شناسهٔ خبر: 63350470 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کریستین ساینس مانیتور: حمایت از اسرائیل برای بایدن گران تمام شده است

صاحب‌خبر -

 

سرویس خارجی-
روزنامه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور» در گزارشی با اشاره به جانبداری بی‌قید و شرط «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا از رژیم صهیونیستی در جریان حملات وحشیانه به غزه نوشته است این حمایت‌ها برای بایدن گران تمام شده است.
جنگ غزه این روزها به مسئله اول افکار عمومی جهان تبدیل شده است. طی روزهای گذشته میلیون‌ها تن در 5 قاره جهان به خیابان‌ها ریخته و خواستار پایان جنایت‌های رژیم اسرائیل علیه غزه شدند این اعتراضات در شهرهای مختلف آمریکا نیز جلوه بسیار بارزی داشته است. آمریکا این روزها تبدیل به اصلی‌ترین حامی جنایت‌های رژیم صهیونیستی شده است حمایتی که البته برای بایدن بسیار گران تمام شده است و زنگ‌ها برای باخت بایدن در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری به صدا درآمده است. نتایج نظرسنجی جدید نیویورک تایمز و کالج سینا نشان می‌دهد که «دونالد ترامپ» در رقابت با «جو بایدن» برای انتخابات ۲۰۲۴ میلادی، در پنج ایالت حساس و کلیدی از شش ایالت مهم آمریکا پیشتاز است. میانگین نظرسنجی‌های دیگر نیز نشان می‌دهد که بیش از ۶۰ درصد رأی‌دهندگان مستقل، دیگر حاضر به حمایت از دولتی جنگ‌طلب در راس معادلات سیاسی و اجرائی واشینگتن نیستند. بر اساس گزارش‌ها مخالفت علنی بایدن و بلینکن با آتش‌بس و حمایت مطلق آنها از نسل‌کشی و کودک‌کُشی رژیم اشغالگر قدس در غزه، منجر به روی‌گردانی تعداد قابل توجهی از شهروندان آمریکایی از بایدن شده است.
روزنامه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور» نیز در گزارشی با اشاره به این‌که حمایت‌ها از اسرائیل برای بایدن گران تمام شده است نوشته است: هنگامی که بایدن در ماه گذشته در یک سخنرانی حمایت قاطع خود را از اسرائیل در جنگ برابر حماس بیان کرد، رژیم صهیونیستی و اوکراین را دو کشور دموکرات معرفی کرد که در نبرد وجودی مقابل قدرت‌های استبدادی قرار گرفته‌اند. اما اوضاع آن‌گونه که رئیس‌جمهوری آمریکا تصور می‌کند نیست. چون با توجه به اینکه روز دوشنبه تعداد کشته‌شدگان غزه به بیش از ۱۰ هزار نفر رسیده است و اسرائیل دست از حملات بی‌امان به نوار غزه برنمی‌دارد، بحران انسانی در این باریکه که زمانی پرجمعیت‌ترین منطقه ساحلی جهان نامیده شد روز به روز عمیق‌تر می‌شود.
به گزارش ایرنا این رسانه آمریکایی بروز همین شرایط انسانی فاجعه‌بار را دلیل اصلی کاهش حمایت اقلیت عرب مسلمان حاضر در آمریکا از بایدن ارزیابی کرد و افزود: نظرسنجی‌های انجام گرفته در ایالت میشیگان از جمله مثال‌های بارزی هستند که نشان می‌دهد طرفداران بایدن رو به کاهش هستند حال آنکه حمایت قاطع اعراب در سال ۲۰۲۰ نقش بزرگی در پیروزی وی ایفا کرده بود.
«ساینس مانیتور»، این نومیدی از سیاست‌های بایدن را تنها محدود به داخل آمریکا ندانست و افزود: در خارج از کشور و به ویژه در میان شرکای عرب واشنگتن نیز مخالفت‌ها با بایدن با دلیل ایستادگی تمام‌قد وی در کنار اسرائیل شدت یافته است؛ به گونه‌ای که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه (این کشور) نیز در سفر این هفته به خارومیانه هم متوجه این موضوع شده است. رهبران عرب در دیدار این هفته خود با این وزیر آمریکایی از وی خواستند تا برای اجرای آتش‌بس بر اسرائیل فشار آورد، چیزی که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل آن را همواره رد کرده است.
به گزارش «کریستین ساینس مانیتور» هیو لاوت کارشناس ارشد سیاست خاورمیانه در اتحادیه اروپا در تشریح وضعیت کنونی که بایدن با آن دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: سیاست کاخ سفید خشم شدیدی را میان کشورهای عرب و بسیاری دولت‌های دیگر به دنبال داشته و این امر به ویژه سبب شده تا آمریکا به ریاکاری متهم شود. آمریکا مدعی است که از اسرائیل خواسته به قوانین بین‌المللی بشردوستانه پایبند باشد، چیزی که در غزه اثری از این پایبندی دیده نمی‌شود.
بزرگ‌ترین اشتباه بایدن
این گزارش می‌افزاید: بسیاری از کارشناسان دیگر نیز این سؤال را مطرح کرده‌اند که آیا اساسا بایدن قادر است تاثیر لازم را بر اسرائیل بگذارد تا بتواند مخاطبان کلیدی داخلی و خارجی را مجاب کند. موضوعی که به باور ناظران بایدن در انجام آن شکست خورده است. طبق استدلال کارشناسان، در حالی‌که بایدن در تقلای اثرگذاری بر تل‌آویو است، همزمان از محبوبیتش در میان جوامع عرب مسلمان آمریکا نیز کاسته می‌شود. جیمز زاگبی رئیس موسسه عرب آمریکایی مستقر در واشنگتن، بزرگ‌ترین خطای رئیس‌جمهوری آمریکا پس از حملات مرگبار رژیم صهیونیستی به نوار غزه را، انکار تعداد واقعی جانباختگان دانست و گفت: تردید در مورد تعداد بالای کشته‌شدگان فلسطینی اشتباه بزرگی بود که نباید مطرح می‌شد. وی این امر را توهین‌آمیز خواند و افزود: همین مهم ثابت کرد که از نقطه نظر یک رهبر آمریکایی، زندگی فلسطینی‌ها کمتر از دیگران اهمیت دارد.برخی دیگر هم بر این باور هستند که اسرائیل با ادامه حملات مرگبار به نوار غزه، ایجاد روابط مستحکم با برخی کشورهای عربی را در خطر قرار داده است.
سند مهم
در همین راستا نشریه آمریکایی «پولیتیکو» نیز از یک سند وزارت خارجه آمریکا درخصوص اعتراض کارمندان این وزارتخانه به سیاست دولت بایدن در ارتباط با جنگ غزه پرده برداشت.پولیتیکو نوشت: کارکنان وزارت امور خارجه آمریکا در یادداشتی به موضع دولت آمریکا و عملکرد دولت بایدن در قبال جنگ اسرائیل در نوار غزه اعتراض کردند. این نامه حاکی از کاهش روزافزون اعتماد دیپلمات‌های آمریکایی به ویژه در رده‌های متوسط و پایین نسبت به رویکرد بایدن است.
فروش اطلاعات شخصی سربازان
خبر دیگر از آمریکا این‌که محققان یک دانشگاه در آمریکا دریافته‌اند که اطلاعات شخصی و حساس پرسنل ارتش آمریکا به صورت آنلاین با کمترین قیمت از سوی کارگزاران داده در این کشور به فروش می‌رسد.
به گزارش فارس، بر اساس مطالعه‌ای که روز دوشنبه از سوی گروهی از محققان دانشگاه دوک منتشر شده است، اطلاعات شخصی و حساس هزاران نفر از پرسنل در حال خدمت در ارتش آمریکا به صورت آنلاین و بسیار ارزان از سوی کارگزاران داده به فروش می‌رسد. به گزارش «سی‌ان‌ان»، برخی از این اطلاعات حساس شامل آدرس خانه و وضعیت سلامت سربازان ارتش آمریکا شده که در واقع جزو اطلاعات محرمانه و مهم محسوب می‌شود. طبق بررسی‌های انجام گرفته شده اطلاعات هر یک از سربازان ارتش آمریکا بر اساس موقعیت جغرافیایی مربوط به محل کار و محل زندگی‌شان در دسترس بوده و حتی برخی از آنها مربوط به سربازانی می‌شود که در مناطق بسیار حساس نظامی زندگی می‌کنند.قیمت در نظر گرفته شده برای این اطلاعات تنها ۰.۱۲ دلار عنوان شده است. در این مطالعه به نگرانی‌های دیرینه مقامات امنیت ملی آمریکایی و کارشناسان خارجی اشاره شده است که به عنوان مثال، یک سرویس اطلاعاتی خارجی می‌تواند به سادگی اطلاعات مربوط به محل نگهداری و آسیب‌پذیری اعضای ارتش آمریکا را به سادگی با یک خرید آنلاین به دست آورد.

برچسب‌ها:

نظر شما