شناسهٔ خبر: 63867965 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مواد غذایی مفید، هنگام آلودگی هوا

به هنگام آلودگی هوا، مصرف برخی مواد غذایی باعث تقویت سیستم ایمنی، تنفسی، گوارشی و قلبی می‌شود.

صاحب‌خبر -

مواد غذایی مفید هنگام آلودگی هوابه گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ در روزهایی که ناچاریم هوای آلوده را تنفس کنیم، مصرف برخی مواد غذایی باعث تقویت سیستم ایمنی، تنفسی، گوارشی و قلبی می‌شود.  هر ساله با شروع فصل سرما با معضل آلودگی هوا به دلیل پدیده وارونگی هوا مواجهه هستیم. یافته‌های مطالعات حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با طیف وسیعی از اثرات بر سیستم تنفسی و قلبی عروقی و افزایش مرگ و میر همراه است.

 آلاینده‌های هوا علاوه بر اینکه سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازد، هزینه‌های زیادی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به حوزه سلامت تحمیل می‌کند زیرا نیاز به خدمات مراقبتی و بهداشتی و فوریت‌های پزشکی را افزایش می‌دهد.

با توجه به اهمیت موضوع آلودگی‌ها، برخی از متخصصان تغذیه تاکید دارند با رعایت یک رژیم غذایی صحیح در این شرایط می‌توان آسیب‌پذیری سلامت بدن را در مقابل تنفس آلاینده‌های هوا در سطح قابل‌توجهی کاهش داد و با تقویت سیستم ایمنی و تنفسی تبعات مخرب آن را دفع کند. در حین تنفس ذرات معلق سمی هوا وارد بدن شده و به سطح ریه‌ها می‌چسبند و از اینرو التهاب را در بدن تحریک کرده و باعث کاهش آنتی‌اکسیدان‌های بدن به خصوص آنتی‌اکسیدان‌های مایع پوششی ریه می‌شوند که به دنبال آن سلول‌های مختلف تخریب شده و خطر ابتلا به سرطان به خصوص سرطان ریه افزایش می‌یابد.

میوه و سبزیجات غنی از ویتامین C مانند پرتقال، لیمو ترش، نارنج، نارنگی، توت فرنگی، سیب، خربزه، طالبی، انار و سبزیجات سبز تیره همچون اسفناج و سبزی خوردن، انواع فلفل از جمله فلفل دلمه‌ای، شلغم، لبو و پیاز را نیز در روزهای آلودگی هوا مصرف کنید.

  • افراد هنگام آلودگی هوا حتما باید منابع غذایی امگا۳ مصرف کنند.
  • میوه و سبزیجات زرد و نارنجی زیاد استفاده کنید. میوه و سبزیجات غنی از ویتامین C بخورید.
  • پیاز و سیر را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.
  • حواستان به مصرف مکمل ویتامین D باشد.
  • مصرف شیر و لبنیات را فراموش نکنید.

نظر شما