شناسهٔ خبر: 63749341 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

معاون سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد

پایش واحدهای تولیدی صنعتی در راستای قانون حفاظت از خاک

۲۳ هزار و ۴۹۳ واحد تولیدی صنعتی، خدماتی و درمانی در نیمه نخست امسال در راستای قانون حفاظت از خاک و آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب، ‌ مورد پایش و خوداظهاری قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، ایرج حشمتی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت روز جهانی خاک با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع حفاظت محیط زیست و رصد و پایش آلودگی منابع آب و خاک به منظور حفاظت از خاک و جلوگیری از آلودگی آب گفت: در این مدت ۳ هزار و ۳۳۰ مورد در بخش شیمی آب و پساب و ۶۹۷ مورد در بخش پایش خاک در آزمایشگاه‌های معتمد و ادارات کل مورد خوداظهاری قرارگرفته اند.

وی با بیان اینکه همه صنایع در این سامانه ثبت و مورد رصد و ارزیابی قرار می‌گیرندافزود: از سیاستگذاری‌های مهم در راستای پیشگیری و کنترل آلودگی خاک، ورود و استفاده از حدود مجاز آلودگی خاک و آلاینده‌های ورودی به آن برای کاربری‌های مختلف خاک، در معیارهای تعیین سطح آلایندگی واحدهای تولیدی صنعتی، معدنی و خدماتی آلاینده وفق ماده (۲۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده (عوارض سبز، مصوب ۱۴۰۰) است.

حشمتی افزود: علاوه بر این برنامه‌ها، در راستای دستیابی به پیشرفت پایدار دانش بنیان و به منظور حمایت از فعالان و بنگاه‌های اقتصادی، صندوق ملی محیط زیست نیز انواع طرح‌های دانش بنیان در زمینه فناوری‌های نوین بازچرخانی آب، مدیریت پسماند، انرژی‌های نو وغیره را در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه مورد بررسی و حمایت مالی قرار داده و با نظارت بر تحقق اجرای آن‌ها، تحقق اهداف کلان محیط زیست کشور را دنبال می‌کند.

حشمتی گفت: از اقدامات اجرایی مقابله با پدیده گردوغبار در قالب شش سرفصل عملیاتی برای سازمان حفاظت محیط زیست می‌توان به حفاظت، احیاء و خرید حقوق عرفی در مناطق غبارخیز، مالچ‌پاشی توام با نهالکاری با استفاده از مالچ پلیمری سازگار با محیط زیست، لایروبی، ساماندهی و اصلاح انهار برای هدایت آب به کانون‌های غبارخیز، مراقبت، نگهداری و آبیاری، مدیریت رواناب‌ها همراه بذرکاری در مناطق با استعداد غبارخیزی، تعمیر و تامین تجهیزات ایستگاه‌های موجود گردوغبار، جمعاً در گستره ۱۳۵ هزار و ۶۰۶ هکتار، ۱۳ هزار و ۷۰۰ مترمکعب و ۳۲ ایستگاه پایش در سطح ۲۸ استان و با اعتباری بالغ بر ۲۰۵ هزار و ۳۷۰ میلیون ریال اشاره کرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اهمیت خاک گفت: خاک دارای خدمات اکوسیستمی متنوع نظیر تامین غذا، فیبر، سوخت، حمایت از میراث فرهنگی، تامین مصالح ساختمانی، منبع دارویی و منابع ژنتیک، زیستگاه موجودات زنده، جایگاه چرخه عناصر غذایی تنظیم سیلاب‌ها، تنظیم آب و هوا، ترسیب کربن و تصفیه آب و کاهش آلاینده‌های خاک است. خاک بیش از ۲۵ درصد کل تنوع زیستی زمین را در خود جای داده و از زندگی در خشکی و کل زمین پشتیبانی می‌کند. بیش از ۹۰ درصد موجودات زنده در خاک زندگی کرده و یا بخشی از زندگی خود را در خاک سپری می‌کنند.

حشمتی گفت: حفاظت از خاک با افزایش ذخایر کربن موجود در خاک و مبارزه با تغییرات آب و هوایی نقش مهمی دارد. علاوه بر برگ و ساقه، ریشه‌های زیرزمین نیز کربنی را که توسط گیاهان در هنگام فتوسنتز ثابت می‌ماند، ذخیره می‌کنند. هنگامی که گیاه می‌میرد کربن موجود در ریشه به خاک اضافه می‌شود و می‌تواند قرن‌ها در آن‌جا بماند. مقدار کربن در هر سال افزایش می‌یابد، اما بدون پوشش گیاهی ذخیره کربن خاک کاهش می‌یابد، زیرا مقداری از آن به تدریج تجزیه شده و باعث انتشار دی‌اکسید کربن در جو می‌شود.

هر ساله سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد (FAO) در روز ۵ دسامبر (۱۴ آذرماه) بزرگداشت روز جهانی خاک را برگزار می‌کند و شعار سال ۲۰۲۳ میلادی «Soil and Water: a source of life»، «خاک و آب منشاء زندگی» است.

نظر شما