شناسهٔ خبر: 63273239 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

گزارش «جمله» از جزئیات واردات ۹ میلیاردی کالاهای اساسی در هفت ماهه نخست امسال؛

گوشت قرمز صدرنشین جدول افزایش واردات

کمبود یا گرانی برخی از فرآورده‌های اساسی وابسته به واردات همواره از اصلی‌ترین دغدغه‌های دولت‌هاست و تنظیم منابع ارزی در راستای واردات کارآمد می‌تواند به تنظیم اقتصاد بازار و کاهش گرانی‌ها کمک کند.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی جمله – کمبود یا گرانی برخی از فرآورده‌های اساسی وابسته به واردات همواره از اصلی‌ترین دغدغه‌های دولت‌هاست و تنظیم منابع ارزی در راستای واردات کارآمد می‌تواند به تنظیم اقتصاد بازار و کاهش گرانی‌ها کمک کند. به همین خاطر بررسی کیفیت و کمیت واردات کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.
به گزارش جمله و بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در هفت ماهه نخست امسال بالغ بر ۱۳ میلیون و ۱۸۲ میلیون تن کالاهای اساسی در قالب ۲۰ قلم انواع کالا در هفت ماه امسال به کشور وارد شده که ارزشی بیش از ۹ میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار داشته است.
این واردات از نظر وزنی ۰.۹۸ درصد رشد و از نظر ارزشی ۴.۹۷ درصد کاهش را نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته تجربه کرده است که می‌تواند دو دلیل اصلی داشته باشد نخست تداوم تحریم‌ها و کمبود منابع ارزی و دلیل دیگر تاثیر ناآرامی های بین‌المللی ازجمله جنگ اوکراین و روسیه.
در لیست وارداتی ایران ۲۰ قلم کالای اساسی دیده می‌شود ازجمله: ذرت، روغن‌های خوراکی نیمه جامد و مایع و خام، انواع دانه‌های روغنی، برنج، گندم، جو، کود شیمیایی، لاستیک سنگین، کنجاله سویا، شکر خام، کاغذ چاپ و تحریر، خمیر کاغذ، گوشت قرمر سرد سنگین، چای خشک، حبوبات، گوشت قرمز سبک گرم، سموم تکنیکال شیمیایی، گوشت مرغ، انواع بذر و کاغذ روزنامه.
تمامی موارد بالا در زمره کالاهایی است که امکان خودکفایی در شرایط حاضر برایشان فراهم نیست و از همه مهتر اهمیت غذایی برخی از این کالاها، ضرورت انبار کردنشان را دوچندان می‌کند. در این هفت ماه، ذرت با واردات بیش از ۴.۹ میلیون تن به ارزشی بالغ بر دو میلیارد دلار، رتبه نخست را در میان کالاهای اساسی وارداتی به خود اختصاص داده است. پس از آن روغن‌های خوراکی نیمه جامد و مایع و خام در رتبه دوم قرار دارد که بیش از ۱.۱ میلیون تن به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار وارد شده است.
در این بازه زمانی، بیش از یک میلیون و ۷۸۱ هزار تن انواع دانه‌های روغنی به ارزشی بالغ بر یک میلیارد و ۳۵۹ میلیون دلار وارد شده است که این کالاهای اساسی در رتبه سوم جدول مذکور قرار می‌دهد.
دلیل اصلی قرار گرفتن این کالاها در رتبه‌های بالای لیست تامین مایحتاج غذایی مطمئن و در دسترس بودن آنها جهت کنترل وضعیت روانی جامعه در حوزه معیشت است. این روند باید با دقت و مراقبت ادامه پیدا کند تا منابع ارزی کشور به بهترین شکل ممکن بر معیشت مردم اثر بگذارد. بر اساس این آمار، واردات گوشت قرمز گرم سبک، کود شیمیایی و جو بیشترین افزایش را نسبت به هفت ماهه سال گذشته داشته‌اند و به ترتیب با رشد ۱۸۳۵ درصدی، ۲۳۳ درصدی و ۱۰۰ درصدی از نظر ارزشی مواجه شده‌اند.
افزایش واردات گوشت در این هفت ماهه نکته قابل توجهی است، از آن جهت که این افزایش چشمگیر نتوانست تورم بالای گوشت قرمز در هفت ماهه نخست امسال را مهار کند. اثرات این رشد ۱۸۳۵ درصدی درسفره مردم آشکار نشد و ضروری است دولت دلایل این ناکامی را جستجو کرده و با اتخاذ تدابیری ترکیبی به ثبات این ماده مهم پروتئینی در سفره مردم کمک کند. در بخشی از این گزارش کالاهایی با بیشترین کاهش وارداتی اشاره شده که از آن جمله می‌توان به واردات گوشت مرغ، چای خشک، شکر خام و برنج با کاهش ۶۲ درصدی، کاهش ۵۸ درصدی، کاهش ۵۳ درصدی و کاهش ۵۲ درصدی نسبت به هفت ماهه نخست سال گذشته اشاره کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما