شناسهٔ خبر: 63437017 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نما | لینک خبر

حسن هانی زاده در گفتگو با نما مطرح كرد: تنها نكته مثبت نشست سازمان همكاری كشورهای اسلامی

كارشناس مسائل منطقه می گوید: اگر 10 پیشنهاد ایران در نشست سران كشورهای اسلامی مورد موافقت سران قرار گیرد، گامی عملی برای نجات مردم غزه از بمباران‌های ارتش رژیم صهیونیستی برداشته می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش نما ، سید ابراهیم رئیسی در نشست سران کشورهای اسلامی که در ریاض عربستان برگزار شده بود خطاب به رؤسای دولت‌های اسلامی، عربی و دبیران کل سازمان‌ها، دولت آمریکا را آمر و شریک اصلی این جنایت دانسته و رژیم اسرائیل را فرزند نامشروع آمریکا معرفی کرد و با خطاب قرار دادن دولت های اسلامی تأکید کرد: «اکنون که مجامع بین‌المللی تحت نفوذ آمریکا، دچار بی‌هویتی، بی‌تصمیمی و بی‌خاصیتی شده‌اند، ما باید میدان را به دست بگیریم.»

وی به 10 ابتکار عمل ایران برای پایان این نسل‌کشی اشاره کرد و اولین و فوری‌ترین اقدام را توقف کشتار مردم غزه و پایان حملات کور علیه غیرنظامیان در بیمارستان‌ها، مدارس و اردوگاه‌ها دانست.

راهکار دوم نیز رفع کامل محاصره انسانی غزه و بازگشایی فوری و بدون قید و شرط گذرگاه رفح با همکاری مصر برای امدادرسانی و ورود غذا و دارو به غزه است و خروج فوری نظامی رژیم صهیونیستی از غزه نیز به‌عنوان راهکار سوم مطرح شد.

 قطع هر گونه ارتباط سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی توسط کشورهای اسلامی و شناسایی ارتش اسرائیل به‌عنوان یک سازمان تروریستی، دیگر راهکارهای مورد تأکید رئیسی در این اجلاس بود.

تشکیل یک دادگاه بین‌المللی برای تعقیب و مجازات سران جنایتکار صهیونیست و آمریکا، تأسیس یک صندوق ویژه برای بازسازی فوری غزه با تقبل کشورهای اسلامی، اعزام کاروان‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم فلسطین از کشورهای مختلف اسلامی و نام‌گذاری روز جنایت صهیونیست‌ها و بمباران بیمارستان المعمدانی به‌عنوان روز نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت به‌عنوان دیگر ابتکارات ایران برای تصمیم قاطع و سریع به نفع فلسطینیان اعلام شد.

با توجه به برگزاری اجلاس ریاض با «حسن هانی زاده» کارشناس مسائل منطقه درباره 10 ابتکاری که از سوی ایران برای تصمیم گیری قاطع به نفع مردم فلسطین مطرح شد گفت‌وگو کردیم.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور 10 پیشنهاد را به سران کشورهای اسلامی برای پایان دادن به جنایت‌های ارتش صهیونیستی علیه مردم غزه ارائه کرد، گفت: اگر این پیشنهادات مطرح شده مورد موافقت سران قرار گیرد، گامی عملی برای نجات مردم غزه از بمباران‌های ارتش رژیم صهیونیستی برداشته می شود.

کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: حداقل انتظار از نشست سازمان همکاری اسلامی این بود که گذرگاه رفح باز شود تا بدین وسیله به توان به مردم غزه کمک کرد اما این موضوع محقق نشد، البته تحولات کنونی و دفاع ملت‌های جهان در همه قاره‌ها باعث شده فعلا مسئله فلسطین به موضوعی اصلی در دنیا بدل شود و همه مردم جهان خواستار کمک عملی به فلسطین هستند و این فشارها احتمالا باعث شود به زودی مرز رفح برای کمک به مردم فلسطین باز شود.

هانی‌زاده گفت: نشست سازمان همکاری کشورهای اسلامی هیچ خروجی مثبتی برای توقف جنگ در غزه و جلوگیری از حملات و جنایات صهیونیست‌ها نداشت و به یک بیانیه اکتفا و فقط حملات صهیونیست‌ها به غزه را محکوم کردند اما اقدام عملی خاصی در بر نداشت و تنها نکته مثبت آن این بود که نشان داد جهان اسلام در مورد قضیه فلسطین وحدت دارد و هیچ کشوری هم در شرایط فعلی نمی‌تواند به سمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی برود.

نظر شما