روزنامه دنیای اقتصاد آلودگی هوای تهران را در نتیجه مازوتسوزی یا گازوئیل فاقد استاندارد دانسته است.
به گزارش دنیای اقتصاد، گواهی «تابلوی نمایشگر آلودگی هوای تهران» از بازی پشتصحنه آلایندهها، سند مازوتسوزی در هفته پرآلوده پایتخت را نشان میدهد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، عدد مربوط به شاخص نشانگر «آلاینده SO۲» در تابلوی نمایشگر آلودگی هوای تهران طی روزهای اخیر از صعود این شاخص به نزدیک عدد ۳۰ و بالاتر از آن، حکایت دارد. صعود این شاخص به نزدیک ۳۰ و بالاتر به معنای آن است که وجود گاز آلوده «دیاکسید گوگرد» در آسمان تهران، بیشتر از حد متعارف است. این گاز، با سوختن مازوت و گازوئیل فاقد استاندارد یورو۴، تولید و در هوا متصاعد میشود. این در حالی است که برخی مسوولان، اعلام میکنند در تهران مازوتسوزی نداریم!
این روزنامه افزود: آمارها نشان میدهد، سهم اتوبوسهای داخل شهر تهران که عمدتا متعلق به شهرداری است در تولید ذرات معلق، 6 درصد و سهم کامیونها هم 16 درصد است. در حالیکه سهم خودروهای شخصی، از مجموع این دیزلیها کمتر و 14 درصد است. از سوی دیگر، سهم صنایع از تولید ذرات معلق هوای تهران، حتی از هر سه این خودروها هم بیشتر و معادل 18 درصد است. سهم نیروگاهها 12 درصد و سهم پالایشگاهها نیز 4.4 درصد است. سهم خودروهای شخصی در تولید آلایندههای گازی (همچون CO و SO2)، در تهران 38 درصد است؛ این سهم برای اتوبوس و کامیون 4 درصد اما برای نیروگاهها 5 درصد است و برای پالایشگاهها و صنایع به ترتیب 4 و 2 درصد است. ارقام بالا نشان میدهد، سهم 34درصدی نیروگاهها، پالایشگاه و صنایع در تولید ذرات معلق، بیش از دو برابر خودروهای شخصی است؛ یعنی سهم 34درصدی نیروگاهها و ... در برابر سهم 14 درصدی خودروهای شخصی. در این میان، مسوولان استان تهران بعضا میگویند «مازوتسوزی در تهران نداریم».
دنیای اقتصاد تاکید کرده است: در کنار این اظهارنظرهای متفاوت و متضاد در خصوص مازوتسوزی، بررسیهای «دنیای اقتصاد» حاکی از آن است که بحث آلودگی مازوتی در تهران، الزاما مربوط به «سوختن یا نسوختن مازوت در داخل شهر یا داخل استان تهران نیست». یعنی حتی اگر در اطراف استان هم این اتفاق بیفتد، وزش باد و سپس سکون هوا در آسمان تهران، باعث سرایت آلودگی مازوتی به پایتخت میشود.