شناسهٔ خبر: 63502854 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

طالبان و امارات متحده عربی در افغانستان؛ «از تعیین سفیر جدید تا اولین پرواز فلای دبی به کابل» / گزارش شفقنا

صاحب‌خبر -

شفقنا افغانستان – امارات متحده عربی از زمان تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، روابط گرمی با این گروه داشته است؛ روابطی که منجر به پذیرش دیپلمات طالبان و امضای قراردادهای بزرگ اقتصادی شده است.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان – امارات متحده عربی در کنار پاکستان و عربستان سعودی، از جمله سه کشوری بود که حکومت طالبان را در دور اول تسلط این گروه بر افغانستان به  رسمیت شناخت.

اما پس از سقوط حکومت طالبان و برقراری نظم نوین سیاسی در افغانستان، امارات متحده عربی، از طالبان فاصله گرفت و حمایت خود را از نظام جدید افغانستان اعلام کرد.

پس از سال 2016 که آمریکا برنامه خروج از افغانستان به صورت جدی تر مطرح کرد و گفتگوهای صلح با طالبان با جدیت بیشتر دنبال شد، امارات متحده عربی نیز آهسته آهسته تغییر مسیر داد و در  سال 2018، این کشور میزبان سومین دور گفتگوهای صلح میان آمریکا و طالبان با حضور نمایندگان پاکستان و عربستان سعودی بود.

پس از سقوط نظام جمهوری در افغانستان، امارات متحده عربی تنها کشوری بود که حاضر شد به اشرف غنی، رئیس جمهور فراری این کشور پناه بدهد، اما در عین مذاکرات با طالبان بر سر مدیریت میدان های هوایی افغانستان را ادامه داد و سال بعدش میزبان وزیر دفاع و معاون نخست وزیر طالبان بود.

«پذیرش سفیر جدید طالبان در امارات»

در اوایل همین ماه جاری خورشیدی بود که وزارت خارجه طالبان اعلام کرد که امارات متحده عربی سفیر جدید این گروه را پذیرفته است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در ایکس نوشت که دیپلمات این گروه در یک مراسم رسمی، کنترل سفارت افغانستان در ابوظبی را به عهده گرفته است.

طالبان پذیرش سفیر خود از جانب امارات متحده عربی را به عنوان یک «پیشرفت مهم» در روابط دو کشور  دانستند و تأکید کردند که این پیشرفت باعث گسترش روابط و ارائه خدمات به شهروندان افغانستان مقیم آن کشور می شود.

امارات متحده عربی پیش از اینکه سفیر طالبان را در ابوظبی بپذیرد، کنسولگری افغانستان در شهر دبی را در اختیار طالبان قرار بود و سفارت خود در افغانستان را نیز باز نگهداشته بود.

با پذیرش سفیر طالبان، امارات متحده عربی در کنار شماری از کشورهای همسایه و منطقه قرار گرفت که سفارت افغانستان را به طالبان سپرده و دیپلمات های این گروه را پذیرفته است.

کارشناسان سیاسی می گویند که پذیرش سفیر طالبان از جانب امارات متحده عربی، نشان می دهد که روابط دو طرف در حال گرمتر شدن است.

به باور کارشناسان، عوامل مذهبی و رقابت تنگاتنگ امارات متحده عربی با قطر، در گرم شدن روابط این کشور با طالبان نقش عمده دارد.

«اولین پرواز فلای دبی به کابل»

حدود بیست روز پس از پذیرش سفیر طالبان در امارات متحده عربی، شرکت هوایی «فلای دبی» اولین پرواز خود را دیروز به کابل انجام داد.

معاونت اقتصادی طالبان «آغاز پروازهای فلای دبی به کابل نشان‌دهنده‌ی آن است که فضای افغانستان برای هر نوع پرواز به حالت امن و عادی برگشته و در تمامی فرودگاه های  افغانستان سهولت‌های لازم فراهم و خدمات معیاری عرضه می‌شود.»

شرکت هوایی «فلای دبی» پس از تسلط طالبان بر افغانستان، پرواز های خود را به این کشور متوقف کرده بود و اکنون قرار است روزانه دو پرواز داشته باشد و در آینده آن را به روزانه چهار پرواز افزایش دهد.

این شرکت هوایی، پس از شماری از شرکت های هوایی ایرانی و پاکستانی، از  اولین شرکت هایی هوایی است که پس از بازگشت طالبان به قدرت، پرواز خود به افغانستان را از سر می گیرد.

شرکت هوایی «فلای دبی»، یک شرکت دولتی است که در سال 2008 برای ارائه خدمات هوایی ارزان در شهر دبی ایجاد شد و دفتر مرکزی آن در فرودگاه بین المللی دبی قرار دارد.

از سرگیری پروازهای این شرکت به افغانستان، نیز نشانه ای از افزایش روابط میان طالبان و امارات متحده عربی دانسته می شود.

طالبان پیش از این قرارداد کنترل و مدیریت فرودگاه های افغانستان را نیز با یک شرکت از امارات متحده عربی امضا کرده است.

پس از تسلط این گروه بر افغانستان، مسئله کنترل و مدیریت فرودگاه های افغانستان به یک رقابت جدی میان امارات متحده عربی، قطر و ترکیه تبدیل شده بود، اما طالبان سرانجام قرارداد ده ساله هوانوردی را با شرکت «گ.ک» امارات متحده عربی امضا کرد و مدیریت چهار فرودگاه افغانستان را به این شرکت سپرد.

علاوه بر این، شرکت های از امارات متحده عربی در قراردادهای بزرگ اقتصادی دیگر در افغانستان نیز از سوی طالبان دخیل شده است.

نظر شما