شناسهٔ خبر: 63666482 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

پس از آرژانتین و رئیس جمهور سابق برزیل ترامپ هلند هم از راه رسید!

صاحب‌خبر -


این‌بار در هلند، یک راست افراطیِ ضد مهاجر (که خود یک مهاجر است) با نام «خیرت ویلدرز» در انتخابات پارلمانی این کشور به پیروزی رسیده است! پیش از این نیز در آرژانتین و رئیس جمهور سابق برزیل چنین شخصیت‌هایی به قدرت رسیده‌اند.
احزاب راست افراطی طی سال‌های اخیر در اروپا و آمریکا قدرت گرفته‌اند. از 2016 که ترامپ در آمریکا به قدرت رسید، شخصیت‌هایی شبیه وی جایگاه مهمی در سیاست و قدرت کشورهای غربی کسب کرده‌اند. بعد از رئیس جمهور سابق برزیل و هفته گذشته آرژانتین حالا از هلند نیز خبر رسیده که «خیرت ویلدرز» که از وی به‌خاطر موهای رنگ‌کرده و مواضعی که ضد مهاجران و مسلمانان اتخاذ کرده، به «ترامپ هلند» مشهور شده است در انتخابات پارلمانی این کشور برنده شده است و در این مرحله وی برای کسب مقام نخست‌وزیری باید به‌دنبال تشکیل ائتلاف خود باشد.
به گزارش ایسنا، با شمارش ۹۸درصد آرا «حزب آزادی» موسوم به «پی‌وی‌وی» تحت رهبری «خیرت ویلدرز» با کسب ۳۷ کرسی از ۱۵۰ کرسی پیشتاز است. طبق گزارش «استریت تایمز»، «حزب کارگر- سبز» و «حزب لیبرال راست‌میانه» موسوم به «وی‌وی‌دی» تحت رهبری «مارک روته»، نخست‌وزیر در حال کناره‌گیری به ترتیب صرفا ۲۵ و ۲۴ کرسی را تصاحب کرده‌اند. بنابر آنچه بی‌بی‌سی گزارش می‌دهد، پیروزی «خیرت ویلدرز» باعث موجی از شوک در سراسر اروپا خواهد شد، چون هلند یکی از اعضای بنیانگذار نهادی است که بعدا به اتحادیه اروپا بدل شد. او می‌خواهد رفراندومی برای ترک اتحادیه اروپا تحت عنوان «نگزیت» برگزار کند، هرچند می‌داند که حال حاضر افکار عمومی گرایشی به آن ندارد. همچنین در طول مبارزات انتخاباتی، مهاجرت به یک موضوع مهم بدل شد و ویلدرز روز چهارشنبه صراحتا اعلام کرد که قصد دارد با «سونامی پناهجویی و مهاجرت» برخورد کند. «حزب آزادی» از احزاب راست افراطی مهاجرستیز و اسلام‌ستیز هلند است و پیروزی آن می‌تواند تاثیر مهمی بر روابط این کشور با اتحادیه اروپا داشته باشد. این حزب با شعارهای ضدمهاجرتی توانست توجه‌ها را به خود جلب کند.
به گزارش ایرنا خبرگزاری فرانسه نیز پیروزی انتخاباتی ویلدرز و حزبش را «یک زلزله سیاسی» توصیف کرد که در خارج از مرزهای آن نیز احساس می‌شود. اگر نتایج فعلی تایید شود همچنان تلاش ویلدرز برای تشکیل دولت در‌ هاله‌ای از ابهام قرار خواهد داشت زیرا مشخص نیست که آیا وی قادر به کسب حمایت سایر احزاب خواهد بود یا خیر. همه رهبران سه حزب اصلی هلند گفته‌اند که در هیچ دولتی به رهبری وی شرکت نخواهند کرد. اما ویلدرز گفت: با نتیجه شگفت‌انگیز کسب ۳۵ کرسی، دیگر نمی‌توان حزب مردم را نادیده گرفت.

برچسب‌ها:

نظر شما