شناسهٔ خبر: 63638032 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

گزارش خبری تحلیلی کیهان

نتانیاهو به آتش‌بس 4روزه تن داد هرتزوگ: دردناک است

با توجه به آن که صهیونیست‌ها پیش‌تر در طول بمباران غزه، هرگونه آتش‌بس را تا نابودی کامل حماس و آزادی همه اسرا رد کرده بودند، اکنون پذیرش آتش‌بس از سوی آنها با آزادی فقط 50 اسیر از بیش از 200 اسیر اسرائیلی یک شکست بزرگ برای تل‌آویو به‌شمار می‌رود. رئیس‌ رژیم صهیونیستی نیز مبادله اسرا با حماس را دردناک خوانده و گفته مشکلات قابل درک، دردناک و دشوار است، اما در شرایط موجود آتش‌بس را می‌پذیرد.

صاحب‌خبر -
 
سرویس خارجی-
 
وقتی ارتش پرادعا و تا بن‌دندان مسلح و مجهز رژیم اسرائیل در 7 اکتبر (15 مهرماه) در عملیات طوفان الاقصی یک شکست تاریخی را متحمل شد، خشم از شکست در برابر نیروهای فلسطینی آن‌چنان تل‌آویو را فراگرفت که نتانیاهو بلافاصله با حضور در تلویزیون مدعی شد با حمله به غزه، نیروهای مقاومت حماس را نابود خواهد کرد. از آن ادعای نتانیاهو بیش از 47 روز می‌گذرد و در 46 روز گذشته غزه ساعت به ساعت زیر بمباران بوده است. بمبارانی که به گفته منابع میدانی با 30هزار تن مواد منفجره به اندازه سه بمب اتم بر سر غزه ریخته شده، اما همچنان ابتکار عمل در دست نیروهای فلسطینی است. هیچ نشانه‌ای از کاهش توان نیروی جنگی حماس نیست و در این 46 روز جنگ در غزه، رژیم صهیونیستی نتوانست به ادعای خود برای ترور رهبران ارشد حماس عملی کند. با وجود آن که «یوآو گالانت»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ادعا کرده بود که هیچ آتش‌بسی تا آزادی کامل همه اسرا و کنترل کامل غزه در کار نخواهد بود، اما از روز گذشته زمزمه‌های نهائی آتش‌بس با میانجی‌گری قطر اعلام شد و سرانجام در بامداد چهارشنبه، دفتر نتانیاهو و همچنین گروه حماس توافق بر سر آتش‌بس را تأیید کردند. این آتش‌بس زمانی از سوی تل‌آویو پذیرفته شد، که ارتش رژیم صهیونیستی هنوز حتی شمال غزه را هم به کنترل کامل خود در نیاورده است و خبری از نابودی حماس نیست.
جزئیات آتش بس
آتش‌بس غزه شامل توقف درگیری‌ها و اقدامات نظامی از سوی هردو طرف، ورود کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه، و تجهیزات پزشکی و سوخت به همه مناطق غزه، توقف پرواز جنگنده‌ها و پهپادهای اسرائیلی در جنوب نوار غزه طی ۴ روز به مدت ۶ ساعت از ۱۰ صبح تا ۴ عصر است و حماس اعلام کرده است که زمان آتش‌بس 4 روزه از روز پنجشنبه به‌صورت رسمی آغاز می‌شود. رژیم صهیونیستی نیز گفته است که علاوه‌بر ۵۰ گروگانی که آزاد خواهند شد، به ازای هر ۱۰ گروگان آزادشده اضافی این وقفه جنگ یک روز تمدید ‌خواهد شد.
آزادی ۵۰ نفر از اسرای رژیم صهیونیستی اعم از زن و کودکان کمتر از ۱۹ سال در مقابل آزادی ۱۵۰ نفر از اسرای زن فلسطینی و کودکان کمتر از ۱۹ سال در زندان‌های رژیم صهیونیستی مهم‌ترین بخش این آتش‌بس است. علاوه‌بر این، در روزهای آتش‌بس موقت، تردد آزادانه مردم در نوار غزه بایستی تضمین شود و به‌ویژه در خیابان صلاح‌الدین کسی مورد حمله قرار نگیرد و تردد از شمال نوار غزه به جنوب امکان‌پذیر باشد.
درد شکست
با توجه به آن که صهیونیست‌ها پیش‌تر در طول بمباران غزه، هرگونه آتش‌بس را تا نابودی حماس و آزادی همه اسرا رد کرده بودند، اکنون پذیرش آتش‌بس از سوی آنها با آزادی فقط 50 اسیر از بیش از 200 اسیر اسرائیلی یک شکست بزرگ برای تل‌آویو به‌شمار می‌رود. از همین‌رو مخالفت‌ها با آتش‌بس توسط وزرای تندرو نتانیاهو بسیار زیاد بوده است. تا آنجا که ایتمار بن‌گویر به عنوان افراطی‌ترین وزیر کابینه بنیامین نتانیاهو در واکنش به توافق آتش‌بس، آن را به معنای تسلیم شدن تل‌آویو در برابر «یحیی السنوار»، رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه توصیف کرد. «اسحاق هرتزوگ»، رئیس‌ رژیم صهیونیستی نیز مبادله اسرا با حماس را دردناک خواند و گفت مشکلات قابل درک، دردناک و دشوار است، اما در شرایط موجود آتش‌بس را می‌پذیرد.‌ هاآرتص هم در گزارشی نوشت: «نتانیاهو به‌دلیل فشار افکار عمومی مجبور شد همان توافقی را که رد کرده بود بپذیرد!» روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» نیز در گزارشی اعتراف کرد که یحیی السنوار نه‌تنها زنده است بلکه این مرد برای چگونگی بازی با اعصاب اسرائیلی‌ها دارای حوصله و وقت کافی است،‌ به عنوان مثال ابتدا حرف از امکان آزادی ۱۰۰ نفر از اسرا به میان آمد سپس این عدد را به ۸۰ و پس از آن به ۵۰ نفر کاهش داد!
پس از آتش‌بس چه خواهد شد؟
با 47 روز بمباران غزه و عدم شکست حماس در برابر ارتش رژیم صهیونیستی و سرانجام تن دادن تل‌آویو به آتش‌بس، انتظار می‌رود که مشروعیت «یحیی سنوار»، رئیس جنبش حماس و سایر رهبران مقاومت فلسطین و جهاد اسلامی در غزه و کرانه باختری بیش از گذشته افزایش یابد. 
البته هنوز معلوم نیست که صهیونیست‌ها که به پیمان‌شکنی معروفند، تا چه حد به آتش‌بس پایبند باشند و این احتمال می‌رود که شاهد نقض آتش‌بس از سوی اشغالگران باشیم، اما صرف‌نظر از اجرا و یا عدم اجرای آتش‌بس، تن دادن تل‌آویو به مبادله اسرا با حماس به معنای ناتوانی رژیم صهیونیستی برای تغییر معادله جنگ است. در واقع در بیش از یک ماه‌ونیم گذشته ارتش رژیم صهیونیستی نتوانست مانع شلیک‌های موشکی حماس به تل‌آویو و عسقلان شود و تا شب اعلام آتش‌بس، همچنان آسمان تل‌آویو و عسقلان ناامن بود. 
در عین حال کاخ سفید که از نزدیک فرماندهی پشت‌صحنه جنگ را از طریق پایگاه نظامی خود در یونان و ناوهای اعزامی به مدیترانه در دست دارد، نتوانست به هدف خود برای نابودی حماس دست یابد و مخالفت‌های جهانی و اعتراضات پی‌در‌پی در شهرهای آمریکا از جمله در نیویورک و لس‌آنجلس علیه ادامه جنگ غزه، آمریکا را ناگزیر به پذیرش آتش‌بس در غزه کرد. همزمان حزب‌الله نیز پایبندی به آتش‌بس را منوط به رعایت آتش‌بس توسط صهیونیست‌ها دانسته و گروه مقاومت جهاد اسلامی فلسطین نیز تاکید کرد که بدون آزادی اسرای فلسطینی، هیچ اسیر صهیونیستی آزاد نخواهد شد.
واقعیت جدید فلسطین پس از آتش‌بس
پذیرش آتش‌بس از سوی تل‌آویو با جود مخالفت‌های اولیه نشان داد که فلسطین وارد دوره‌ای جدید شده است. به گفته روزنامه عبری‌زبان ‌هاآرتص، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که حماس به عنوان یک جنبش نظامی، فکری و سیاسی، حتی با بمباران غزه و نابودی بسیاری از خانه‌ها، اما همچنان وجود داشته باشد. آتش‌بس نشان داد حماس تعیین‌کننده تحولات فلسطین است و جنگ غزه به حماس یک موقعیت ملی برتر در تحولات فلسطین داد. با افزایش وزن و محبوبیت حماس در فلسطین، بعد از این هیچ رهبر فلسطینی نمی‌تواند این گروه مقاومت مسلح را نادیده بگیرد یا آن را انکار کند، زیرا جنگ غزه؛ فلسطین جدیدی ایجاد کرده که امضای حماس پای آن است. 
راز عدم شکست حماس
اگر در جریان جنگ غزه، حماس با چند خودروی مکانیزه و خمپاره در میدان جنگ حاضر شده بود، اساسا دست به خودکشی زده بود. بنابراین، این گروه مقاومت فلسطینی با درک عدم برابری با ارتش رژیم صهیونیستی، به‌گونه‌ای در غزه جنگید که کمبود تکنولوژیک و تجهیزات خود در برابر ارتش رژیم صهیونیستی را جبران کند. نمونه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد چگونه حماس با این عدم تقارن سازگار شده است. نمونه‌های متعددی از جنگ در غزه وجود دارد که در آن یکی از نیروهای حماس با کمین و از طریق عملیات چریکی اقدام به ضدحمله علیه گروهی از نظامیان صهیونیست در غزه کرده است. پولیتیکو در گزارشی درباره علت عدم شکست حماس گفته است که این گروه با پراکنده کردن نیروها و ذخایر لجستیکی خود در جغرافیای مختلف غزه، «کوچک‌تر به نظر می‌رسد» و در نتیجه، هدف قرار گرفتن یکباره بخش قابل‌توجهی از توان نظامی‌اش ناممکن است. در همین حال، حماس با کاهش استفاده از دستگاه‌های ارتباطی، سعی کرده برتری تل‌آویو در شناسایی و ردیابی ارتباطات را کم‌اثر کند. این گروه مقاومت به‌دلیل ضرورت، ردپای الکترونیکی بسیار کمتری از خود برجای می‌گذارد، زیرا طی سال‌ها تجربه می‌داند که تلفن، واکی‌تاکی و ارتباطات متنی شنود می‌شوند. به این ترتیب، حماس، برای استفاده از تلفن‌های همراه اصول خاص خود را دارد و ردوبدل شدن اطلاعات در رویدادهای کلیدی مانند حملات 7 اکتبر را به حداقل رساند.
کارنامه 47 روز جنایت در غزه
دفتر اطلاع‌رسانی دولت فلسطین در نوار غزه نیز در بیانیه‌ای کارنامه جنایات صهیونیست‌ها را در جریان جنگ اخیر غزه تشریح کرد. براساس این گزارش، شمار شهدای حملات رژیم صهیونیستی به غزه از هفتم اکتبر تاکنون به بیش از 14هزار و 200 نفر رسیده است. 5840 نفر از شهدا کودک و 3920 نفر هم زن هستند که 69درصد از مجموع شهدا را تشکیل می‌دهند. رژیم صهیونیستی بیش از 1354 جنایت و کشتار فجیع را در حق فلسطینیان مرتکب شده است. بیش از 6800 نفر مفقود هستند یا زیر آوار ماندند که بیش از 4500 نفر از آنها زن یا کودک هستند. تاکنون همچنین 205 نفر از کادر پزشکی و درمانی، 22 نفر از نیروهای امداد و نجات و 62 خبرنگار در حملات به غزه به شهادت رسیدند. شمار مجروحان هم از 33هزار نفر فراتر رفته که بیش از 75درصد آنها زن و کودک هستند. 100 ساختمان دولتی و 266 مدرسه بمباران شده که 66 مدرسه به کلی تخریب و از خدمت خارج شده است. صهیونیست‌ها 83 مسجد را به کلی تخریب کردند و به 170 مسجد دیگر خسارت وارد کردند و 3 کلیسا هم بمباران شده است. در مجموع 44هزار واحد مسکونی به کلی تخریب شده و 230هزار واحد دیگر خسارت دیده است و این یعنی اینکه بیش از 60درصد از واحدهای مسکونی در نوار غزه در جنگ آسیب کلی یا جزئی دیده است. تاکنون 26 بیمارستان و 55 مرکز بهداشتی و درمانی به‌طور کامل از خدمت خارج شده و 55 دستگاه آمبولانس هدف قرار گرفته و از کار افتادند. هزینه اولیه بازسازی نوار غزه به‌دلیل تخریب شدید ساختمان‌ها و زیرساخت این منطقه توسط رژیم صهیونیستی ۵۰میلیارد دلار تخمین زده شده است. همچنین مدیر اجرائی یونیسف اعلام کرد که از آغاز جنگ در غزه تاکنون بیش از 5300 کودک فلسطینی به شهادت رسیدند که 40درصد از مجموع قربانیان جنگ در غزه را تشکیل می‌دهند.

نظر شما