عصر ایران؛ سروش بامداد- تصاویر تونلی در مترو که چند خانم حجاببان در دو طرف آن ایستادهاند و به دختران و زنان زُل میزنند تا آنان لابد بترسد و روسریشان را محکمتر کنند یا از سر نیندازند در شبکههای اجتماعی دست به دست میشود و به "تونل وحشت" شهرت یافته و فعالان سیاسی هم درباره آن نظر و هشدار میدهند.
سید محمد علی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز و رییس دفتر رییس جمهوری دردوران اصلاحات نوشته است: "دالان وحشتی که حجاببانان در مترو درست کردهاند در تاریخ خواهد ماند. زنان متدین و با حجاب و به صورت کلی دینداران از این رفتارهای تنفرآفرین بیش از دیگران رنج میبرند. رنسانس هم بعد از سختگیریهای دینی کالونیسم شکل گرفت".
محمد جواد آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات هم با این شعر واکنش نشان داده است:
"عالمان بی عمل از غایت حرص و امل
خویشتن را سُخرۀ اصحاب لشکر کردهاند"
اشاره او به دو تصویر تونل حجاببانان و تابلوی تبریک روز پرستار بود با این مضمون: حالِت امروز خیلی بهتره/ محبت همه جای شهر پیچیده.
[آقای آذری جهرمی ننوشته ولی آخر محبت که نمیپیچید شاید منظورشان بوی محبت بوده!]
عباس عبدی هم این گونه نوشت: "با این هزینه هایی که دارند مملکت را مال خود می کنند بی تردید پشیمان خواهند شد".
قضیه را اما از زاویه دیگری هم میتوان دید. آن هم از این منظر که هر شهرداری یادگاری از خود برجای میگذارد.
غلامحسین کرباسچی طی 10 سال چهرۀ تهران را دگرگون کرد و بوستانها و آزاد راهها و فرهنگسراها یادگار همان دوران است. بخش قابل توجهی از تونلهای مترو نیز در دوران شهرداری او و تحت مدیریت محسن هاشمی تکمیل شد. حمایت رییس جمهور وقت ( هاشمی رفسنجانی) از پروژه مترو هم زبانزد است.
محمود احمدینژاد هم وقتی شهردار تهران شد تونل رسالت را افتتاح کرد. او در رشته حمل و نقل تحصیل کرده بود و از پایه گذاران انجمن تونل ایران است.
به یاد داریم که در افتتاحیه تونل رسالت قالیچه انداختند و نماز مغرب را خواند.
تا چند روز مردم تهران برای عبور از تونل رسالت در آن رفت و آمد میکردند.
تونلهای مهم و طولانی بعدی تونل نیایش و توحید است.
از مهم ترین تبلیغات قالیباف این بود که مسافت و زمان ساخت تونل رسالت را با مسافت و زمان ساخت تونل توحید مقایسه میکرد که عکس هم بودند.
با این نگاه شاید آقای زاکانی هم می خواهد خاطره تونلی بر جای بگذارد. تونل رسالت و توحید و نیایش که ساخته شده و محل آمد و شد و کاهنده بار ترافیکی است. پروژۀ تونلی هم که در دست ندارد. چه کند؟ لابد همین تونل های وحشت در مترو تهران!
منتها جای این پرسش باقی است که اگر حجاببان دارید چرا رییس مترو در نشست 15 مهر اصرار داشت که حجاببانی در مترو نیست و تنها مراقباند و در کنار دیگر تذکرها این مورد را هم تذکر می دهند؟
به هر رو وقتی پروژه دندانگیری نداشته باشی و نتوان فقط به اصلاح مهندسی ببالی چارهای نیست سراغ پروژه دیگری بروی.
تونل رسالت و توحید و نیایش هم که حالا با این بودجه ها و توانایی ها و امکانات ساختنی نیست. پس یک تونل دیگر به یادگار می گذارند: تونل وحشت!