شناسهٔ خبر: 63795876 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

2 عملیات حماس علیه جنایت صهیونیست‌ها در غزه و جنین

پاسخ غافلگیرانه

در هفتمین روز از تمدید آتش‌بس موقت در مناطق اشغالی و تلاش برای ادامه مذاکرات، غزه و سایر مناطق اشغالی همچنان فضای ملتهب و پرتنشی داشتند. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

در هفتمین روز از تمدید آتش‌بس موقت در مناطق اشغالی و تلاش برای ادامه  مذاکرات، غزه و سایر مناطق اشغالی همچنان فضای ملتهب و پرتنشی داشتند. گزارش‌ها از نقض آتش‌بس از سوی صهیونیست‌ها خبر می‌دهند و از قدس خبر رسیده 2فلسطینی در عملیاتی ضدصهیونیستی به شهادت رسیده‌اند. تلاش‌ها با هدف دستیابی به آتش‌بس پایدار در نوار غزه همچنان ادامه دارد.

عملیاتی که حماس برعهده گرفت
جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای ضمن به‌عهده گرفتن عملیات ضدصهیونیستی در قدس اشغالی که به هلاکت 3صهیونیست منجر شد، اعلام کرد: عملیات قدس پاسخ طبیعی به جنایات بی‌سابقه رژیم صهیونیستی ازجمله قتل‌عام وحشیانه در نوار غزه و کشتار کودکان در جنین بود. اشغالگران در هر شهر، روستا، خیابان و کوچه باید احساس ناامنی کنند چراکه قهرمانان فلسطینی برای انتقام خون شهدا و دفع تجاوز در آماده‌باش کامل هستند و تا بیرون راندن آنها از این سرزمین آرام نخواهند گرفت. شهادت 2برادر «مراد محمدنمر» 38ساله و «ابراهیم محمدنمر» 30ساله که پنجشنبه عملیات ضدصهیونیستی را در شهرک «راموت» در قدس اشغالی انجام دادند، به ملت فلسطین تسلیت می‌گوییم.

نقض آتش‌بس از سوی صهیونیست‌ها ادامه دارد
براساس اعلام منابع فلسطینی نقض آتش‌بس در غزه تداوم دارد. به‌گزارش فلسطین‌الیوم، هواپیماهای اسرائیلی در آسمان مناطق مختلف نوار غزه از شمال تا جنوب به پرواز درآمده‌اند.خبرنگار الجزیره هم اعلام کرده که تانک‌های اسرائیلی در محله النصر در شهر غزه تیراندازی می‌کنند. همزمان «اسماعیل الثوابته» مدیرکل دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه گفته است: «اشغالگران کادر درمانی را مجبور به تخلیه بیمارستان النصر کرده‌اند که بر اثر آن کودکان به شهادت رسیده‌اند. از سوی دیگر منابع وابسته به وزارت بهداشت غزه اعلام کرده‌اند:«ما موفق به راه‌اندازی مرکز دیالیز در بیمارستان اندونزی غزه شده‌ایم و به‌دنبال درمان بیماران هستیم. یک لیتر سوخت به بیمارستان‌های شمال غزه نرسیده و کمک پزشکی نیز ارسال نشده است. همچنین کمک غذایی خاصی به ما نشده است. ما به‌دنبال راه‌اندازی بیمارستان شفا به شکل تدریجی هستیم. ما به سوخت و دارو به شکل فوری نیاز داریم.» این در حالی است که منابع فلسطینی اعلام کرده‌اند که مذاکرات مربوط به تداوم آتش‌بس وارد مرحله جدید و پیچیده‌ای شده است. این منابع بر نیاز مبرم بیماران در مدرسه‌ای در خان‌یونس به لوازم پزشکی تأکید کرده‌اند. از سوی دیگر مشاور نتانیاهو در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان مدعی شده است که آتش‌بس در غزه هر روز که حماس 10اسیر دیگر اسرائیلی را آزاد کند، برای آن روز تمدید خواهد شد. او گفته که هنوز حداقل 140صهیونیست دیگر در غزه اسیر هستند.

حماس آماده آزادی غیرنظامیان اسرائیلی
یکی از رهبران حماس با اشاره به تعلل رژیم صهیونیستی در تن‌دادن به تمدید آتش‌بس برای یک روز دیگر، بر نقض این آتش‌بس از سوی اشغالگران تأکید کرده است.
به گزارش فلسطین‌الیوم، «باسم نعیم» از رهبران حماس گفته است که فشار زیادی به دشمن اسرائیلی برای تن‌دادن به آتش‌بس وجود داشت. اشغالگران برای قبول آتش‌بس به‌مدت یک روز دیگر بسیار تعلل کردند. «باسم‌نعیم» تأکید کرده که ما آماده آزادی غیرنظامیان اسرائیلی مطابق توافق فراگیر و آتش‌بس طولانی مدت‌تر هستیم. او در اظهارنظری گفته است: «به موجب تمدید جدید آتش‌بس جنازه 3اسرائیلی که در حملات به غزه کشته شده‌اند، تحویل داده خواهد شد. اشغالگران بارها آتش‌بس را نقض کرده‌اند. ما به اشغالگران از طریق میانجیگران درباره  شکست آتش‌بس به‌علت موارد نقض آن، هشدار داده‌ایم.» باسم‌نعیم همچنین درباره شهادت شماری از فلسطینیان هنگام بازگشت به منازلشان در غزه گفته است: «شهرک‌نشینی که در کرانه باختری سلاح حمل می‌کند را نمی‌توان غیرنظامی دانست.»

توضیحات مشاور نتانیاهو درباره معادله آتش‌بس با حماس
مشاور نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از تمدید آتش‌بس موقت درباره معادله آتش‌بس با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) و آزادی اسرا توضیحاتی ارائه داده است. مارک رگو، یکی از مشاوران ارشد نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دقایقی پس از تمدید آتش‌بس موقت در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفته است: «اگر حماس به آزادی 10اسیر دیگر امروز ادامه دهد ما دوره آتش‌بس موقت را تمدید خواهیم کرد موضع اسرائیل در قبال تمدید آتش‌بس کاملا مشخص است. هر روز ما با تمدید آتش‌بس در ازای آزادی 10اسیر زنده موافقت می‌کنیم.» مارک رگو سؤال آیا جنگ در 24ساعت آتی ازسرگرفته خواهد شد یا خیر را هم چنین پاسخ داده: «اگر حماس به شروط مربوط به تمدید آتش‌بس یعنی آزادی 10اسرائیلی عمل نکند، ممکن است جنگ ازسرگرفته شود.» علاوه براینها آویر جندلمان، سخنگوی کابینه رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده که 102گروگان(اسیر صهیونیست) در غزه آزاد شده‌اند که 78نفر از آنها اسرائیلی بوده‌اند.
سخنگوی کابینه نتانیاهو در این‌باره تأکید کرده است: دولت فهرستی از اسامی 10گروگان اسرائیلی را دریافت کرده است که در هفتمین روز آتش‌بس آزاد می‌شوند. قطر هم پنجشنبه از تمدید یک‌روزه آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین خبر داد. ششمین روند تبادل اسیران میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی چهارشنبه‌شب انجام شد و پس از چند روز مذاکره غیرمستقیم،اسرائیل و مقاومت فلسطین به توافق برای آتش‌بس موقت به‌مدت 4روز و تبادل اسرا دست یافتند. طبق توافق تبادل اسرا که جمعه پیش مرحله اول آن اجرایی شد، در مقابل آزادی هر اسیر صهیونیست، 3اسیر فلسطینی از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد می‌شوند. این توافق در حالی انجام شد که رژیم صهیونیستی مجبور به پذیرش شروط مقاومت بود. این آتش‌بس دوشنبه هم به‌مدت 2روز دیگر تمدید شد.

«عهد التمیمی» در میان اسرای آزادشده مرحله ششم
رژیم صهیونیستی در ساعات اولیه پنجشنبه «عهد التمیمی»، فعال برجسته فلسطینی را در چارچوب توافق آتش‌بس موقت در غزه با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) آزاد کرد. یک مسئول فلسطینی اعلام کرد که عهد التمیمی که در زندان «الدامون» در نزدیکی شهر «حیفا» بازداشت بود، آزاد شده است. ارتش رژیم صهیونیستی ‌ماه گذشته اعلام کرده بود که التمیمی را در عملیات یورش به روستای نبی‌صالح در شمال غرب رام‌الله بازداشت کرده‌است. سال 2017، یک دادگاه صهیونیستیعهد التمیمی را به اتهام سیلی زدن به یک سرباز اشغالگر، ممانعت از کار و حمله به او به 8‌ماه زندان، 8‌ماه حبس تعلیقی و جریمه نقدی در حدود 1500دلار محکوم کرد. او پس از آزادی‌اش گفت: «زنان بازداشت‌شده در معرض اذیت و آزار قرار گرفته و از غذا و آب محروم هستند.»

عملیات ضد‌صهیونیستی در شهر قدس اشغالی
منابع خبری اسرائیل از عملیات ضد‌صهیونیستی در شهر قدس اشغالی خبر داده‌اند که در آن 3صهیونیست به هلاکت رسیده‌اند.
3کشته و 6زخمی، تلفات آخرین عملیات ضد‌صهیونیستی در قدس است. سخنگوی اورژانس اسرائیل اعلام کرده که تیراندازی در ایستگاه اتوبوس در شهرک «راموت» واقع در شرق شهر قدس اشغالی رخ داده و حال 4مجروح وخیم گزارش شده است.
2فلسطینی که هر دو به ضرب گلوله پلیس رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند، مجریان این عملیات بوده‌اند.
25آبان‌ماه هم منابع خبری اسرائیل از عملیات ضد‌صهیونیستی در مرکز ایست‌بازرسی در قدس اشغالی خبر داده بودند.
5نظامی صهیونیست در عملیات مرکز ایست‌بازرسی به‌شدت زخمی شده بودند.
صهیونیست‌ها تدابیر امنیتی شدیدی در محل اجرای عملیات به اجرا گذاشتند.

دومین عملیات ضد‌صهیونیستی و کشته‌شدن یک خاخام
در فاصله چند ساعت از عملیات قدس اشغالی که منجر به کشته و مجروح شدن 9صهیونیست شد، منابع رسانه‌ای بعدازظهر پنجشنبه از عملیات ضد‌صهیونیستی دیگر در کرانه باختری اشغالی خبر دادند. خبرگزاری شهاب به نقل از منابع عبری اعلام کرد که یک خودرو اقدام به زیرگیری نظامیان صهیونیست در یک ایست‌بازرسی در نزدیکی شهرک «بقعوت» در منطقه «الاغوار» در کرانه باختری کرده است. منابع رسانه‌ای عبری‌زبان در‌این‌باره اعلام کرده‌اند که 2نظامی صهیونیست در این عملیات زیرگیری مجروح شده‌اند. منابع مطلع همچنین از تیراندازی به سمت راننده خودروی مذکور و برخی منابع نیز از شهادت مجری عملیات به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست خبر داده‌اند. روزنامه معاریو نوشت که در حمله روزپنجشنبه مبارزان فلسطینی یک خاخام برجسته کشته شده است. به‌نوشته این روزنامه خاخام «الیمالک واسرمن» که رئیس «دادگاه خاخامی» در شهر اشدود بود در عملیات دیروز در قدس کشته شد.

 

نظر شما