شناسهٔ خبر: 63639427 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

تحلیل «جمله» از توافق طرفین درگیر در جنگ غزّه با یک آتش‌بس موقت؛

مهم‌ترین خبر از آغاز نبرد

روز گذشته و در تحلیل «دود سفید در پکن» ضمن بررسی آخرین تحولات در پیوند با جنگ غزّه، نوشتیم به‌زودی موافقت طرفین با یک آتش‌بس موقت اعلام خواهد شد، آتش‌بسی که به احتمال زیاد، دائمی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاسی جمله – روز گذشته و در تحلیل «دود سفید در پکن» ضمن بررسی آخرین تحولات در پیوند با جنگ غزّه، نوشتیم به‌زودی موافقت طرفین با یک آتش‌بس موقت اعلام خواهد شد، آتش‌بسی که به احتمال زیاد، دائمی خواهد شد. ساعاتی بعد منابع خبری نزدیک به حماس و جهاد اسلامی و همچنین ارتش اسراییل رسماً اعلام کرد که پس از ۴۵ روز نبرد خونین، با آن موافقت کردند و ساعت آغاز آن نیز به‌زودی اعلام خواهد شد.
بدون تردید می‌توان گفت خبر دستیابی به توافق آتش‌بس موقت در نوار غزه مهم‌ترین خبر ساعات گذشته و بلکه روزهای گذشته به شمار می‌رود.
بامداد روز گذشته -پنجشنبه- بود که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس از دست‌یابی به توافق آتش‌بس با رژیم صهیونیستی خبر داد و گفت که طی این مدت، درگیری‌ها و همچنین همه حملات ارتش رژیم اشغالگر متوقف خواهد شد.
در بیانیه جنبش حماس آمده است: بعد از مذاکرات سخت و پیچیده طی روزهای طولانی گذشته ما اعلام می‌کنیم که به توافق آتش‌بس انسانی چهار روزه دست یافتیم که با تلاش‌های گسترده قطر و مصر به سرانجام رسید.
به موجب این توافق، صدها کامیون ویژه حمل کمک و سوخت به همه مناطق غزه بدون استثنا در شمال و جنوب وارد خواهد شد و طی آن ۵۰ تن از بازداشتی‌های رژیم اشغالگر که زنان و کودکان هستند، در مقابل آزادی ۱۵۰ زن و کودک اسیر فلسطینی آزاد خواهند شد.
در سوی مقابل «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی درباره آتش‌بس در غزّه اعلام کرد که صلیب سرخ با اسرایی که آزاد نخواهند شد، ملاقات خواهد کرد.
نتانیاهو با تأیید آزادی اسرا گفت: کابینه اسرائیل شب گذشته با تصمیم سختی مواجه بود اما این تصمیم درست بود، با این حال جنگ ادامه دارد و تا تحقق تمامی اهداف‌مان به آن ادامه می‌دهیم!
منابع رسمی نزدیک به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی البته قبلاً اعلام کرده بودند مذاکرات تبادل اسیران میان رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس پیشرفت داشته است ازحمله «گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از نزدیک‌بودن انعقاد توافق تبادل اسیران خبر داده بود و با اشاره ضمنی به ناچاربودن صهیونیست‌ها به قبول شرایط مطرح‌شده از سوی مقاومت فلسطین گفت: باید تصمیمات سخت و مهمی بگیریم.
توافق با فلسطین البته در داخل سرزمین‌های اشغالی با مخالفت‌های جدی احزاب دستِ راستی و همچنین برخی شهروندان و حتی برخی اعضای کابینه مانند «ایتامار بن‌گویر»، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی مواجه شد و وی با هر گونه مهلت به گروه‌های جهادی و آزادی اسرا مخالفت کرد و به باور برخی تحلیل‌گران، همین موضوع، زمینه شکاف بیشتر در دولت و عزل و حتی محاکمه عنقریب «بنیامین نتانیاهو» را فراهم خواهد کرد.
براساس آنچه که دفتر نخست‌وزیر اسراییل اعلام کرد قرار است ۵۰ زن و کودک اسرائیلی ظرف ۴ روز آزاد شوند و طی آن درگیری‌ها در غزّه متوقف می‌شود ضمن این‌که ورود صدها کامیون کمک‌های بشردوستانه، امدادی، پزشکی و سوختی به تمام مناطق نوار غزّه نیز جزو موارد توافق است.
همچنین توقف تمامی اقدامات نظامی ارتش اسرائیل در تمام مناطق نوار غزّه و توقف حرکت خودروهای نظامی در غزه است نیز جزو موارد توافق است.
در منابع رسمی گفته شد که توافق آتش‌بس بر سر مرحله اول یعنی تبادل زندانیان دو طرف درگیری در غزّه است اما ممکن است به این موارد اضافه شود و زمان آن نیز تمدید گردد.
با توجه به موافقت طرفین در جنگ، از امروز صبح -پنجشنبه-، توافق اجرایی و مبادله اسرا آغاز خواهد شد و در صورت پیشرفت، امکان تمدید مدت آتش‌بس وجود دارد.
وزارت خارجه قطر به‌عنوان یکی از میانجی‌های ناظر بر روند توافق در غزه بیانیه‌ای را در خصوص دستیابی به این آتش‌بس منتشر کرد. بر اساس این بیانیه ۱۵۰ اسیر فلسطینی شامل زنان و کودکان زیر سن قانونی در برابر آزادی ۵۰ نفر از اسرای رژیم صهیونیستی در غزّه آزاد خواهند شد. این بیانیه نیز تاکید کرده است که تعداد اسرای تبادل شده در مراحل بعدی اجرای توافق افزایش پیدا خواهد کرد.
دولت آمریکا که در چند هفته اخیر همراه با رژیم صهیونیستی به‌شدت با توقف جنگ در غزّه و برقراری آتش‌بس موقت مخالفت می‌کردند اعلام کرد که از توافق بین حماس و اسرائیل حمایت می‌کند.
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با استقبال از توافق آتش‌بس موقت بین رژیم صهیونیستی و حماس اعلام کرد من از توافق‌نامه آزادی گروگان‌ها استقبال می‌کنم و از «شیخ تمیم»، امیر قطر و «عبدالفتاح السیسی» رییس‌جمهور مصر برای رهبری و مدیریت قاطع و مشارکت آنها در دستیابی به این توافق تشکر می کنم.
بنا بر پیش‌بینی ما جنگ غزّه به فاز پایانی خود نزدیک شده است اما اسراییل همچنان بر طرح اولیه خود اصرار خواهد کرد و شمال غزّه تا منتهی‌الیه جنوب شهر غزّه را خالی از سکنه خواهد کرد و تبدیل به منطقه حائل امنیتی خواهد کرد و چه بسا در دراز مدت این بخش را نیز به خاک اسراییل ملحق کند و خاک فلسطین از این میزان نیز کوچک‌تر شود.

برچسب‌ها:

نظر شما