شناسهٔ خبر: 63281037 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

وکیل حقوق بشری شیراز: بعد از دوبار ارجاع به دادسرا هنوز هم ایرادات پرونده‌مان تصحیح نشده‌ است

صاحب‌خبر -

گروهی از وکلای دادگستری شیراز که در زمینه‌ی حقوق بشر حسن شهرت دارند روند رسیدگی به پرونده‌‌های اتهامی خود را نادرست و غیر قانونی می‌دانند و می‌گویند نواقصی که موجب شده پرونده‌ی آنان دوبار از سوی دادگاه انقلاب به دادسرا ارجاع داده شود هنوز برطرف نشده است ولی دادگاه قصد تشکیل جلسه رسیدگی برای پرونده آن‌ها را دارد.

انصاف نیوز با نازنین سالاری یکی از این وکلا مصاحبه‌ای داشته و از او درباره‌ی محاکمه‌ی آنان پرسیده است.

ظرف یک هفته از ۱۴ام تا ۲۰ام آبان ماه این گروه از وکلای حقوق بشری شیراز ۳ دادگاه برای سه پرونده خواهند داشت. خانم سالاری می‌گوید در هر سه این پرونده‌ها جرایم امنیتی به آنان نسبت داده شده است.

به گفته‌ی سالاری دو پرونده از این سه پرونده مربوط به تجمعی‌ست که ۱۱ مهر ۱۴۰۱ مقابل کانون وکلای فارس تشکیل شده و با برخورد نیروهای امنیتی به سرعت برچیده شده است. به دنبال این تجمع حفاظت اطلاعات دادگستری برای تعدادی وکیل پرونده تشکیل داده که تنها برای چهار نفری که در زمینه‌ی حقوق بشر فعالیت دارند کیفرخواست صادر گردیده است.

۱۰ام آبان ماه ۱۴۰۱ نازنین سالاری در دفتر کارش و آستاره انصاری، محمود طراوت‌روی و بهار صحرائیان در مکان‌های دیگری بازداشت شده‌اند. این چهار نفر 19 روز در بازداشتگاه پلیس امنیت و زندان عادل‌آباد شیراز بازداشت بوده‌ و نهایتا با وثیقه‌ های میلیاردی آزاد شده‌‌اند.

این در حالی‌ست که به گفته‌ی خانم سالاری هیچ رفتار غیرقانونی‌ای در این تجمع صورت نگرفته و تاکید وکلا تنها بر اجرای قانون اساسی بوده است.

اتهامات این پرونده برای خانم‌ها اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تشویق مردم به فساد و فحشا و حضور در اماکن عمومی بدون حجاب شرعی و برای آقای محمود طراوت‌روی اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی‌ست. جلسه‌ی رسیدگی به اتهاماتِ تشویق به فساد و فحشا و حضور در اماکن عمومی بدون حجاب در روز چهاردهم آبان‌ماه تشکیل می‌شود و شانزدهم آبان نیز در شعبه یک دادگاه کیفری شیراز خانم‌ها سالاری، صحرائیان، انصاری و آقای طراوت‌روی به جلسه‌ی رسیدگی در مورد اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی دعوت شده‌اند.

در پرونده‌ی دیگر نازنین سالاری و مسعود احمدیان و محمود طراوت‌روی به اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی، تبلیغ علیه نظام و همکاری با دولت های متخاصم متهم شده اند. این سه وکیل ۲۰ام آبان ماه بابت این اتهامات در شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز جلسه رسیدگی دارند.

به گفته‌ی نازنین سالاری به دنبال تشکیل این پرونده در سال ۹۹ او و همکارانش بازجویی شده‌اند. بعد از یک وقفه‌ی یک ساله در سال ۱۴۰۰ اولین جلسه دادسرا تشکیل شده و در سال ۱۴۰۱ نیز پرونده به دادگاه انقلاب شیراز رفته است. در سال جاری هم جلسات دادگاه تشکیل شده است.

نازنین سالاری در این گفت‌و‌گو به خبرنگار انصاف نیوز گفت که این پرونده دو مرتبه از سوی دادگاه انقلاب به دلیل نواقصی که داشته به دادسرا برگشت داده شده است. ایرادات شعبه اول دادگاه انقلاب عبارت بوده‌اند از: ۱- مشخص نیست دولت‌های متخاصم چه کشورهایی هستند و اصولا ایران در حال تخاصم با کشوری هست یا نه. در این مورد باید از وزارت امور خارجه استعلام می‌گرفتند. ۲- چگونگی اجتماع و تبانی این چند وکیل برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور مشخص نشده است و 3- مصادیق جرمی که ادعا شده برای آن اجتماع و تبانی صورت گرفته مشخص نیست.

نازنین سالاری گفت که این پرونده دو مرتبه از سوی دادگاه انقلاب به دلیل نواقصی که داشته به دادسرا برگشت داده شده است. ایرادات شعبه اول دادگاه انقلاب عبارت بوده‌اند از: ۱- مشخص نیست دولت‌های متخاصم چه کشورهایی هستند و اصولا ایران در حال تخاصم با کشوری هست یا نه. در این مورد باید از وزارت امور خارجه استعلام می‌گرفتند. ۲- چگونگی اجتماع و تبانی این چند وکیل برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور مشخص نشده است و 3- مصادیق جرمی که ادعا شده برای آن اجتماع و تبانی صورت گرفته مشخص نیست.

خانم سالاری می‌گوید این پرونده برای تکمیل نواقص ذکرشده دوبار به دادسرا رفته اما هربار بدون تحقیق به دادگاه بازگشته است. این بار دادگاه بدون توجه به پابرجا بودن این نواقص این وکلا را به جلسه رسیدگی در 20 آبان ماه دعوت کرده است.

انتهای پیام

نظر شما