شناسهٔ خبر: 63314715 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

گزارش «جمله» از وضعیت اسفبار ترافیک تهران و آچمز شدن مدیریت شهری در برابر این معضل؛

زنده به گوری در خودرو

- همانقدر که پل صراط برای گناهکاران ترسناک است، تونل نیایش بدن هرکسی عجله داشته باشد را می‌لرزاند. کافی است در ترافیک این تونل گیر بیافتید تا از زندگی سیر شوید و با مرز جنون برسید.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی جمله – همانقدر که پل صراط برای گناهکاران ترسناک است، تونل نیایش بدن هرکسی عجله داشته باشد را می‌لرزاند. کافی است در ترافیک این تونل گیر بیافتید تا از زندگی سیر شوید و با مرز جنون برسید. بی‌شک ترافیک بزرگترین معضل پایتخت ایران است و هیچ یک از تمهیدات شهری از مترو و تاکسی گرفته تا موتور و بی آر تی نتوانسته‌اند این اژدهای سیری ناپذیر را از پا بیاندازند.
ترافیک اصلی‌ترین دلیل دعوای رانندگان، مهمترین عامل آلودگی هوا در تهران و از همه مهمتر متهم ردیف اول هدر رفت وقت و کاهش معنادار بهره‌وری است.
با این حال شهردار جدید آنقدر اولویت دارد که ترافیک در آن گم شده مدیریت شهری هیچ طرحی که حداقل اندکی به بهبود فضای ترافیکی کند ارائه نکرده است. در دوسالی که از آغاز به کار شهرداری زاکانی می‌گذرد یکی از مواردی که کمترین اشاره به آن شده معضل ترافیک است، گویا آقای شهردار همچنان معتقد است اگر درباره مشکلی حرف نزنیم، خودبه‌خود حل می‌شود. حالا آش آنقدر شور شده که شورای شهر در خدمت شهردار هم به فغان درآمده و نسبت به افزایش بارترافیکیمعابر پایتخت ،وضعیت معاینه فنی موتور سیکلت ها و…در صحن شورا تذکراتی مطرح شده است.
به گزارش جمله پیرهادی در تازه‌ترین جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه داستان ترافیک زجرآور تهران ادامه دارد و ما هم با مشکل مواجه هستیم تا به محل کار برسیم، گفت: در نیمه دوم سال، کوتاه شدن روز و اضافه شدن سفرهای آموزشی به ترافیک اضافه می‌کند اما خرابی دوربین‌ها و تجهیزات کنترل ترافیک و از سویی دیگر ورود خودروهایی با شماره پلاک شهرستان که در شهرستانهای خود ثبت نشده‌اند، از دلایل ترافیک تهران هستند و عوارض طرح ترافیک برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.
وی افزود: در تهران تعداد بالایی خودرو با پلاک شهرستان می‌بینیم که به خودی خود به ترافیک پایتخت اضافه می‌کند؛ شهرداری تهران و شورای ترافیک باید در این زمینه برنامه ریزی کند. وقتی در این شهر تردد می‌کنیم احساس ما این است که تهران متولی ترافیک ندارد.
پیرهادی با بیان اینکه بنده از دستگاه‌های متولی و شورای ترافیک تقاضا دارم که برنامه ریزی لازم را انجام دهند، یادآور شد: تا چند وقت دیگر آلودگی هوا و وارونگی هوا سلامت مردم را با مشکل مواجه خواهد کرد و تقاضا داریم برای ترافیک چاره اندیشی شود. چمران رئیس شورای شهر تهران گفت: جز ما کسی متولی ترافیک نیست و نباید چشم امید به کسی داشته باشیم؛ کما اینکه برای حمل و نقل به میدان آمدیم و باید برای حل معضل ترافیک نیز به میدان بیاییم و فکری به حال آن کنیم
در این جلسه سوده نجفی هم با بیان اینکه در ۶ ماه دوم سال با آلودگی هوا رو به رو هستیم، اظهار کرد: عوامل متعددی بر آلودگی هوا اثرگذار است و بخشی از آن به دلیل تردد موتورسیکلت ها در سطح شهر است.
وی ادامه داد: پنج میلیون دستگاه موتورسیکلت در سطح شهر تردد می کنند که بر اساس گزارش ستاد معاینه فنی، تنها ۳۰۰ تا ۴۰۰ موتورسیکلت برای اخذ گواهینامه معاینه فنی به مراکز مراجعه کرده اند. این یک فاجعه است.
نجفی تأکید کرد: از ستاد معاینه فنی و پلیس راهور درخواست می کنم نسبت به ساماندهی موتورسیکلت های آلاینده طبق ماده ۶ قانون هوای پاک اقدام کنند. البته پلیس طرحی را تحت عنوان انضباط شهری و جمع آوری موتورسیکلت های پارک شده در پیاده روها در دستور کار دارند که از شنبه هفته گذشته آغاز شده و این اقدام قابل تقدیر است. وی با بیان اینکه تردد موتورسیکلت ها در سطح شهر نیاز به ساماندهی دارد، یادآور شد: این تردد هم آلودگی هوا و هم ترافیک ایجاد می کند؛ قرار بود سالانه ۱۰ درصد از این موتورسیکلت ها از رده خارج شوند و موتورهای برقی جایگزین شوند که به دلیل عدم تزریق بودجه این اقدام صورت نگرفت که از نمایندگان مجلس درخواست می کنم احکامی را در برنامه هفتم توسعه در این زمینه در نظر بگیرند.
به گزارش جمله آنچه از قول اعضای شورای شهر تهران مطرح شد درواقع طرح صد باره واقعیت‌هایی کتمان ناپذیر است که گویا هیچ راه‌حلی برای آن وجود ندارد. در ادوار شورای شهر تهران کم نبودند افرادی متخصص که می‌شد به تدابیر شان امید بساه، اما آنها هم نتوانستند گره کور ترافیک تهران را باز کنند، چه برسد به این دوستان فعلی که با مشارکت اندک مردم و بر اساس ذهنیتی از پیش آماده وارد بهشت شده‌اند و مهمترین دغدغه‌شان فعلا امور تربیتی است تا مدیریت شهری.
نکته تاسف‌بار تر اینکه بیش از پنج ماه از تاکیدات مقام معظم رهبری برای حل علمی معضل ترافیک در تهران، پیگیری‌ها از پلیس حاکی از آن است که هنوز از سوی بسیاری از دستگاه‌های مسئول «اتفاق خاصی» در این زمینه رخ نداده است مساله ای که می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور تهران را به پارکینگ تبدیل کند.
نکته تاسفبارتر اینکه حدود دو سال از تاکیدات مقام معظم رهبری برای حل علمی معضل ترافیک در تهران، پیگیری‌ها از پلیس حاکی از آن است که هنوز از سوی بسیاری از دستگاه‌های مسئول «اتفاق خاصی» در این زمینه رخ نداده است مساله ای که می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور تهران را به پارکینگ تبدیل کند.
معلوم نیست با وضعیت فعلی آیا می‌توان به راهکاری علمی برای حل معضل ترافیک دست یافت یا خیر؟ هرچند هروقت سوالاتی از این دست پرسیده می‌شود، پاسخ اکثر مردم روشن است: خیر!

نظر شما