شناسهٔ خبر: 63473518 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

آشنایی با معروف ترین سوغاتی های استانبول

شهر چشم‌نواز و توریستی استانبول، علاوه بر داشتن جاذبه‌های گردشگری و دیدنی فراوان، سوغاتی‌های متنوع و جذابی دارد؛ به همین خاطر اکثر گردشگران پس

صاحب‌خبر -

شهر چشم‌نواز و توریستی استانبول، علاوه بر داشتن جاذبه‌های گردشگری و دیدنی فراوان، سوغاتی‌های متنوع و جذابی دارد؛ به همین خاطر اکثر گردشگران پس از گشت‌وگذار در بین جاهای دیدنی و تفریحی این شهر، برای خرید سوغاتی استانبول، سری به بازارهای سنتی یا مدرن آن می‌زنند. تنوع سوغات استانبول به قدری زیاد است که هر نوع سلیقه و بودجه‌ای را پوشش می‌دهد. به این شکل که هم می‌توانید سوغات ارزان استانبول را خریداری کنید و یا سوغاتی‌های لوکس و لاکچری را در اولویت قرار دهید. اگر قصد دارید در طول سفر به این شهر زیبا و شگفت‌انگیز، خرید سوغات ترکیه را در لیست گردشگری خود قرار دهید، بهتر است با انواع سوغاتی‌های معروف آن که در این مطلب معرفی شده است، آشنا شوید.

 

سوغاتی های خوراکی استانبول

اکثر گردشگرانی که به ترکیه سفر می‌کنند، به‌دنبال این هستند تا بدانند بهترین سوغات استانبول چیست. خوشبختانه پاسخ به این سوال هم متنوع است و هم جذاب؛ چراکه این شهر توریست پسند، بهترین سوغاتی‌ها را در کیفیت و تنوع بالا در اختیار مسافران خود قرار می‌دهد. بهترین سوغاتی استانبول را می‌توانید، در بین خوراکی‌های بی‌نظیر آن پیدا کنید؛ چراکه انواع خوراکی‌های خوشمزه مانند قهوه و شیرینی و ادویه‌جات، طعم و عطر شگفت‌انگیزی دارند. برخی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین سوغاتی‌های خوراکی استانبول به شرح زیر است:

ادویه های ترک

به عقیده برخی، ادویه‌ها بهترین سوغات استانبول هستند؛ چراکه طعم خاص و بی‌نظیر غذاهای ترکی، به‌دلیل ادویه‌هایی است که در آن‌ها استفاده می‌شود. از آنجایی که شهر استانبول، از شاهراه‌های اصلی در جاده ابریشم محسوب می‌شود، تجارت ادویه‌جات از روزگاران قدیم در بازار این شهر برقرار بوده است. همین امر، باعث رونق خرید و فروش ادویه در بازارهای گسترده این شهر زیبا و توریستی شده است. بازار بزرگ ادویه استانبول با بیش از ۸۰ فروشگاه مختلف، بهترین مکان برای خرید این سوغاتی خوشمزه و خوشرنگ است.

6

قهوه ترک

کمتر کسی پیدا می‌شود که با شهرت قهوه ترک آشنا نباشد. محبوبیت این سوغاتی استانبول، علاوه بر طعم و کیفیت شگفت‌انگیز، یک دلیل تاریخی نیز دارد. جالب است بدانید که امپراتوری عثمانی، از حکومت‌هایی بود که برای اولین بار قهوه را به اروپا معرفی و عرضه کرد؛ همچنین ترکیه از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین صادرکنندگان قهوه در جهان، محسوب می‌شود که این محصول را در کیفیت‌ها و ویژگی‌های متنوع به فروش می‌رساند. قهوه ترک، بسیار دلچسب و خوش عطر است و کافئین نسبتا بالایی دارد. در صورتی که با نحوه صحیح دم کردن قهوه ترک آشنا باشید، می‌توانید از نوشیدن یک قهوه بی‌نظیر، بعد از یک روز کاری خسته کننده و پرمشغله لذت ببرید. فراموش نکنید که قهوه و وسایل مربوط به دم کردن آن، از سوغات معروف استانبول ترکیه است که نباید آن را از دست بدهید.

7

لوکوم

یکی دیگر از سوغات خوراکی استانبول که بسیار شیرین و لذیذ است، لوکوم نام دارد. ذائقه مردم ترکیه، به گونه‌ای است که عاشق انواع شیرینی هستند و در پخت آن تبحر زیادی دارند. به همین دلیل است که در بین سوغات استانبول، شاهد شیرینی‌هایی هستیم که بسیار ترد، نرم و دلچسب هستند. جالب است بدانید که درباره لوکوم، به‌عنوان شیرینی محبوب ترکیه، داستان و افسانه‌ای وجود دارد که نحوه ساخت آن را بیان می‌کند.

در روزگار قدیم، یکی از سلاطین عثمانی برای جلب رضایت همسران متعدد خود، دستور پخت بهترین شیرینی با بی‌نظیرترین طعم را صادر می‌کند. در نتیجه آن لوکوم تولید می‌شود که تا به امروز هر ذائقه‌ای را مجذوب خود کرده است. برای خرید سوغاتی از استانبول، می‌توانید انواع طعم‌های لوکوم از پسته‌ای تا گل محمدی را انتخاب کنید. پیشنهاد ما این است که یک باکس شیرینی لوکوم با طعم‌های مختلف را، برای هدیه به عزیزان خود خریداری کنید.

باسلوق

در بین لیست سوغات استانبول، نمی‌توان محبوب‌ترین شیرینی این شهر یا همان باسلوق را نادیده گرفت. این شیرینی سنتی ترکیه، در بین انواع خوراکی‌های این شهر شهرت و جایگاه ویژه‌ای دارد. در صورتی که عاشق باسلوق هستید و دوست دارید طعم‌های مختلف آن را بچشید، حتما باسلوق ترکی را امتحان کنید.

باقلوا

درست است که باقلوا، از شیرینی‌های معروف در برخی شهرهای ایران محسوب می‌شود، اما توصیه می‌شود، حتما طعم باقلوای ترکی را نیز تست کنید؛ به این شکل متوجه تفاوت طعم آن با نمونه‌های مشابه خواهید شد؛ همچنین برای تهیه باقلوا بهتر است سری به شیرینی‌پزی‌های سنتی استانبول بزنید تا طعم واقعی و اصیل آن را بچشید.

زیتون و فرآورده های آن

ترکیه، از کشورهایی است که به تولید زیتون و روغن آن معروف است. این کشور یکی از ۱۰ تولیدکننده برتر، در زمینه روغن زیتون باکیفیت در دنیا محسوب می‌شود و این محصول را به‌عنوان سوغاتی نیز به گردشگران عرضه می‌کند. کیفیت بهتر، طعم ملایم و نرمی روغن‌های زیتون ترکیه در سراسر دنیا شناخته شده است؛ بنابراین می‌توانید در کنار دیگر سوغاتی‌های استانبول، زیتون، روغن و دیگر فرآورده‌های آن را نیز خریداری کنید.

چای ترکیه

یکی از مشترکات مردم ترکیه و ایران، علاقه و اشتیاق زیاد به نوشیدن چای است. تا جایی که بالاترین مصرف سرانه چای در دنیا، به ترکیه تعلق گرفته است. این نوشیدنی محبوب، ریشه در فرهنگ ترکیه دارد؛ به این معنی که چای را یکی از اصلی‌ترین نمادها و مظاهر تعامل و گفت‌وگو می‌دانند. به همین دلیل است که در ترکیه، انواع چای کشت می‌شود که تمام آن‌ها کیفیت بی‌نظیری دارند. در صورتی که در طول سفر به شهر زیبا و توریستی استانبول، به مهمانی، جشن، کافه یا رستوران دعوت شوید، از شما با چای خوش رنگ در چندین نوبت پذیرایی می‌شود. اگر جزو افرادی هستید که از نوشیدن چای لذت می‌برید، حتما در گشت‌وگذار در بازارهای این شهر، به‌دنبال خرید بهترین چای ترکیه باشید.

عسل طبیعی

هنگام خرید سوغاتی استانبول، عسل طبیعی را فراموش نکنید؛ چراکه بعد از چین، ترکیه دومین کشوری است که به‌عنوان بهترین تولیدکننده عسل شناخته می‌شود. عسل‌های ترکی از گیاهان خوش عطری مانند خرنوب، اسطوخودوس و فندق تهیه می‌شود؛ همچنین در تولید این محصول شیرین و لذیذ، حرفه‌ای‌ترین زنبورداران مشغول فعالیت هستند. اگر هنگام خرید عسل ترکی، عسل درخت کاج به شما پیشنهاد شد، تعجب نکنید؛ زیرا این نوع عسل از خوش عطرترین و محبوب‌ترین محصولات در بین شهروندان ترکیه محسوب می‌شود.

سوغات صنایع دستی استانبول

حالا که با خوراکی‌های معروف و محبوب استانبول آشنا شدید، نوبت به معرفی صنایع دستی و محصولات هنری خاص این شهر رسیده است. محصولات خوراکی نسبت به صنایع دستی آن، از سوغات ارزان استانبول محسوب می‌شوند؛ اما اگر دوست دارید در سفر به این شهر گردشگری و شگفت‌انگیز، یادگاری به‌همراه داشته باشید، سری به بازار صنایع دستی بزنید و از بین سوغاتی‌های زیر، بهترین اجناس را مطابق سلیقه خود خریداری کنید:

آثار هنری

در بین جاذبه‌های گردشگری مختلف استانبول، موزه‌های متفاوتی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها، گوشه‌ای از تاریخ، فرهنگ و تمدن کشور ترکیه را بازگو می‌کنند؛ همچنین انواع آثار هنری و قدیمی در این موزه‌ها به چشم می‌خورد که توسط افراد هنرمند و ماهری که قرن‌ها پیش در این منطقه زندگی می‌کردند، ساخته شده است. خبر خوب این است که برخی از این هنرها همچنان ادامه دارد و نسخه‌های به‌روزتر و مدرن‌تری از آن تولید و عرضه می‌شود. شما نیز می‌توانید برای خرید سوغاتی استانبول، سری به فروشگاه‌های آثار هنری این شهر زیبا و توریستی بزنید.

فرش و قالیچه ترک

یکی دیگر از زیباترین سوغات استانبول که ریشه در سنت و سبک زندگی اجداد ترک دارد، فرش و قالیچه است. جالب است بدانید که مارکوپولو در سفرنامه خود با اشاره به گذر از این منطقه، درباره کیفیت و زیبایی فرش‌های ترک سخن گفته است. این سند تاریخی و مشهور، نشان دهنده این موضوع است که در تاریخ و تمدن ترکیه، فرش و انواع آن، ریشه‌ی عمیقی دارد. در بازارهای مختلف به‌ویژه بازار بزرگ استانبول، می‌توانید انواع فرش، قالیچه، گلیم و... را که به‌طور سنتی و دستی بافته شده‌اند خریداری کنید.

ظروف سرامیکی

یکی دیگر از اشتراکات هنری بین دو کشور ترکیه و ایران، سرامیک‌های زیبا و خوش رنگ فیروزه‌ای است. به همین دلیل است که در لیست نفیس‌ترین سوغاتی استانبول، می‌توانید خرید انواع ظروف سرامیکی را نیز در نظر داشته باشید. در طراحی نقوش این ظروف، از معماری اسلامی مساجد الهام گرفته شده و جزو آن دسته از سوغاتی استانبول محسوب می‌شود که با مذهب و باورهای مردم این منطقه گره خورده است.

اگر به صنایع دستی نفیس علاقه دارید، می‌توانید انواع ظروف سرامیکی را در طرح‌ها و نقش‌های مختلف، به‌عنوان زیباترین و لوکس‌ترین سوغاتی شهر استانبول، خریداری کنید. محبوب‌ترین و معروف‌ترین طرح و نقاشی سرامیکی در بین گردشگران، طرح ایزنیک نام دارد.

جواهرسازی

در کنار سوغات ارزان استانبول، برخی گزینه‌های لوکس، گران و خیره‌کننده نیز وجود دارد که با توجه به بودجه خود می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان سوغاتی در نظر بگیرید. صنعت جواهرسازی در ترکیه، بخش قابل توجهی از اقتصاد آن را شکل می‌دهد؛ به همین دلیل تنوع و تعداد فروشگاه‌های جواهرفروشی در استانبول، بسیار زیاد است. در تمام این فروشگاه‌ها، جواهرات زیبا، نفیس و منحصربه‌فردی عرضه می‌شود که چشم هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. اگر به جواهرات با طراحی‌های لوکس و خاص علاقه دارید، حتما سری به جواهرفروشی‌های استانبول بزنید و بهترین یادگاری را از این شهر به‌همراه خود ببرید.

ظروف مسی

یگی دیگر از معروف‌ترین سوغاتی استانبول که به دو شکل صنعتی و سنتی تولید می‌شود، ظروف مسی است. این محصولات با وجود داشتن قیمت نسبتا بالا، از محبوب‌ترین سوغات استانبول در بین توریست‌ها محسوب می‌شوند. این سوغاتی را می‌توانید در بازارهای سنتی تا لوکس و مدرن استانبول خریداری کنید.

لباس ترک

به لطف برگزاری هفته مد استانبول، لباس‌های ترک، به‌خوبی به گردشگران معرفی می‌شوند و برای آن‌ها بسیار جذاب و پرطرفدار است. سبک مد مدیترانه‌ای که در طراحی و تولید لباس‌های ترکی از آن استفاده می‌شود، در بین اکثر علاقه‌مندان مد و پوشاک در جهان، محبوب است.  معروف‌ترین برندهای لباس ترک که محصولات زیبا و باکیفیتی عرضه می‌کنند، عبارت است از:

  • رومن
  • ماچکا
  • سارار
  • دامات توئین

چرم ترک

ترکیه، بزرگ‌ترین تولیدکننده چرم بعد از کشورهایی همچون ایتالیا، چین و هند محسوب می‌شود؛ همچنین تاریخ صنعت چرم این کشور، به قرن دوازدهم میلادی بازمی‌گردد. این نشان دهنده قدمت تولید محصولات چرمی در این منطقه است که تا به امروز رونق خود را حفظ کرده است. هر کدام از بازارهای استانبول را برای خرید انتخاب کنید، با کمی گشت‌گذار در آن، می‌توانید فروشگاه‌هایی که به عرضه کالاهای مختلف چرمی می‌پردازند را ببینید. چمدان، کیف، کفش، کت، کمربند و انواع لباس‌های چرمی، بخشی از محصولات بی‌نظیر، زیبا و باکیفیت چرمی این شهر محسوب می‌شوند. برای خرید سوغاتی استانبول از بین صنایع دستی محبوب آن، می‌توانید کالاهای چرمی ترک را انتخاب کرده و سال‌ها از آن استفاده کنید.

روسری پشمی

یکی دیگر از بهترین و زیباترین سوغاتی استانبول که در نقش‌ها و طرح‌های جذاب و رنگارنگ تولید و عرضه می‌شود، شال و روسری پشمی است. این محصولات که از پشم بز تولید می‌شوند، مناسب‌ترین گزینه برای هدیه به دوستان و عزیزان شما محسوب می‌شوند. هنگام خرید شال و روسری پشمی ترک، به جنس و کیفیت آن توجه داشته باشید.

ست چایخوری ترک

همان‌طور که در لیست سوغات خوراکی استانبول اشاره شد، نوشیدن چای در بین مردمان این منطقه، جایگاه ویژه‌ای دارد. همین امر باعث تولید انواع ست چای‌خوری زیبا و جذاب شده است که در بین گردشگران بسیار پرطرفدار هستند؛ بنابراین اگر برای خرید سوغاتی، چای را انتخاب کرده‌اید، یک ست چایخوری نیز در کنار آن قرار دهید. به این شکل می‌توانید، بهترین سوغاتی و یادگاری را از این شهر گردشگری و تفریحی به‌همراه خود به خانه ببرید.

سفال های کاپادوکیا

یکی از خاص‌ترین و مشهورترین دیدنی‌های استانبول که هر گردشگری را مجذوب خود کرده است، کاپادوکیا نام دارد. در نتیجه، سفال‌های بی‌نظیری توسط هنرمندان پرآوازه بومی ساخته می‌شود که برای سوغاتی گزینه مناسبی به شمار می‌آیند. ساخت سفال‌های کاپادوکیا از هزاران سال قبل در ترکیه رواج داشته و تا به امروز به‌عنوان نمادی از فرهنگ و هنر این منطقه، رونق دارد. انتخاب سفال‌های کاپادوکیا به‌عنوان سوغاتی، به این معنی است که علاوه‌بر خرید محصولی زیبا، یادگاری از نمادهای این شهر را در دکوراسیون خانه خود خواهید داشت.

فانوس ها و چراغ های موزاییکی

با گشت‌وگذار در بازارهای استانبول، مغازه‌هایی را خواهید دید که انواع لامپ‌ها و فانوس‌های شیشه‌ای موزاییکی و رنگارنگ را می‌فروشند. این مغازه‌ها با ایجاد منظره‌ای نورانی و رنگارنگ، چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کنند. اگر قصد دارید یکی از سوغات ارزان استانبول را برای هدیه انتخاب کنید، پیشنهاد ما به شما فانوس‌ها و چراغ‌های موزاییکی زیبا و جذاب است. این لامپ‌های شگفت‌انگیز که ریشه در صنعت طولانی شیشه‌سازی ترکیه دارند، به‌صورت دستی ساخته می‌شوند. این محصولات رنگارنگ و پرنور، محبوب‌ترین سوغاتی در بین گردشگران هستند که تنوع بسیار بالایی دارند.

سنگ چشم زخم

یکی دیگر از معروف‌ترین و در عین حال ارزان‌ترین سوغات در بین صنایع دستی شهر استانبول، سنگ چشم زخم است که در رنگ آبی، با نماد چشم و در شکل‌های مختلف عرضه می‌شود. مردم ترکیه نیز مانند ایرانیان بر این باور هستند که با به‌همراه داشتن سنگ چشم زخم، طلسم، نفرین و چشم بد از آن‌ها دور می‌شود. اکثر گردشگران مجذوب زیبایی این سنگ‌ها می‌شوند و در عین حال از آثار و فواید آن نیز بهره می‌برند. ساخت انواع زیورآلات، آویزهای تزئینی، کیف، مگنت و غیره با سنگ چشم زخم، دست شما را برای خرید بهترین سوغاتی استانبول با توجه به سلیقه‌تان باز گذاشته است.

آیا می توان سوغات استانبول را در تهران خریداری کرد؟

بسیاری از افرادی که از سفر استانبول بازمی‌گردد، دوست دارند طعم خوراکی‎های آن را مجدد تجربه کنند و یا صنایع دستی آن را برای خود خریداری کنند. سوال رایجی که ذهن این افراد را به خود مشغول کرده است، این است که آیا می‌توان برخی از سوغاتی‌های محبوب ترکیه را در تهران پیدا کرد؟ خبر خوب این است که در برخی مراکز و فروشگاه‌های تهران، برخی از سوغاتی استانبول وجود دارد که می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را تهیه کنید. در این میان، تعدادی از سوغات ترکیه در تهران با همان کیفیت و ویژگی عرضه می‌شود؛ به‌عنوان مثال، در فروشگاه زیبا و منحصربه‌فرد لوبلی می‌توانید انواع لوکوم ترکیه را در طعم‌های شگفت‌انگیز هم به‌صورت حضوری و هم به‌صورت آنلاین تهیه کنید؛ همچنین دیگر شیرینی‌های ترکی، به‌عنوان سوغات استانبول در تهران، در این فروشگاه با دکوراسیونی رمانتیک و متفاوت عرضه می‌شود.

خرید تور استانبول برای دیدن شگفتی های این شهر توریستی

حالا که با انواع سوغاتی استانبول به‌عنوان جذاب‌ترین شگفتی‌های این شهر آشنا شدید، بهتر است بهترین برنامه‌ریزی را برای سفر به این شهر زیبا و گردشگری داشته باشید. اگر قصد دارید برای گذران تعطیلات، تجربه لحظات مهیج در بین جاذبه‌های تفریحی و خرید از بهترین مراکز عرضه سوغاتی به استانبول بروید، پیشنهاد ما به شما رزرو تورهای گردشگری به مقصد ترکیه است. این کار به شما در تجربه سفری خاطره‌انگیز، راحت و بی‌دغدغه کمک می‌کند. تور استانبول اقامت24، از گزینه‌های مطمئن، محبوب و حرفه‌ای است که امکان بررسی بهترین تورهای گردشگری استانبول و رزرو آن‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

در این سفر جذاب و پس از تحقیق و آشنایی کامل با قیمت تور به استانبول می توانید تور استانبول لاکچری را به راحتی برای خود بسازید. صرف قهوه معروف ترکی در یکی از کافه های استانبول که همیشه یکی از شیرینی های سنتی ترکیه مثل لوکوم یا باقلوا آن را همراهی می کند، سیمیت، شاه بلوط، صدف با لیمو و یا بلال که از دست فروش ها می گیرید، لذت چشیدن چای در استکان کمر باریک با ویوی دریا، رفتن به کاراکوی یا اسکله امین اونو در منطقه فاتیح و چشیدن طعم ساندویچ ماهی های کبابی یا بالیک اکمک، خوردن دونر مخصوص ترکی، کاپالی چارشی یا بازار بزرگ استانبول و تماشا و خرید اجناس به ویژه سوغاتی، چشیدن ثعلب ترکی در شب های خنک استانبول، سر زدن به منطقه سلطان احمد و تماشای مهم ترین آثار تاریخی استانبول و قدم زدن های شبانه در تکسیم و استانبول تنها بخشی از جذابیت های این تور استانبول قیمت مناسب خواهد بود.

رزرو آنلاین تور و تجربه سفری به یادماندنی

تورهای گردشگری به دو صورت مستقل و گروهی قابل اجرا هستند. در تورهای گروهی برنامه‌ریزی سفر به یک مقصد خاص در بازه زمانی مشخص برای یک گروه با ظرفیت معین انجام شده است. شما با خرید تور گروهی از کلیه خدمات تور شامل محل اقامت، نوع حمل‌ونقل و گشت شهری آن همراه با یک گروه از گردشگران بهره‌مند خواهید شد. در مورد تور مستقل اما موضوع متفاوت است؛ با رزرو تور در این حالت، خدماتی مانند رزرو هتل و خرید بلیط هواپیما یا قطار برای مقصد مورد نظر شما در بازه زمانی دلخواه‌تان به شما ارائه می‌شود. اگرچه برخی تورهای مستقل تخفیف‌هایی را نیز برای تفریحات گردشگری مقصد به عنوان آفر تور به مسافران ارائه می‌دهند.

سفر با تورهای گردشگری، راحتی و لحظات خوش را برای شما به ارمغان می‌آورد. این در حالی است که برای رزرو تور نیاز به مراجعه حضوری به آژانس‌های گردشگری ندارید و در محل کار یا خانه خود می‌توانید با رزرو آنلاین تور، بهترین سفر را برای خود انتخاب و برنامه‌ریزی کنید.

سخن آخر

استانبول، از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در ترکیه محسوب می‌شود که هر ساله از گردشگران خارجی و داخلی زیادی میزبانی می‌کند. در بین جاهای دیدنی این شهر، نمی‌توان از مراکز خرید بی‌شمار آن که انواع سوغاتی استانبول را عرضه می‌کنند، غافل شویم. لیست سوغات استانبول که می‌توانید برای خرید و هدیه درنظر داشته باشید، بسیار متنوع است. این تنوع و گستردگی انواع سوغات ارزان استانبول تا محصولات لوکس و لاکچری را دربرمی‌گیرد. در سفر به شهر زیبا و شگفت‌انگیز استانبول، لیست سوغاتی‌های محبوب و پرطرفدار آن را که در این مطلب معرفی شده است را به خاطر بسپارید.

 

نظر شما