شناسهٔ خبر: 63432140 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

بازی شورای شهر تهران و وزارت نیرو با جان مردم زیر دکل های فشار قوی برق

شورای شهر تهران و وزارت نیرو سریعتر چاره ای برای سلامت و جان زنان و مردان و کودکانی که در زیر دکل های برق فشار قوی زندگی می کنند و در مخاطره هستند بیندیشند و پاسخگو باشند؛ بودجه نداریم دوای درد نیست.

صاحب‌خبر -

گروه اجتماعی، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در آخرین مصاحبه اش با روزنامه ی همشهری، مطالبی را در خصوص استقرار برخی دکل های برق فشار قوی در سطح شهر و در جوار محل سکونت شهروندان و هزینه بر بودن جمع آوری آنها طرح کرده اند که واقعا قابل تامل است!

به گزارش بولتن نیوز، رئیس شورای شهر تهران در رابطه با هزینه بر بودن جمع آوری خطوط انتقال برق فشار قوی که به مرور زمان و با گسترش ساخت و سازهای شهری با منازل مسکونی مردم همجوار شده اند، می گوید انتقال این خطوط فشار قوی به عهده وزارت نیرو است و ما توان تامین هزینه آن را نداریم!

مهدی چمران در رابطه با خطرات سنگین دکل های فشار قوی برق برای سلامتی مردم و بخصوص کودکان، معتقد است: درابتدا دکل دکل‌های فشار قوی برق بنا شده بودند و مردم با وجود ممنوعیت‌ها دست به ساخت و ساز در حریم دکل‌ها زدند؛ از نظر ما هم ساخت و ساز در حریم دکل‌های برق فشار قوی ممنوع است چرا که خطرات بسیاری به بار می‌آورد؛ شهرداری تهران امکان جابجایی این دکل ها به زیر زمین را به علت کمبود بودجه ندارند؛ البته هزینه جابجایی دکل ها به زیر زمین در اصل باید توسط وزارت نیرو تامین شود که آنها هم می گویند اعتبار لازم را ندارند!

ادعاهای رئیس شورای شهر تهران در رابطه با نبود بودجه لازم برای انتقال دکل های برق فشار قوی از سوی شهرداری تهران و وزارت نیرو در حالی است که باید از آقای مهدی چمران و وزیر نیرو پرسید که بر فرض صحت این ادعا، آیا واقعا جان مردم و هم میهنان، ارزش اختصاص بودجه ی لازم برای جابجایی این دکل ها را ندارد؟ آیا هزینه تولد کودکان معلول از مادران بارداری که در نزدیکی این دکل های فشار قوی دوره بارداری خود را سپری می کنند، برای کشور کمتر از بودجه ای است که قرار است برای جابجایی دکل ها هزینه کرد!

آیا نمی توان مبلغی از بودجه ی یک فعالیت دارای اولویت کمتر دیگر شهرداری را به این اقدام اختصاص داد؟

یا، امکان جابجایی و اسکان این دسته از شهروندان به محلی مناسبتر بصورت معوض وجود ندارد؟

تمام این اما و اگر ها در حالی است که مسئولین امر در شورای شهر تهران و وزارت نیرو باید هر چه سریعتر با همفکری و کمک یکدیگر چاره ای برای زنان و مردان و کودکانی که در زیر دکل های برق فشار قوی زندگی می کنند و تحت شدیدترین مخاطرات جسمی قراردارند، بیندیشند. بازی با جان مردم در حالی که مسئولین نسبت به ان آگاهی کاملی دارند جایز نیست و شورای شهر تهران و وزارت نیرو باید در این رابطه پاسخگو باشند.

 

آیا همجواری با کابل‌های برق فشار قوی واقعا مضر است؟

برخی دانشمندان وجود رابطه بین انواعی از میدان‌های الکترومغناطیسی و سرطان خون در کودکان را تأیید و اعلام کرده‌اند کابل‌ها و دکل‌های برق فشار قوی می‌توانند سبب بروز سرطان خون به‌ویژه در کودکان شود.

امواج الکترومغناطیسی که از دکل‌های برق فشار قوی با ولتاژ یک‌هزار ولت یا بالاتر صادر می‌شود می‌تواند بر سلامت ساکنان اطراف دکل که تا شعاع ٢٠ یا ٥٠ متری زندگی می‌کنند تأثیرگذار باشد و برای آنان مشکلات خونی، مغزی و حتی معلولیت به وجود آورد.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که تأثیر این امواج بر کودکان و نوجوانان بیش از سایر گروه‌های سنی است. از این رو کارشناسان محیط‌زیست و حوزه سلامت، زیستن در مجاورت و حریم خطوط برق فشار قوی را تأیید نمی‌کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما