شناسهٔ خبر: 63548738 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

هاآرتص: «حماس اطلاعی از جشنواره موسیقی 7 اکتبر نداشته و بالگردهای اسرائیلی چندین شهرک‌نشین را هدف گرفتند»

صاحب‌خبر -

شفقنا-روزنامه عبری‌زبان هاآرتص با اشاره به تقویت برآورد دستگاه‌های امنیتی اسرائیل در شلیک آتش خودی به شهرک‌نشینان نوشت: عناصر گردان‌های قسام در عملیات «طوفان الاقصی» در هفتم اکتبر گذشته هیچ اطلاع قبلی از برگزاری جشنواره موسیقی در نزدیکی کیبوتص رعیم در نزدیکی نوار غزه نداشتند و پس از اینکه متوجه شدند رویدادی با مشارکت گسترده اسرائیلی‌ها در این منطقه در جریان است، تصمیم گرفتند به این مکان بیایند.

به گزارش شفقنا، هاآرتص افزود: یک بالگرد نظامی اسرائیلی به این مکان رسیده و به سوی شهرک‌نشینان تیراندازی کرده و تعدادی از شرکت کنندگان در جشنواره را کشته و زخمی کردند.

ارزیابی نهاد امنیتی اسرائیل با تکیه بر چند مورد ارائه شده است از جمله تحقیقات انجام شده با اعضای دستگیر شده حماس و بررسی‌های انجام شده از سوی پلیس اسرائیل که منجر به روشن شدن این واقعیت شده است که مبارزان مقاومت می‌خواستند به کیبوتص رعیم و سایر کیبوتص‌ها در منطقه برسند.

این روزنامه اسرائیلی به نقل از یک منبع پلیس نوشت: تحقیقات در مورد این رخداد همچنین نشان داد که یک هلیکوپتر نظامی متعلق به ارتش اسرائیل از پایگاه نظامی (رمات داوید) به محل حادثه رسیده و به سمت عناصر حماس آتش گشوده و به نظر می‌رسد که باعث کشته و زخمی شدن چند شهرک‌نشین شرکت کننده در این جشنواره موسیقی نیز شده است.

هاآرتص گزارش داد: فرماندهان ارشد اسرائیلی معتقدند عناصر حماس وجود جشنواره را از طریق پهپادها یا پاراگلایدرها کشف کرده و نیروهای خودی را از طریق سیستم ارتباطی خاص خود به محل هدایت کردند.

بر اساس ادعاهای اسرائیلی که در هاآرتص گزارش شده است، در یک کلیپ ویدئویی که توسط دوربین جلیقه یکی از اعضای حماس گرفته شده است، وی از یکی از شهروندان اسرائیلی دستگیر شده می‌پرسد که چگونه به ریعیم برود، با وجود اینکه او در یک منطقه دیگر بوده است.

از جمله شواهدی که این برآوردها را تقویت می‌کند، گزارش منابعی در پلیس اسرائیل است که نشان می‌دهد اولین افراد مسلح از سمت خیابان 232 به جشنواره رسیده اند و نه از سمت حصار مرزی.

منابع پلیس به هاآرتص گفته‌اند که قرار بود این مراسم در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار شود و ارتش نیز عصر روز سه شنبه همان هفته با درخواست برگزارکنندگان جشنواره برای برگزاری آن در روز شنبه موافقت کردند.

این تغییر لحظه آخری این ارزیابی را تقویت می‌کند که حماس از این جشنواره آگاه نبوده است، هاآرتص به نقل از یک مقام ارشد پلیس اسرائیل که نامش فاش نشده است، نوشت: «بر اساس برآورد ما، حدود 4400 نفر در این مراسم حضور داشتند و اکثریت قریب به اتفاق آنها پس از تصمیم برای متفرق شدن در پی پرتاب موشک فلسطینی‌ها، توانستند فرار کنند.»

متن این خبر در العربی الجدید

نظر شما