شناسهٔ خبر: 63616804 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جزئیات توافق دو مرحله‌ای آزادی اسرا؛آزادی۵۰ اسیر اسرائیلی در ازای۱۵۰ فلسطینی در مرحله اول

نیویورک – ایرنا- یک رسانه آمریکایی درباره جزئیات توافق آزادی اسرا میان فلسطین و اسرائیل نوشت که در مرحله اول این توافق دو مرحله‌ای، حماس ۵۰ زن و کودک اسرائیلی را که در غزه نگهداری می‌شوند، آزاد کند، در حالی که انتظار می‌رود اسرائیل حدود ۱۵۰ اسیر فلسطینی را که اکثراً زنان و خردسالان هستند، آزاد کند. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، تارنمای آمریکایی آکسیوس روز سه شنبه به وقت محلی به نقل از مقامات اسرائیلی درباره جزئیات این توافق گزارش داد و نوشت: اگر توافق ازادی گروگان ها محقق شود، این بزرگترین پیشرفت دیپلماتیک از زمان حمله حماس در ۷ اکتبر خواهد بود.

بر اساس این گزارش، کابینه اسرائیل عصر سه‌شنبه به وقت محلی برای بحث و رأی‌گیری درباره توافق تشکیل جلسه داده است.

آکسیوس نوشت: دو منبع با اطلاع مستقیم از گفتگوها گفتند که به عنوان بخشی از معامله آزادی گروگان‌ها، اسرائیل به ازای هر گروگان اسرائیلی آزاد شده توسط حماس، سه اسیر فلسطینی را که در اسرائیل زندانی هستند، آزاد می‌کند.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: انتظار می‌رود در مرحله اول این توافق دو مرحله‌ای، حماس ۵۰ زن و کودک اسرائیلی را که در غزه نگهداری می‌شوند، آزاد کند، در حالی که انتظار می‌رود اسرائیل حدود ۱۵۰ اسیر فلسطینی را که اکثراً زنان و خردسالان هستند، آزاد کند. برخی از گروگان های اسرائیلی دو تابعیتی هستند.

یکی از منابع به آکسیوس گفت که آزادی گروگان‌ها و زندانیان در مرحله اول توافق طی چهار روز وقفه موقت در غزه انجام خواهد شد.

به گفته یک مقام اسرائیلی، اسرائیل اسرای فلسطینی را که به کشتن اسرائیلی ها محکوم شده اند، آزاد نخواهد کرد. در ۲۴ ساعت پس از تصویب این توافق توسط کابینه، اسامی زندانیان علنی خواهد شد تا شهروندان اسرائیلی بتوانند برای آزادی آنها به دادگاه شکایت کنند.

بر اساس این گزارش، اسرائیل به عنوان بخشی از این توافق به حدود ۳۰۰ کامیون کمک در روز اجازه می دهد تا از مصر وارد غزه شوند. به گفته یک مقام اسرائیلی، سوخت بیشتری نیز در طول وقفه در جنگ می تواند وارد غزه شود.

در مرحله دوم این توافق، حماس می‌تواند ده‌ها زن، کودک و سالخورده دیگر را در ازای تمدید آتش‌بس توسط اسرائیل برای چند روز دیگر آزاد کند.

یک مقام اسرائیلی گفت که اسرائیل آماده است به ازای هر ۱۰ گروگانی که حماس آزاد می کند، یک روز دیگر وقفه در درگیری ها را تمدید کند.

این مقام اسرائیلی با اشاره به تعداد گروگان ها، گفت: ما فکر می‌کنیم حماس می‌تواند ۷۰ تا ۸۰ گروگان را آزاد کند.

این رسانه آمریکایی اضافه کرد: به عنوان بخشی از این توافق، اسرائیل از بازگشت فلسطینیان از جنوب غزه به بخش شمالی منطقه در طول روزهای توقف درگیری ها جلوگیری می‌کند و ارتش اسرائیل پس از پایان این وقفه، عملیات نظامی خود را از سر خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی پیش از شروع نشستی در کاخ سفید با اعضای کابینه خود در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره توافق آزادی اسرا گفت: ما به بازگرداندن گروگان ها به خانه بسیار نزدیک هستیم. نمی خواهم وارد جزئیات شوم زیرا تا زمانی که تکمیل نشود، انجام نشده است.

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: همانطور که می دانید ما به طور فشرده برای هفته ها روی این مساله کار کرده ایم.

خبرنگاری از بایدن پرسید: آقای رئیس جمهور، آیا می دانید چه تعداد آمریکایی آزاد خواهند شد؟ بایدن پاسخ داد: زمان زیادی برای گفتگو در مورد گروگان ها داریم. اکنون زمان توضیح نیست. به شما نخواهم گفت.

رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی نیز در حاشیه مراسم روز شکرگزاری در کاخ سفید در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا به توافق برای آزادی گروگانها نزدیک هستیم؟ گفت: معتقدم به این توافق نزدیک هستیم.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا نیز روز سه شنبه به وقت محلی اعلام کرد: توافق میان حماس و اسرائیل برای آزادی گروگان‌ها (اسرا) ممکن است امروز انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سی ان ان به نقل از منابع آگاه گفت: قطر احتمالا امروز توافقی را برای آزادی اسرای در اختیار حماس در ازای توقف درگیری ها اعلام خواهد کرد. یک مقام ارشد آمریکایی به سی ان ان گفت: « این توافق خیلی نزدیک است.»

سی ان ان اعلام کرد: انتظار می رود این توافق شامل ۵۰ زن و کودک اسیر حماس، در ازای توقف (وقفه) ۴ تا ۵ روزه در جنگ و آزادی سه اسیر فلسطینی به ازای هر اسیر اسرائیلی باشد.

یک منبع گفت که در طول این توقف درگیری ها اسرائیل پرواز پهپادهای جاسوسی بر فراز شمال غزه را حداقل به مدت شش ساعت در روز متوقف خواهد کرد - کاری که اسرائیل قبلاً تمایلی به انجام آن نداشت و ادعا می کرد این اقدام به معنای از دست دادن مسیر تحرکات نیروهای حماس است.

اسماعیل هنیه، رهبر حماس، در بیانیه‌ای پیشتر گفته بود که «توافق آتش‌بس موقت» با اسرائیل نزدیک است.

به گزارش ایرنا، افکار عمومی در سرزمین های اشغالی فلسطین نه تنها کابینه نتانیاهو را مسوول شکست از مقاومت فلسطین در عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر می دانند، بلکه کابینه بنیامین نتانیاهو را مسوول کشته شدن اسرای اسرائیلی در غزه می‌داند.

در عین حال مقاومت فلسطین با اشاره به حضور اسرای اسرائیلی در غزه، درباره احتمال کشته شدن آنها در حملات هوایی این رژیم به نوار غزه هشدار داده بود.

نظر شما