شناسهٔ خبر: 63773176 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هفت‌صبح | لینک خبر

آیا اینترنت فردا می‌میرد؟

صاحب‌خبر -

برادر دوقلوی توفان خورشیدی که اوایل هفته بخش‌هایی از اروپا را تحت تاثیر قرار داد، به‌گفته دانشمندان امروز پنجشنبه به زمین می‌رسد و ممکن است خسارت‌های‌ باورنکردنی در سایر نقاط جهان رقم بزند. ترسناک‌ترین احتمال، قطع گسترده و سراسری اینترنت برای مدتی طولانی است.

بخشی از جرم هاله‌ای خورشید روز یکشنبه پنجم آذر، به زمین برخورد کرد و به مدت 15 ساعت چیزی به اسم توفان خورشیدی را رقم زد. این واقعه به‌قدری قدرتمند بود که در بخش‌های زیادی از اروپا با وضوح بالا شفق‌ قطبی دیده شد. ناسا حرکت جرم هاله‌ای دومی را ردیابی کرده‌اند که در مسیر نیمکره جنوبی زمین قرار دارد و گفته شده امروز ۳۰ نوامبر، مصادف با نهم آذر به زمین خواهد رسید. انتظار می‌رود این توفان ضعیف باشد اما به ایجاد شفق‌های قطبی در عرض‌های جغرافیایی بالا منجر خواهد شد. دانشمندان می‌گویند بخش دردسرساز وقوع توفان خورشید دقیقا همین است.

بخش اعظم انرژی یک توفان خورشیدی از نظر علمی به شکل تشعشعات فرابنفش و اشعه ایکس از خورشید دور می‌شود. با این حال انرژی شدید یک شعله خورشیدی می‌تواند گاز نزدیک در اتمسفر خورشید را گرم کند و منجر به تشکیل حباب‌های بزرگ از ذرات باردار یا پرتاب جرم هاله‌ای و ورود آنها به فضا ‌شود.

شعله خورشیدی می‌تواند ظرف مدت ۱۵ ساعت تا چند روز به زمین برسد. به لطف میدان مغناطیسی قدرتمند زمین بخش مهمی از این واقعه متوجه زمین نمی‌شود و حتی  امکان دارد خیلی از مردم حتی متوجه واقعه‌ نشوند اما مسئله کاملا بی‌خطر نیست چون جرم هاله‌ای بزرگ‌ و قوی‌ می‌‌تواند هنگام عبور از روی زمین، میدان مغناطیسی زمین را متراکم و فشرده کند و به توفان ژئومغناطیسی منجر می‌شود. کارشناسان می‌گویند این واقعه بار الکتریکی کابل‌های اینترنتی زیردریایی را بالا برده و می‌تواند موجب یک «آخرالزمان اینترنتی»‌ شود. در بدترین حالت دسترسی به اینترنت در بخش‌هایی از جهان قطع می‌شود و شاید قطعی اینترنت برای هفته‌ها یا ماه‌ها ادامه پیدا کند. نقل قول‌های و پیش‌بینی‌ها ترسناک در حالی مطرح شده که حداقل تا الان چنین اتفاقی روی نداده است. آخرین مرتبه در سال 1400، شاهد انتشار چنین واقعه‌ای بودیم و حتما می‌دانید عاقبت کار چه شد. به‌نظر شما امروز به اندازه مرتبه قبلی خوش‌شانس خواهیم بود؟

نظر شما