شناسهٔ خبر: 63320729 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

ماجرای فرود اضطراری پرواز تهران استانبول در تبریز

صاحب‌خبر -

استانبول یکی از مقاصدی است که سالانه ایرانی‌های بسیار زیادی به آنجا سفر می‌کنند تا کمی استراحت کنند. به طور کلی کشور ترکیه به دلیل آنکه دردسرهای دریافت ویزا و… را ندارد یک جاذبه‌ی گردشگری محبوب در میان ایرانیان به حساب می‌آید و جز پروازهای پرطرفدار است.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت این کشور، این است که از شهرهای مختلف ایران می‌توانید به استانبول سفر کنید. به عنوان مثال بلیط هواپیما تبریز استانبول را به راحتی می‌توانید از طریق سایت‌های معتبر تهیه کنید. البته تبریز تنها شهری نیست که می‌توانید به صورت مستقیم با هواپیما به استانبول سفر کنید. از شهرهای مشهد، شیراز، باکو، اصفهان و تهران نیز می‌توانید بلیط هواپیما تهیه کنید.

یکی از اتفاقاتی که شاید در پروازها شایع نباشد، رخ دادن مشکل پزشکی برای یکی از مسافران است. اما در سال‌های گذشته این موضوع به یکی از چالش‌های مسافران تبدیل شده است، شرکت‌های هواپیمایی تمام تلاش خود را می‌کنند که مسافران در صحت و سلامت کامل به مقصد برسند و هیچگونه مشکلی برای آن‌ها رخ ندهد.اما در میان این پروازها، در سال ۱۴۰۱، طی یک حادثه در پرواز تهران استانبول، خلبان مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه تبریز شد.

ماجرای فرود اضطراری هواپیما در مسیر استانبول

شما هم درباره‌ی پرواز شماره ۲۱۳ تهران استانبول که در طی یک فرود اضطراری در فرودگاه تبریز فرود آمد چیزی شنیده‌اید؟ در صبح یکی از روزهای بهمن سال ۱۴۰۱، پرواز تهران استانبول در ساعت ۹:۳۰ دقیقه به علت وخامت حال یکی از مسافران تصمیم به فرود اضطراری گرفت.

طی گزارشات اعلام شده، مشخص شد که یک مرد ۵۵ ساله اهل ترکیه مسافر این هواپیما بود و به دلیل سابقه‌ی شیمی درمانی در حین پرواز، بی‌حالی‌ای به سراغ او آمد و خلبان سریعا تصمیم به فرود اضطراری در فرودگاه شهید مدنی تبریز گرفت. طی این فرود، مرد ۵۵ ساله توسط اورژانس به بیمارستان انتقال داده شد و تحت درمان قرار گرفت، بعد از این فرود، هواپیما در ساعت ۱۳:۳۰ به مسیر خود به مقصد استانبول ادامه داد. اما اگر در هواپیما نیاز به درمان داشته باشید، چه اقداماتی باید انجام دهید؟

شرایط اضطراری پزشکی در هواپیما

در شرایط پزشکی‌ای که در هواپیما رخ می‌دهد، در ابتدا مهماندار درخواست می‌کند که اگر پزشکی در هواپیما هست، خودش را به خدمه کابین معرفی کند. در بسیاری از پروازها یک پزشک حضور دارد و خطر رفع می‌شود اما از هر ۱۲ هزار مورد اورژانسی که در هواپیما رخ می‌دهد، ۳۶ مورد به مرگ منجر می‌شود. اما به طور کلی در صورتی که بیماری خاصی دارید، نکات مربوط به شرایط پزشکی ایرلاین را مطالعه کنید. همچنین برای تایید فرم پزشکی ۴۸ تا ۷۲ ساعت قبل از پرواز به پزشک معتمد ایرلاین مراجعه کنید.

با تمام شرایط گفته شده در صورتی که در هواپیما با مشکل پزشکی مواجه شدید، حتما با مهماندار پرواز در میان بگذارید زیرا مهمانداران تا حدی آموزش‌های کافی را دیده‌اند. حتما داروهای مهم‌تان را همراه خود داشته باشید، یا در صورتی که نیازمند دستگاه اکسیژن هستید به شرکت هواپیمایی‌تان اطلاع دهید تا در دسترس شما قرار دهند. خدمات پزشکی که در پرواز به شما ارائه می‌شود، بسیار به نوع هواپیما، مدت زمان پرواز و شرکت هواپیمایی که انتخاب کرده‌اید بستگی دارد. به عنوان مثال وقتی که بلیط هواپیما تبریز استانبول را تهیه می‌کنید، نوشته شده است که این سفر ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه، نزدیک به ۳ ساعت زمان می‌برد. بنابراین نکات پزشکی که در سفرهای خارجی باید رعایت کنید با سفرهای داخلی نیز کمی متفاوت است.

چه بیمارانی برای دریافت بلیط هواپیما نیاز به مجوز پزشکی دارند؟

برخی افراد که شرایط وخیمی دارند،‌ برای خرید بلیط هواپیما تبریز استانبول یا بلیط‌های دیگر نیاز دارند که فرم مجوز پزشکی را تکمیل کرده و برای مرکز پزشکی هوایی ارسال کنند و منتظر دریافت تاییدیه پرواز بمانند. البته تمام بیماری‌ها نیازمند دریافت مجوز نیستند، به عنوان مثال اگر فشار خون بالا، دیابت، صرع و… دارید کافی است داروهای مخصوص به خود را در یک کیف دستی همراه خود داشته باشید. بیمارهایی که نیازمند اخذ مجوز پرواز هستند شامل موارد زیر می‌شوند:

بیماران ناتوان با کهولت سن، بیماری‌های خونی مانند سرطان خون، نوزادان بعد از پایان هفته اول، بیماری‌های واگیردار عفونی، عفونت‌های پوستی،‌ بیماری‌های گوارشی، انسداد روده، بیماری‌های گوش و حلق و بینی مانند سینوزیت‌های شدید، بیماران بیهوش، افرادی که دچار بیماری مسافرت مانند تهوع و سرگیجه هستند، بیمارانی که تنگی نفس یا آسم دارند، بیماران قلبی عروقی، بیماران روانی، بیمارانی که نیازمند همراه هستند، افرادی که شکستگی دارند و افرادی که در دو هفته اخیر هرگونه عمل جراحی انجام داده‌اند.

در همین حال افرادی وجود دارند که به طور کلی منع پرواز می‌شوند، مانند افرادی که وخامت حالشان به گونه‌ای است که ممکن است دچار مرگ شوند، یا افرادی که نوع بیماری‌شان باعث ایجاد حس ناخوشایندی در باقی مسافران می‌شود، خانم‌های باردار بعد از هفته ۳۴ بارداری، نوزادان پیش از پایان هفته اول و بیمارانی که در هیچ حالتی نمی‌توانند روی صندلی بنشینند و کمربند خود را ببندند.

نظر شما