شناسهٔ خبر: 63905358 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

سخنگوی ستاد انتخابات کشور:

کاندیداهای انتخابات مجلس باید هزینه تبلیغات‌شان را ثبت کنند

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: نامزدهای انتخابات مجلس باید کلیه‌ فرآیندهای مالی‌شان در حوزه تبلیغات و تأمین منابع، منابع ورودی به ستاد و هزینه‌هایش را در سامانه مالی انتخابات ثبت کنند.

صاحب‌خبر -
 
 
محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گفت‌و‌گو با تسنیم عنوان داشت: قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تغییر کرد و یک اصلاحیه‌ای به آن وارد شد و نهایتا 7 مرداد 1402 به وزارت کشور ابلاغ شد. یکی از تفاوت‌های قانون جدید برگزاری ثبت‌نام در دو فرآیند به‌صورت الکترونیکی و غیرحضوری است. در ادوار گذشته همه ثبت‌نام‌ها حضوری بود اما در این دوره ثبت‌نام به‌صورت غیرحضوری و دو فرآیندی انجام شد. یعنی یک ثبت‌نام اولیه، 70 تا 110 روز قبل از ثبت‌نام اصلی باید شکل می‌گرفت و دلیل آن نیز این بود که صحت‌سنجی مدارک قبل از ثبت‌نام اصلی صورت بگیرد تا کسانی که در فرآیند ثبت‌نام وارد می‌شوند، ستاد انتخابات کشور از جهت صحت مدارک‌شان یقین کامل داشته باشد.
وی در ادامه افزود: در اصلاحات جدید قانون، دستگاه‌های صدور گواهی‌ها به‌صورت تخصصی معرفی شده‌اند؛ 6 دستگاه اعم از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت امور خارجه، فراجا، دادستانی، سازمان امور استخدامی و سازمان ثبت‌احوال. طبق آخرین تغییرات قانون، وظیفه این شش دستگاه این‌گونه است که بررسی تابعیت یا اقامت دائم را وزارت خارجه، امور مربوط به شناسنامه و هویت را سازمان ثبت‌احوال، موارد مربوط به نظام وظیفه را فراجا، بررسی مشمولان ماده 32 قانون انتخابات را (درباره آن‌دسته از مسئولانی که باید برای ثبت‌نام استعفا می‌دادند) سازمان امور استخدامی، مدارک تحصیلی متقاضیان را وزارت علوم و بررسی محکومیت‌های احتمالی متقاضیان را دادستانی مورد بررسی قرار می‌دادند.
سامانه مالی انتخابات
اسلامی در ادامه تصریح کرد: سه‌شنبه 7 آذرماه سامانه مالی انتخابات رونمایی شد؛ این سامانه بسیار مهم بوده و نقش با اهمیتی را داراست. تصویب قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی برای سال 1398 است و در این دوره اجرائی می‌شود؛ یکی از تفاوت‌های قانون جدید با قانون گذشته همین سامانه مالی انتخابات است. به این‌صورت که یک نامزد می‌باید کلیه‌ فرآیندهای مالی‌اش در حوزه تبلیغات و تأمین منابع، منابع ورودی به ستاد و هزینه‌هایش را در سامانه مالی انتخابات ثبت کند.
وی افزود: از 15 دی‌ماه که بررسی صلاحیت‌ها در هیئت نظارت به پایان می‌رسد، یک حساب کاربری تعریف‌شده در سامانه شفافیت مالی انتخابات در اختیار نامزدها قرار می‌دهیم تا ورودی و خروجی مالی‌شان را در آن وارد کنند.
سخنگوی ستاد انتخابات همچنین عنوان داشت: ضمناً هیئت استانی بررسی تبلیغات نیز در قانون جدید آمده است؛ در قانون جدید ماده 74 تصریح می‌کند که برعکس ادوار گذشته سیاست قانون جدید استفاده یا بهره‌گیری از توان دستگاه‌های دولتی است. درحالی‌که در قانون قبلی اصلا دستگاه‌های دولتی حق ورود نداشتند، اما اینجا از امکانات و تسهیلات دستگاه‌های موضوع ماده‌ 5 مدیریت خدمات کشوری بهره‌گیری می‌کنیم. یک مجموعه بسیار با ظرفیت در استان‌ها با این نام وجود دارد که نامزدها می‌توانند از امکانات دولتی و دستگاه‌ها به‌صورت عادلانه استفاده کنند که موجب شور و نشاط خواهد شد.
برگزاری انتخابات الکترونیکی
اسلامی در ارتباط با برگزاری انتخابات الکترونیک هم اظهار داشت: هم‌اکنون 34 هزار صندوق داریم که امکان برگزاری انتخابات الکترونیک در یک‌هشتمِ حوزه‌های انتخابیه دارای تعدد کرسی را به ما می‌دهد؛ ما در این سه سناریو از حوزه‌های دارای تعدد کرسی استفاده کردیم و همچنین بعضا حوزه‌های تک‌کرسی نیز می‌توانیم داشته باشیم. ما از استان‌ها نظرسنجی کردیم و استان‌هایی که به‌جهات مختلف علاقه‌مند به برگزاری انتخابات الکترونیک هستند به ما اعلام شده است.
این مقام وزارت کشور عنوان داشت: پیش از این، اصلی‌ترین آسیب‌های انتخابات الکترونیک در دستگاه احراز هویت بود که ارسال آن به استان‌ها با تأخیر رو‌به‌رو می‌شد و متأسفانه منجر به این می‌شد که شعب با تأخیر استقرار لازم را داشته باشند. ان‌شاءالله در این دوره با تمهیداتی که اندیشه شده است، دستگاه‌ها در زمان‌بندی مناسب در شعب أخذ رأی راه‌اندازی خواهند شد.
وی افزود: اما این نکته مطرح است که فرآیند رأی‌گیری باید تسهیل یعنی روان شود؛ روان شدن و یا تسهیل‌گری در امر رأی‌گیری بسیار مهم است. ما هم‌اکنون فرآیندها را بازبینی می‌کنیم که اگر ممکن باشد، یک فرآیند در فرآیند دیگر ادغام شود. یعنی با هماهنگی هیئت مرکزی نظارت، بر ادغام این فرآیندها اقدام خواهیم کرد تا رأی‌دهنده کمتر در فرآیندهای ما درگیر شود. اسلامی خاطرنشان کرد: در هیئت اجرائی مرکزی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یک فرصت خوبی را به‌دست آوردیم از این جهت که نقاط پوشش آنتن‌دهی تقویت شود. ما حدود 4 الی 5 هزار نقطه مسئله‌دار از نظر پوشش داریم یعنی آنتن‌ها ضعیف هستند که این موارد را با وزارت ارتباطات جلو می‌بریم و با همکاری اپراتورها، این نقاط تقویت خواهد شد. این یعنی پروتکل‌های امنیتی سایبری را رعایت می‌کنیم چون ستاد انتخابات کشور حساس‌ترین کار را انجام می‌دهد و مجموعه دست‌اندرکاران و کمیته‌های فعال در ستاد انتخابات، کاملا مراقبت می‌کنند که این فضا امن باشد. در شرایطی نیستیم که در فضای اینترنت بخواهیم کار کنیم بلکه کارها در فضای اینترانت و داخلی صورت می‌پذیرد. در ستاد انتخابات تلاش می‌شود با استانداردهای خوب و درست کار انتخابات به پیش برود.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور در ارتباط با انتخابات مجلس خبرگان رهبری عنوان داشت: قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری هم تغییر کرد یعنی همانند قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، قانون انتخابات این مجلس با هم اصلاحیه‌ای تغییر کرد و ابلاغ شد. از جمله تغییرات، تغییر در هیئت‌های اجرائی این انتخابات بود که باید به موازات انتخابات مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شد و این کار را در استان‌ها سخت می‌کرد و با هیئت‌رئیسه خبرگان جلسه گذاشتیم و پیشنهاد خود را دادیم. آن هیئت هم موافقت کرد که هیئت اجرائی این انتخابات نیز در همان هیئت اجرائی انتخابات مجلس باشد. اجلاسیه 4 مهر مجلس خبرگان برگزار و در این‌باره رأی‌گیری شد. نهایتاً ماده هفت قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری تغییر کرد و به ما ابلاغ شد.
اسلامی درباره عملیاتی کردن راهبردهای چهارگانه امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت که توسط رهبر معظم انقلاب برای انتخابات ترسیم شده خاطرنشان کرد: ستاد انتخابات از سال گذشته به‌صورت غیررسمی فعال بود و بیشتر به حوزه‌‌ اجرا و فرآیندهای اجرائی پرداختیم. در ابتدای سال نیز نکات ارزشمند مقام معظم رهبری در حوزه‌ راهبردهای چهارگانه مطرح شد که بسیار بااهمیت تلقی می‌شود.

نظر شما