شناسهٔ خبر: 63289969 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران:

وزیر کار به وعده خود درباره حقوق کارگران عمل کند

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور گفت: وزیرکار، هنگام تعیین مزد 1402 قول داده بود در صورتی که تورم کنترل نشود مزد افزایش می‌یابد اما به این قول خود تاکنون عمل نکرده است.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا امام قلی‌تبار در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به هیاهوی برخی مدیران دولت و بعضی رسانه‌ها که همواره دستمزد را باعث تورم می‌دانستند، تصریح کرد: امسال با وجود اینکه دستمزد سال 1402 پایین‌تر از نرخ تورم تعیین شد مشاهده کردیم که تورم آن‌طور که مسئولین اعلام می‌کنند کنترل نشد و از 45 درصد عبور کرد. یعنی افزایش مزد نقش آنچنانی در تورم ندارد.
او افزود: نمایندگان کارگری معتقد هستند که وزیرکار در آخرین جلسه شورای عالی کار هنگام تعیین مزد 1402 قول داده بود در صورتی که تورم کنترل نشود مزد افزایش می‌یابد اما به این قول خود تاکنون عمل نکرده است. حتی بعد از وقفه یک ماهه جلسه شورای عالی کار تشکیل شد و در اصل برای مزد کاری صورت نگرفت. در شهرستان‌ها، کارگرانی هستند که با دستمزد پایین‌تر از نرخ مصوب شورای عالی کار کار می‌کنند. به طور مثال حدود پنج تا هفت میلیون تومان دریافت می‌کنند. بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور اظهار داشت: سبد کالایی جامعه کارگری معمولاً‌ کالاهای روزمره است که تورم آن بیش از نرخ میانگین تورم می‌شود. بنابراین تورمی که مردم در سفره خود احساس می‌کنند بسیار بالاتر از رقمی است که مراجع رسمی به عنوان نرخ تورم اعلام می‌کنند.  همچنین حمید حاج‌اسماعیلی؛ فعال کارگری درباره مسکن کارگران گفت: قیمت مسکن و اجاره این‌قدر بالاست که بخش زیادی از درآمد کارگران صرف اجاره بها می‌شود. البته وام‌هایی که در قالب ودیعه مسکن پرداخت شد هم به تمام افراد نیازمند نرسید.
البته صولت مرتضوی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اخیراً گفت: تلاش می‌کنیم در موضوع تعهد دولت سیزدهم مبنی بر تأمین سالانه یک میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملّی مسکن، بتوانیم کمک ویژه‌ای انجام دهیم تا کارگران نیز صاحب خانه شوند.

برچسب‌ها:

نظر شما