پایان اشغالگری و برخورداری از یک زندگی با عزت و کرامت در این سرزمین است و ظلم تاریخی که به مردم فلسطین از زمان روز نکبت (روز اعلام موجودیت اسرائیل) تا به امروز روا می‌شود، باید پایان یابد.

رئیس دفتر سیاسی حماس تصرح کرد که دشمن صهیونیستی از همان ابتدای تهاجم نظامی به نوار غزه به صورت عامدانه بیمارستان‌های شمال نوار غزه را هدف قرار داد و نیز تمام بیمارستان‌های جنوب غزه را هم محاصره و از ورود دارو و سوخت به داخل بیمارستان‌های جلوگیری کرد. ارتش اسرائیل همچنین بسیاری از کارکنان بخش‌های درمانی و پزشکی را هدف قرار داده و ده‌ها نفر از این کارکنان را بازداشت کرده است.

اسماعیل هنیه در ادامه گفت: علاوه بر فاجعه هولناکی که ارتش رژیم اشغالگر در بیمارستان المعمدانی مرتکب شد، می‌توان گفت که همه بیمارستان‌های شمال غزه از چرخه فعالیت خارج شده اند و امکان ارایه خدمات درمانی در این بیمارستان‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه مجتمع بیمارستان شفا، هم اکنون تنها با یک پنچم ظرفیت خود کار می‌کند، تاکید کرد بیمارستان‌های اندونزی، کمال عدوان و العوده هدف حملات دیوانه بار و وحشیانه نظامیان اسرائیلی قرار گرفتند.

هنیه با تاکید بر اینکه بیمارستان‌های جنوب نوار غزه نیز در معرض حملات ارتش اسرائیل قرار دارند، خاطر نشان کرد با توجه به اینکه امکان ارسال کمک‌های انسانی و امداد رسانی به شمال نوار غزه وجود ندارد، بنابراین ما با یک فاجعه بی سابقه در سطوح مختلف انسانی و بهداشتی مواجه هسdl.

نظر شما