شناسهٔ خبر: 63648485 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

پایان گمنامی اینفلوئنسرها در شبکه‌ های اجتماعی چین !

سیاست جدید می‌تواند تأثیری ترسناک بر کاربران شبکه‌ های اجتماعی چین داشته باشد که بیشترین دنبال‌کردن را دارند. مقررات جدید مردم را مجبور می‌کند که هویت آنلاین خود را با هویت آفلاین خود هماهنگ کنند و بیان نظرات بحث برانگیز را دشوارتر کند.

صاحب‌خبر -

در 23 اکتبر، وبلاگ‌نویس و نویسنده محبوب کتاب -تو پائو دینگ- اعلام کرد که ویبو، بزرگترین پلت‌فرم میکروبلاگینگ چین را ترک می‌کند. او شایعاتی را به صورت آنلاین خوانده بود مبنی بر اینکه ویبو Weibo قصد دارد قانون جدیدی اجباری کند که بر اساس آن “Big Vs” (اینفلوئنسر‌های تأیید شده با دنبال‌کنندگان زیاد) باید نام قانونی خود را در نمایه‌های عمومی خود نمایش دهند.

تو پائو دینگ (که به «قصاب خرگوش» ترجمه می‌شود) با استفاده از نام مستعار، برای بیش از دو دهه، نقد‌های کتاب و تفسیری در مورد مسائل جاری را با 2 میلیون دنبال‌کننده‌اش در ویبو به اشتراک می‌گذاشت. او در پستی نوشت: «با توجه به قانون نام واقعی، من قصد دارم این پلتفرم را کنار بگذارم.»

هشت روز بعد، این مطلب تایید شد. در 31 اکتبر، ویبو و همچنین چندین پلتفرم رسانه اجتماعی بزرگ دیگر چینی از جمله WeChat، Douyin، Zhihu، Xiaohongshu و Kuaishou اعلام کردند که دیگر کاربران به خصوص کاربران محبوب بایستی از اسامی قانونی استفاده کنند. ویبودر یک پست عمومی اعلام کرد که قانون جدید ابتدا برای همه کاربرانی که بیش از 1 میلیون دنبال‌کننده دارند و سپس برای کسانی که بیش از 500000 دنبال‌کننده دارند اعمال می‌شود.

کاربران چینی رسانه‌های اجتماعی انتقاد و نگرانی خود را نسبت به قانون جدید ابراز کرده‌اند و بسیاری گفتند که این قانون حریم خصوصی کاربران را نقض می‌کند، این کار رفتار‌های سمی آنلاین مانند آزار و اذیت را ممکن می‌کند و جندصدایی را در اینترنت چین محدود می‌کند.

چندین اینفلوئنسر معروف آنلاین، مانند وبلاگ‌نویس علمی مینگ یو ژوی ران، تصمیم گرفته‌اند برخی از فالوور‌های خود را حذف کنند تا هویت خود را عمومی نکنند. دیگران، مانند خواننده رپ Kindergarten Killer، تصمیم گرفته‌اند حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود را به طور کامل حذف کنند.

وقتی کتی ژانگ، وبلاگ‌نویس 33 ساله در مورد سبک زندگی مستقر در شانگهای، برای اولین بار متوجه سیاست جدید شد، اعلام می‌کرد، آن را به عنوان اخبار جعلی تصور کرده.

«این برخلاف عقل سلیم بود و ناشناس بودن را از رسانه‌های اجتماعی می‌گیرد.» اما روز بعد، او متوجه شد که خبر واقعی است. پروفایل خود مدیر عامل Weibo وانگ گاوفی اکنون نام و شغل واقعی او را نشان می‌دهد، “تحلیلگر اینترنت تلفن همراه.

ژانگ با بیش از 35000 دنبال‌کننده در Weibo، بیش از 10 سال است که در مورد سلامتی و گهگاه مسائل جنسیتی در این پلتفرم پست گذاشته است و برای حمایت مالی خود به حساب کاربری خود متکی است. او هرگز نام یا هویت کامل خود را در اینترنت پست نکرده، که تا حدی او را در برابر پیام‌های نفرت‌انگیزی که اغلب از ترول‌های آنلاین دریافت می‌کند محافظت می‌کند. اگرچه ژانگ دنبال‌کننده‌های کافی ندارد که مشمول قانونی جدید شود، اما نگران است. او گفت: «احساس می‌کنم به سختی از یک گلوله فرار کردم. ژانگ اکنون قصد دارد فالوورهای غیرقعال خود را پاک کند، یعنی فالوور‌های غیرفعال، ربات‌ها و ترول‌ها را پیدا کند و حذف کند تا به آستانه اجبار برای افشای نام واقعی نرسید.

بسیاری از اینفلوئنسر‌های دیگر از این استراتژی استفاده می‌کنند تا تحت تأثیر قانون جدید قرار نگیرند. تیانجین استوک کینگ که محتوای مالی را پست می‌کند، بیش از 6 میلیون دنبال‌کننده را یک شبه حذف کرد و فالوور‌های خود را از 7 میلیون به کمی بیش از 900000 کاهش داد.

کن، یکی از فعالان محبوب شبکه‌های اجتماعی چین، از افزونه Cyber Zombie Cleaner برای حذف حدود 20000 دنبال‌کننده در ماه گذشته استفاده کرده است. این نرم‌افزار که توسط مهندس نرم‌افزار شیائو گو توسعه یافته است، به کاربران امکان می‌دهد فالوور‌های غیرفعال را به صورت انبوه حذف کنند.

یکی از مدیران یک آژانس تأثیرگذار در پکن، که به دلیل ترس از عواقب ناشی از مقامات، ترجیح داد ناشناس بماند، گفته که نگران است که بسیاری از اینفلوئنسر‌ها در نتیجه قانون جدید درآمد و اعتبار خود را از دست بدهند. او گفت: «بسیاری در حال حاضر سکوت اختیار می‌کنند و منتظرند ببینند این سیاست چگونه اجرا می‌شود».

مین جیانگ، پروفسور مطالعات ارتباطات در دانشگاه کارولینای شمالی در شارلوت، می‌گوید که قانون نام واقعی، تأثیر رهبران افکار کلیدی را که هنوز هم قدرت زیادی در اینترنت چین دارند، محدود می‌کند. او گفت کاربران حالا باید تحت خطوط قرمز حرکت کنند و حتی طبق سانسور و خوشایند رسمی فعالیت کنند.

سیاست‌های جدید احتمالاً در پاسخ به دستورالعمل‌های اداره فضای سایبری چین (CAC)، تنظیم‌کننده اینترنت این کشور است.

در سال‌های اخیر، CAC چندین سیاست را برای تنظیم ناشناس بودن در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی چین معرفی کرده است: در سال 2017، کاربران ویبو را موظف کرد که با نام واقعی خود ثبت نام کنند. سال گذشته، کاربران را ملزم کرد که موقعیت IP خود را در کنار نام کاربری خود نشان دهند.

به گفته جیانگ، سیاست جدید می‌تواند تأثیری ترسناک بر کاربرانی که بیشترین دنبال‌کردن را دارند، داشته باشد. مقررات جدید مردم را مجبور می‌کند که هویت آنلاین خود را با هویت آفلاین خود هماهنگ کنند و بیان نظرات بحث برانگیز را دشوارتر کند.”

به گفته لیو، قانون جدید ابزار دیگری برای ساکت کردن اینفلوئنسر‌های آنلاین با تهدید به افشای هویت آن‌ها برای عموم است. او گفت که سیاست به روز شده منجر به افزایش نظارت بر رهبران افکار عمومی ویبو می‌شود. همان‌هایی که در عین حال در در سازمان‌های وابسته به دولت، مدارس و محل‌های کار متهم به بی‌وفایی یا عدم میهن‌پرستی هستند.

منبع: restofworld.org