شناسهٔ خبر: 63310083 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

«قلیچدار اوغلو» از ریاست حزب جمهوری خلق ترکیه برکنار شد

صاحب‌خبر -
 
سرویس خارجی-
حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه، پس از گذشت چند ماه از شکست انتخاباتی در مقابل حزب حاکم، رهبر خود را که 13 سال در رأس این حزب بود کنار گذاشت و جایگزین او را معرفی کرد.
کمیسیون عالی انتخابات ترکیه شامگاه یکشنبه، 7 خرداد 1402، اعلام کرد که «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور این کشور برای دوره جدید ریاست جمهوری این کشور پیروز شد. «احمد یانار»، رئیس کمیسیون عالی انتخابات ترکیه، همان شبِ انتخابات دور دوم گفت که نتایج نشان می‌دهد که اردوغان 53 درصد آراء و «کمال قلیچداراوغلو» ۴۷ درصد آراء را به دست آورده‌اند. پس از قطعی شدن پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری، او که خیلی ذوق‌زده بود به روی سقف یک اتوبوس در استانبول رفت و برای مردم آواز خواند. این آواز خوشحالی همزمان بود با «آغازِ پایانِ» سیاسی رقیب دیرینه او.
بامداد روز یکشنبه (14 آبان مصادف با ۵ نوامبر) ترکیه شاهد برگزاری کنگره حزبی بود که دقیقاً یکصد سال عمر دارد. حزب جمهوری خلق، همان حزب قدیمی و تأثیرگذاری است که در سال 1923 میلادی به دست «مصطفی کمال آتاترک»، مؤسس ترکیه مدرن، تأسیس شد و به مدت چندین دهه، به شکل بلامنازع قدرت را در دست داشت. باری، در پی انتخابات داخلی این حزب که اپوزیسیون اصلی این کشور است اعلام کرد که اعضای این حزب، «اوزگور اُوزل» را به عنوان رئیس جدید این حزب و جایگزین کمال قلیچدار اوغلو انتخاب کردند. آن‌طور که فارس نوشته است، در جریان رأی‌گیری برای انتخاب رئیس جدید حزب جمهوری‌خواه خلق، ۸۱۲ نفر از مجموع ۱۳۶۶ نفر عضو این حزب به اوزل رأی مثبت دادند. این رأی‌گیری که در جریان نشست کنگره این حزب در آنکارا صورت گرفت، چندین ساعت طول کشید و در دو دور صورت گرفت.
اوزل ۴۹ ساله که از سال ۲۰۱۵ نائب رئیس گروه پارلمانی حزب جمهوری‌خواه خلق و از سال ۲۰۱۱ نماینده مجلس بوده است رسماً جایگزین قلیچدار اوغلو می‌شود. اوزل پس از شکست دردناک قلیچدار اوغلو 
و حزب جمهوری‌خواه خلق در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه در مقابل رجب طیب اردوغان و حزب حاکم، نامزدی خود را برای تصدی ریاست این حزب اعلام کرده بود. او ناطقی قدرتمند است و همواره به عنوان یکی از سران و چهره‌های برجسته حزب جمهوری خلق شناخته شده است. با این حال، کسی باور نمی‌کرد که او بتواند قلیچدار اوغلو را شکست دهد. حتی، آن‌طور که تسنیم نوشته است، «بارش یارکاداش»، یکی از مشهورترین روزنامه‌نگاران ترکیه، قاطعانه اعلام کرده بود که پیروزی از آنِ قلیچدار اوغلو خواهد بود.
قلیچدار اوغلو که ۱۳ سال ریاست این حزب را برعهده داشت تصریح کرد که با پست ریاست این حزب خداحافظی کرده است و از همه کسانی که تاکنون از «مبارزات» او حمایت کرده‌اند تشکر کرد. گفتنی است، در حزب صد ساله جمهوری خلق، دست به دست شدن قدرت و کرسی رهبری دیر به دیر صورت می‌گیرد و در یک سده گذشته تنها 7 نفر این عنوان را در دست داشته‌اند. قلیچدار اوغلو از زمان شکست در انتخابات، با انتقادات شدیدی مواجه شد. «اکرم امام اوغلو»، شهردار استانبول و از افراد محبوب در حزب جمهوری‌خواه خلق، از مهم‌ترین منتقدان او بود و بر ضرورت تغییر او تأکید داشت تا جایی که برخی احتمال می‌دادند، خود، جای او را بگیرد.
به نظر می‌رسد که قلیچدار اوغلو، تمایلی به خداحافظی نداشت و می‌خواست همچنان رهبر حزب بماند. تحلیلگران سیاسی معتقدند که او به محض اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و قبول شکست در برابر اردوغان، لازم بود استعفا دهد و زمینه را برای برگزاری کنگره و انتخاب رهبر جدید مهیا کند. ولی او چنین نکرد و خود را لایق آن می‌دانست که سکان هدایت کشتی این حزب قدیمی را در دریای طوفانی تحولات سیاسی ترکیه همچنان در دست داشته باشد. قلیچدار اوغلو، حتی در سخنرانی خود، عملاً همه تقصیرها را بر گردن رفقای حزبی خود انداخت و گفت: «من در شرایطی به مصاف اردوغان رفتم که چندین خنجر در پشت من فرو کرده بودند.»

نظر شما